Jump to content

Rensing av kjølesystem med maskinoppvaskmiddel


Frivakt

Recommended Posts

Jeg har sett flere som har skrevet her på forumet at de bruker maskinoppvaskmiddel til rensing av kjølesystemet. Har betraktet dette som et "bryggetips". Nå kom jeg tilfeldigvis over en instruksjonsbok fra Scania som anbefaler flytende maskinoppvask for fjerning av organiske urenheter i kjølesystemet. Her er dosering og metode beskrevet. Tenkte kanskje dette kunne være av interesse for flere. 

 

image.png.b3a6e8914bfcaadd02dfa34b4adca3ca.png

 

https://til.scania.com/groups/opm_pub/documents/opm/mdaw/mjgx/~edisp/opm_0000236_10

Link to post
POL skrev 12 minutter siden:

Mulig jeg er på bærtur, men det er vel ikke olje og fett som primært skal fjernes, men avleiringer og tilgroinger i kjølesystemet. Ville satset på Systemrens.

Manualen beskriver begge deler, med ulike metoder (syre på avleiringer). Jeg kjørte systemrens på min motor i fjor, men det er fortsatt en del grums og slam i systemet som ikke ble fjernet av syrebehandlingen.

Link to post

Kan jo hende at motoren har hatt feil med toppakninger eller lignende slik at det er kommet motorolje eller eksos/diesel i kjølesystemet. Og at da fjerning av olje/fett fra kjølesystemet er ønskelig.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Har også vært tilhenger av kjerringråd men akkurat idag starta jeg opp Yanmaren etter å ha hatt systemrens liggende å kose seg i sjøvannskretsen i 2 døgn med anbefalt dosering. Og ut av eksosen kom det konjakkfarget kjølevann skal jeg si dere. Så nå er det nok slutt på på sitronsyre og oppvasktabletter for min del. Og ei flaske med systemrens har vi alle råd til annhvert år. 

Redigert av Martine29 (see edit history)
Link to post
mag-la skrev for 17 timer siden:

Det er nok flere grunner til å bruke kjemiske produkter til det de er laget for. 

 

Tror de færreste kjemiske produkter skjønner hva de er laget for, og derfor aner de ikke at de blir brukt til noe annet. 

 

Så lenge man vet hva man gjør er det ikke noe problem. Men om Scania anbefaler denne metoden for sine motorer som kanskje er solide støpejernsklumper er det ikke sikker at det vil være lurt på en motor med alutopp for eksempel. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Brigg skrev 10 minutter siden:

 

Tror de færreste kjemiske produkter skjønner hva de er laget for, og derfor aner de ikke at de blir brukt til noe annet. 

 

Så lenge man vet hva man gjør er det ikke noe problem. Men om Scania anbefaler denne metoden for sine motorer som kanskje er solide støpejernsklumper er det ikke sikker at det vil være lurt på en motor med alutopp for eksempel. 

Tror ikke oppvaskmaskinmiddel generelt skader aluminium. Problemet er først og fremst på elokseringen, men innvendig i kjølekanaler på en topp er ikke det noe problem, der er det ingen eloksering uansett. Om overflaten på motordeler, innvendige tankflater osv blir litt misfarget har det ingen betydning. Noe annet er det med detaljer som skal se blanke og fine ut, eller må ha et beskyttende elokseringslag for å være holdbare.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...