Frivakt Startet 13.April.2021 Link til dette innlegget Startet 13.April.2021 Jeg har sett flere som har skrevet her på forumet at de bruker maskinoppvaskmiddel til rensing av kjølesystemet. Har betraktet dette som et "bryggetips". Nå kom jeg tilfeldigvis over en instruksjonsbok fra Scania som anbefaler flytende maskinoppvask for fjerning av organiske urenheter i kjølesystemet. Her er dosering og metode beskrevet. Tenkte kanskje dette kunne være av interesse for flere. https://til.scania.com/groups/opm_pub/documents/opm/mdaw/mjgx/~edisp/opm_0000236_10 Sitér dette innlegget Link to post
POL Svart 13.April.2021 Link til dette innlegget Svart 13.April.2021 Mulig jeg er på bærtur, men det er vel ikke olje og fett som primært skal fjernes, men avleiringer og tilgroinger i kjølesystemet. Ville satset på Systemrens. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 13.April.2021 Link til dette innlegget Svart 13.April.2021 Oppvaskmiddel av typen som man bruker i oppvaskmaskin, er effektivt på alu. Det fikk jeg smertelig erfare når jeg heiv alle delene til kenwooden i oppvaskmaskina ? Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 13.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2021 POL skrev 12 minutter siden: Mulig jeg er på bærtur, men det er vel ikke olje og fett som primært skal fjernes, men avleiringer og tilgroinger i kjølesystemet. Ville satset på Systemrens. Manualen beskriver begge deler, med ulike metoder (syre på avleiringer). Jeg kjørte systemrens på min motor i fjor, men det er fortsatt en del grums og slam i systemet som ikke ble fjernet av syrebehandlingen. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 13.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2021 scamπ skrev 17 minutter siden: Oppvaskmiddel av typen som man bruker i oppvaskmaskin, er effektivt på alu. Det fikk jeg smertelig erfare når jeg heiv alle delene til kenwooden i oppvaskmaskina ? Hva skjedde? Noe annet enn misfarging? Sitér dette innlegget Link to post
4l64tro55 Svart 13.April.2021 Link til dette innlegget Svart 13.April.2021 (redigert) scamπ skrev 19 minutter siden: Det fikk jeg smertelig erfare når jeg heiv alle delene til kenwooden i oppvaskmaskina ? Det har jeg prøvd også! ?? Måtte kjøpe ny eltekrok da overflatebehandlingen ble slitt av i oppvaskmaskinen og kroken begynte å sverte av på pizzadeigen. ? Redigert 13.April.2021 av 4l64tro55 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 13.April.2021 Link til dette innlegget Svart 13.April.2021 Kan jo hende at motoren har hatt feil med toppakninger eller lignende slik at det er kommet motorolje eller eksos/diesel i kjølesystemet. Og at da fjerning av olje/fett fra kjølesystemet er ønskelig. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Olevine Svart 13.April.2021 Link til dette innlegget Svart 13.April.2021 4l64tro55 skrev for 2 timer siden: Det har jeg prøvd også! ?? Måtte kjøpe ny eltekrok da overflatebehandlingen ble slitt av i oppvaskmaskinen og kroken begynte å sverte av på pizzadeigen. ? Alkaliske vaskemidler etser vekk eloksering fra aluminium, jo mer alkalisk jo sterkere effekt. Sitér dette innlegget Link to post
mag-la Svart 13.April.2021 Link til dette innlegget Svart 13.April.2021 Det er nok flere grunner til å bruke kjemiske produkter til det de er laget for. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 14.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2021 mag-la skrev for 16 timer siden: Det er nok flere grunner til å bruke kjemiske produkter til det de er laget for. Det er også min grunnholdning, å gjøre ting etter boka og bruke originaldeler. Derfor så overaskende å finne denne anbefalingen fra en betydelig aktør som Scania. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 14.April.2021 Link til dette innlegget Svart 14.April.2021 (redigert) Har også vært tilhenger av kjerringråd men akkurat idag starta jeg opp Yanmaren etter å ha hatt systemrens liggende å kose seg i sjøvannskretsen i 2 døgn med anbefalt dosering. Og ut av eksosen kom det konjakkfarget kjølevann skal jeg si dere. Så nå er det nok slutt på på sitronsyre og oppvasktabletter for min del. Og ei flaske med systemrens har vi alle råd til annhvert år. Redigert 14.April.2021 av Martine29 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 14.April.2021 Link til dette innlegget Svart 14.April.2021 mag-la skrev for 17 timer siden: Det er nok flere grunner til å bruke kjemiske produkter til det de er laget for. Tror de færreste kjemiske produkter skjønner hva de er laget for, og derfor aner de ikke at de blir brukt til noe annet. Så lenge man vet hva man gjør er det ikke noe problem. Men om Scania anbefaler denne metoden for sine motorer som kanskje er solide støpejernsklumper er det ikke sikker at det vil være lurt på en motor med alutopp for eksempel. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Olevine Svart 14.April.2021 Link til dette innlegget Svart 14.April.2021 Brigg skrev 10 minutter siden: Tror de færreste kjemiske produkter skjønner hva de er laget for, og derfor aner de ikke at de blir brukt til noe annet. Så lenge man vet hva man gjør er det ikke noe problem. Men om Scania anbefaler denne metoden for sine motorer som kanskje er solide støpejernsklumper er det ikke sikker at det vil være lurt på en motor med alutopp for eksempel. Tror ikke oppvaskmaskinmiddel generelt skader aluminium. Problemet er først og fremst på elokseringen, men innvendig i kjølekanaler på en topp er ikke det noe problem, der er det ingen eloksering uansett. Om overflaten på motordeler, innvendige tankflater osv blir litt misfarget har det ingen betydning. Noe annet er det med detaljer som skal se blanke og fine ut, eller må ha et beskyttende elokseringslag for å være holdbare. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.