Jump to content

Risikoen ved å kjøpe 6-8 år gammel 80 - 115 HK utenbords?


Scantic

Recommended Posts

Jeg må bytte ut gammel 75 hk Yamaha på 19 fots Scantic 580, men har ikke råd til å kjøpe ny. Hva er risikoen ved å kjøpe 6-8 år gammel motor 80 - 115 HK, vil den sannsynligvis gå fint i mange år til, eller kan jeg lett få problemer? Er det merker eller modeller som jeg bør unngå? Hva bør jeg sjekke, hva er de gode spørsmålene å stille til selger?

Link to post

Har inntrykk av at det er få svakheter generelt på utenbordsmotorer fra 2012-2015 årgangene.

Det viktigste er jo at motoren er tatt vare på og vedlikeholdt etter normal standard.

Impeller skal bl.a. ha blitt byttet minst en gang og girolje helst hvert år, for å ta et par ting.

 

Utvendig skal en såpass ny motor nærmest se ut som ny, også det som er under vannlinjen.

Her avsløres fort slurv med årlig anodesjekk/bytte osv. Tæring og avflassing av lakk osv. er jo ikke så hyggelig. En utenbordsmotor skal jo helst vare i minst 20 år uten altfor omfattende vedlikehold.

 

Personlig holder jeg en knapp på motorer uten registerreim, og da er det vel et merke som begynner på Y som kan bli ekskludert :giggle:

Men om merket begynner på S, M, E, H eller T (i dette tilfellet identisk med H) trenger ikke å være avgjørende for om du blir fornøyd eller ikke. Alle lager gode motorer nå om dagen (unntatt E som har avsluttet).

På E kan du derfor sikkert gjøre et godt kjøp, selv om M-forhandlere har overtatt serviceansvaret inntil videre.

Men E har rykte om dyre deler (ikke et overdrevet rykte), og mange foretrekker kanskje den mere stillegående 4-takteren (i sakte fart iallefall) uansett.

 

Personlig ville jeg jo anbefale den nye 2,1 liter-serien fra M som kom høsten 2014 med 80, 100 og 115 hk. Men det er jo fordi jeg har en selv :smiley: Men det kryr vel ikke akkurat av slike på bruktmarkedet for tiden.

 

 

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Tja, alltid vanskelig å si, men selv hadde jeg en 90hk Suzuki (ikke registerreim) kjøpt ny i 2007 inntil i fjor. Hadde ikke et eneste problem med denne i hele eierperioden, og snakket nylig med kjøper som var kjempefornøyd og heller ikke hadde hatt et eneste problem i fjor sommer. Flaks? Vet ikke, men det som vel er viktig er hvordan tidligere eier har behandlet og stelt med motoren så ikke se deg "blind" på alder.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
"Mathilde" skrev 5 minutter siden:

Skjønte ikke helt hvorfor Y skal ekskluderes på grunn av en registerreim?

 

Det kan iallefall skape en liten diskusjon :giggle:  Men ellers er jo Y også gode motorer, stort sett...

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Var nettopp borti en uheldig båteier med totalhavari på en 2008 Yamaha F250 pga. røket registerreim. Spurte ikke om han hadde fulgt skiftintervallene, men uansett noen man som regel slipper med kjede. Så han hadde bytta til Honda BF250.

Men den har jo også registerreim.... :crazy:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
knerten67 skrev for 2 timer siden:

Kommer ikke noe annent en Yamaha på båten her.

 

Nei med Y båt er du nesten bundet til Y motor :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Takk for mange gode innspill her. Jeg har hørt flere erfarne båtfolk som sier jeg bør unngå M. Amerikanerne sier visstnok "If you want to go fast, buy Mercury, if you want to go home, buy Yamaha". Det er ikke mye nyere brukt på markedet og prisene er høye, kanskje må jeg grave litt dypere i lommen og kjøpe ny likevel...

Link to post
Scantic skrev 1 time siden:

Takk for mange gode innspill her. Jeg har hørt flere erfarne båtfolk som sier jeg bør unngå M. Amerikanerne sier visstnok "If you want to go fast, buy Mercury, if you want to go home, buy Yamaha". Det er ikke mye nyere brukt på markedet og prisene er høye, kanskje må jeg grave litt dypere i lommen og kjøpe ny likevel...

 

Husk at tidene faktisk forandrer seg faktisk. Men gamle rykter og sannheter holder ofte stand MYE lengre, spesielt i båtverdenen.

"Erfarne" båtfolk har ofte sin erfaring fra 80/90-tallets 2-taktere, eller evt. 4-takterne fra tidlig 2000-tall (noen av Mercurys tidlige 4-taktere var faktisk basert på motorer fra Yamaha).

Etter 2008-2012 er det ingen spesielle svakheter med Mercurys motorer, stort sett uansett effektklasser (de minste 4-takterne opp til 30 hk er jo basert på motorer fra Tohatsu, og det er kvalitet).

Og med de helt nyutviklede 2,1 og 3,0 liters motorene fra hhv. 2014 og 2012 har Mercury utvilsomt blant de beste motorene i klassen 80-150 hk. Noe en høy popularitet og høye salgsvolum vitner om.

Så når vi snakker utenbordsmotorer fra 80-600 hk så er Mercury utvilsomt markedsleder idag når det kommer til modellutvalg, spesifikasjoner og innovasjon. De nye V6, V8 og V12-motorene har iallefall vist å slå om seg med en aldri så liten knock-out i markedet.

I motsetning til de andre utenbordsmotorprodusentene (utenom Tohatsu) så lager Mercury kun båtmotorer/drev. Det er dette de kan, og det er dette de skal være best på.

 

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det viktigste er vel om motoren er godt holdt. En motor som er 6-8 år bør kunne trygt gå i 6-8 år til. 

Hør om eier har byttet impeller, registereim ( om den har ) og sink, spesielt sink som sitter i selve blokka.  

Jeg har en Yamaha 115 fra 2005 som jeg enda stoler på.  

Du kan jo og komme over en som er ferskvanskjørt og,  om du er heldig. Dem bærer vel ofte preg av mindre korrosjons-skader.

Link to post

Det ligger en 20 år gammel Honda 90 på finn til kr 48.000. 

Tror ikke helt han får den prisen da, men motoren funker sikkert fint en stund til :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...