Worry II Svart 14.April.2021 Link til dette innlegget Svart 14.April.2021 NilsPils skrev for 10 timer siden: Akurat nå overnatter vi i gjestehavna i kanalen i Moss på gjennomreise til sommerhavna. Her er alt stengt frem til mai. skulle gjerne hatt strøm og vann. Regner med at de ikke forventer at jeg skal betale . . . . Om du går til automaten og betaler, får du både koden til toalettene og strøm for 10 kroner ekstra. Har ligget der flere ganger de siste ukene. Link to post
Kaptein Plast Svart 14.April.2021 Link til dette innlegget Svart 14.April.2021 Tønsberg (Er fra Teie, rett ute på Nøtterøy) har tydeligvis tenkt å minimere antall som besøker, og det går jo kjempefint med høye avgifter. Når havneavgiften blir som hotell ønsker de kanskje heller at folk legger båten på svai, tar jolla inn (de er 'gratis' så sant de er uregistrert..) og tar inn på hotell for natten? Salgstriks.. Jeg tror de skyter seg selv i foten med denne prisen, en større båt har jo igrunn mindre behov (selv om den tar større plass) enn en liten, så rent logisk burde jo de under 20 fot uten do eller dusj betale mest? Uff.. Får ikke gi de den ideen.. Nå vet jeg ikke om man uansett må betale for alle tjenestene på land, i såfall bør det i hvertfall ikke være såpass stor forskjell i havneavgift. Jeg synes for øvrig det er drøyt å punge ut med 250,- for å ligge litt ved kaia etter kl. 20, så det gjør jeg selvfølgelig heller ikke. Kan i det minste ta en lunch på brygga når vi kommer med båt, uten å måtte 'tipse' janitsjaren med 250! Parkering i Tønsberg er en egen historie, nå jobber sterke krefter for å fjerne en haug plasser i nedre del av byen, da blir det sikkert ennå dyrere lenger opp. Og færre plasser. Men vi skal jo ikke kjøre bil, så det går jo bra! Link to post
TideRace Svart 14.April.2021 Link til dette innlegget Svart 14.April.2021 Saltos skrev 2 minutter siden: Dessuten, hva skal gjestehavnene gjøre dersom de får mindre belegg? Gjøre som taxinæringen og skru opp prisene, slik at enda færre benytter seg av tjenesten? På lengre sikt, så tror jeg gjestehavnene har alt å tjene på å ha en pris som folk er fornøyd med, slik at de benytter tjenesten mest mulig og blir fornøyde. I så fall vil markedskreftene gjelde. Tønsberg Gjestehavn vil ganske sikkert miste noen større båter, men disse blir garantert erstattet av båter under 41 fot. Jeg har ingen interesser i denne gjestehavna og vil heller ikke ha sterke meninger om årsaken til at prisen er satt opp på større båter. Kommer det plutselig ikke gjestebåter 2021, regner jeg med at noen evaluerer hvorfor. Det er vel ingen skjærgårdsområder på Østlandet/ Indre-Ytre Oslofjord som har så mange og fine uthavner som i skjærgården utenfor Tønsberg, så for meg er valget uansett lett. Byene er steder vi stort sett kjører med slepejolla. Det går an å velge bort det man synes er dyrt i de fleste sammenhenger. Link to post
pipe Svart 14.April.2021 Link til dette innlegget Svart 14.April.2021 (redigert) Tror nok mange krymper båten sin ned til 40 fot på automaten og att "jentunger som spiller fløyte" ikke har peiling på båt størrelser så noe kontroll blir det neppe utover det å se det henger en kvittering på fortøyningen. Redigert 14.April.2021 av pipe (see edit history) Link to post
Kallethekid Svart 14.April.2021 Link til dette innlegget Svart 14.April.2021 Nå er vel de fleste gjestehavner i Oslofjorden stort sett fulle i sesongen, samtidig som de færreste gjestehavner er noen gullgruve for eierne. Jeg kjenner ikke forholdene i Tønsberg i detalj, men at de prøver å skaffe mest mulig inntekt er vel ikke så merkelig. Selvfølgelig kjedelig for de som er glade i Tønsberg,men hvis prisen er for høy vil det nok vise seg i mindre belegg i havnen. Link to post
4l64tro55 Svart 14.April.2021 Link til dette innlegget Svart 14.April.2021 Kaptein Plast skrev 58 minutter siden: Parkering i Tønsberg er en egen historie, nå jobber sterke krefter for å fjerne en haug plasser i nedre del av byen, da blir det sikkert ennå dyrere lenger opp. Og færre plasser. Men vi skal jo ikke kjøre bil, så det går jo bra! Tønsberg er vel en historie for seg selv i det store og hele. Når de fikk bomring sluttet jeg å reise dit med mindre man måtte. Selv da jeg bodde 5 år på Barkåker reiste jeg fortsatt til Sandefjord og Larvik for å finne enkel og billig parkering. Bomringen er for lengst borte, men det er jaggu ikke hvert år jeg finner veien til Tønsberg allikevel. Så attraktiv er ikke den byen. ? Link to post
pipe Svart 14.April.2021 Link til dette innlegget Svart 14.April.2021 (redigert) Kaptein Plast skrev 1 time siden: Jeg synes for øvrig det er drøyt å punge ut med 250,- for å ligge litt ved kaia etter kl. 20, så det gjør jeg selvfølgelig heller ikke. Kan i det minste ta en lunch på brygga når vi kommer med båt, uten å måtte 'tipse' janitsjaren med 250! For å være ærlig så blåser jeg i å betale hvis jeg skal på brygga å spise middag eller ha en aften ute. Noen få ganger henger det betalings info på fortøyningen men den går i søpla. Betaler ikke full pris døgnpris for å ligge der noen timer med tom båt. Normalt sett har jeg ett godt ærlighets kompass men noe skjer når man binder tampene i den brygga som ikke skjer ellers i livet. Redigert 14.April.2021 av pipe (see edit history) Link to post
KDB Svart 14.April.2021 Link til dette innlegget Svart 14.April.2021 Dette er et prisnivå en har hatt i Sverige noen steder i høysesong allerede. Havnene er stappfulle tross høy pris og dårlig servicetilbud. Spørsmålet er om flere havner vil komme etter med samme prisnivå. Link to post
Mouche Svart 14.April.2021 Link til dette innlegget Svart 14.April.2021 Hva er "riktig" pris og hvordan begrunnes denne? Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
R.O Svart 14.April.2021 Link til dette innlegget Svart 14.April.2021 Det er noe unikt med det norske (Skandinaviske) båtlivet. Hadde besøk av en engelskmann for noen år siden. Han syntes det var merkelig at hvermannsen hadde båt i Norge som de dro på ferie med, i England så var dette forbeholdt et Yachting miljø, og det var ikke for alle. Hyggelig at det kan være et mangfold i havnen, at ikke det blir Monaco tilstander, men at at det er plass til alle. I Son er minste båt alternativet på automaten <39 fot. Og ankommer du fredag kveld og skal ta en lunch i byen på lørdag så må du betale for to netter. For kl. 10.00 eller 11.00 på lørdag er tiden din ute.. .. Link to post
bjorngb Svart 14.April.2021 Link til dette innlegget Svart 14.April.2021 R.O skrev 31 minutter siden: Det er noe unikt med det norske (Skandinaviske) båtlivet. Hadde besøk av en engelskmann for noen år siden. Han syntes det var merkelig at hvermannsen hadde båt i Norge som de dro på ferie med, i England så var dette forbeholdt et Yachting miljø, og det var ikke for alle. Hyggelig at det kan være et mangfold i havnen, at ikke det blir Monaco tilstander, men at at det er plass til alle. I Son er minste båt alternativet på automaten <39 fot. Og ankommer du fredag kveld og skal ta en lunch i byen på lørdag så må du betale for to netter. For kl. 10.00 eller 11.00 på lørdag er tiden din ute.. .. Vel - Tønsberg havn forsøker å ‘rette’ dette til neste gang engelskmannen er på besøk Link to post
Lingefan Svart 14.April.2021 Link til dette innlegget Svart 14.April.2021 (redigert) Motbydelig. Kjekt å vite hvor man skal styre unna. Uansett er det fristende med mer uthavn. Har jo jolle og generator. Redigert 14.April.2021 av Lingefan (see edit history) Lingefan Link to post
sunnmøre Svart 14.April.2021 Link til dette innlegget Svart 14.April.2021 (redigert) Der er absolutt dyrt med 750 kroner, hadde ikkje gått til den hamna. Men, det er likevel eit men... Ser ein på arealet som ein 40 fotar bruker i forhold til ein 30 fotar, så er ikkje prisdifferansen urimeleg. Det må vere ulike nivå på hamneleiga, slik at ein betaler etter storleiken på båten. Samtidig bør det heller ikkje vere eit altfor innfløkt system. Og sjølvsagt skal ein betale det som blir krevd, uavhengig kor lang tid ein ligg der. Er ein uenig i kostnaden, så finn ein annan stad! Redigert 14.April.2021 av sunnmøre (see edit history) Link to post
Havarita Svart 14.April.2021 Link til dette innlegget Svart 14.April.2021 De prøver bare å rydde havna for fattigfolk. Rikfolk er mer kjøpesterke og legger igjen mere penger i byen. Kaiplass er jo et begrenset gode, så det gjelder å maksimere.? Skulle tatt seg ut om man måtte dele havn med noen som ikke tar seg råd til 750,- for natta, selv med hornmusikk til betalingsautomaten. Litt klasse må man kunne forvente. ? Link to post
nordan family 27 Svart 14.April.2021 Link til dette innlegget Svart 14.April.2021 De norske havneprisene er vel generelt lave i forhold til mange andre europeiske land, så dette er vel ikke noe å klage over - vi snakker vel om 40 minutters driftstid på maskineriet i aktuell motorbåt, eller noen få meter med skjøteline på seilbåt. Hvis prisen er for høy så blir det ledig plasser, og prisene satt ned igjen. Trenger man et alternativ til bysentrumet, så er jo Tønsberg Seilforening et godt sted å legge seg med strøm, vann (og dusj om det ikke er ombord). Link to post
seilfred Svart 15.April.2021 Link til dette innlegget Svart 15.April.2021 nordan family 27 skrev for 3 timer siden: De norske havneprisene er vel generelt lave i forhold til mange andre europeiske land, så dette er vel ikke noe å klage over - Det kan du sagtens si, men da må vi samtidig stille spørsmålet: hva slags havn og havnemiljø ønsker vi å ha.? Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Mouche Svart 15.April.2021 Link til dette innlegget Svart 15.April.2021 Mouche skrev for 13 timer siden: Hva er "riktig" pris og hvordan begrunnes denne? Noterer at dette innlegget forblir "ukommentert". Hvilket budsjett skal pengene tas fra slik at man kan subsidiere båtfolket? Helse og omsorg? Skole? Idrettsmiljøet? Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Lingefan Svart 15.April.2021 Link til dette innlegget Svart 15.April.2021 (redigert) Havarita skrev for 11 timer siden: De prøver bare å rydde havna for fattigfolk. Rikfolk er mer kjøpesterke og legger igjen mere penger i byen. Kaiplass er jo et begrenset gode, så det gjelder å maksimere.? Skulle tatt seg ut om man måtte dele havn med noen som ikke tar seg råd til 750,- for natta, selv med hornmusikk til betalingsautomaten. Litt klasse må man kunne forvente. ? Hyggelig det Har fint råd til det selv og tror de fleste med 40-50 foter har råd til det, men det er likevel ganske stor forskjellsbehandling. Med 100% dyrere pris setter jeg samtidig 100% mye høyere krav til fasiliteter. Jeg forlanger nå umiddelbar strøm, å slippe å ha noen utenpå og å kunne få service på bryggen når det er såpass økning. Hvis ikke jeg har alle de boksene tikket av ser jeg ikke nødvendigheten av å betale havneavgift. Dvs, heldigvis kan min båt beviselig være under 13 meter. Da kan jeg betale opptil 41 fot avgiften om jeg er fornøyd med servicen. Redigert 15.April.2021 av Lingefan (see edit history) Lingefan Link to post
Honduras Svart 15.April.2021 Link til dette innlegget Svart 15.April.2021 (redigert) Mouche, med det utsagnet antyder du at havnevirksomheten tidligere har vært subsidiert, men er det noe som tilsier det? Redigert 15.April.2021 av Honduras (see edit history) * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Chiefengineer Svart 15.April.2021 Link til dette innlegget Svart 15.April.2021 Hva er det egentlig havna tilbyr for disse pengene? Stort sett ingen ting ut over det alle som en som tar seg en promenade i gatene enten de kommer med bil, tog eller sykkel får gratis. De tilbyr på det knappeste to pullere og en kaifront som uansett må være der for å kunne bygge fine promenader for innbyggerne og tuistene. Enkelte steder sliter man med å finne seg både vann og strøm, førstenvnte er uansett utbygd ifm. infrastruktur rundt brannslukking/hydranter osv. Og strøm faktureres spesifikt i de fleste tilfeller uansett. Det begynner å bli ille når fortøyningsprisene for å sette et par tau i land nærmer seg et fullservice overnattingstilbud inkl. frokost på hotell. Link to post
Mouche Svart 15.April.2021 Link til dette innlegget Svart 15.April.2021 Honduras skrev 14 minutter siden: Mouche, med det utsagnet antyder du at havnevirksomheten tidligere har vært subsidiert, men er det noe som tilsier det? Ja. Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Lars H. Svart 15.April.2021 Link til dette innlegget Svart 15.April.2021 Chiefengineer skrev 49 minutter siden: De tilbyr på det knappeste to pullere og en kaifront Ja, på det knappeste, men mange steder fortøyer man inn/ut mot denne kaifronten med hekken/baugen i bøye (eller som mange steder i Sverige line). Da skal dette opplegget med moringer vedlikeholdes. Ellers er jeg glad jeg har liten båt (27 fot) slik at jeg kommer i den "billigste" gruppen. Som pensjonister har vi avsluttet perioden med uthavn. Da blir opp mot 100 overnattinger i gjestehavn kostbart, og selv en prisøkning på "beskjedne" 50 kroner spiser da 5000 kroner ekstra av båtbudsjettet. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 15.April.2021 Link til dette innlegget Svart 15.April.2021 (redigert) Mouche skrev for 15 timer siden: Hva er "riktig" pris og hvordan begrunnes denne? Riktige havne pris finner en litt syd for Gøteborg og sydover og på Vestlandet i fjor. Mulig dette er innafor og så må en betale strøm etter forbruk. Havneavgift 2021 Høysesong 1.6. - 31.8. Lavsesong kr 50 ,- pr natt Avgift fra kl. 20.00. Maks liggetid er 3 døgn. Resten av året kan oppholdstiden utvides etter avtale. Dagsbesøk er gratis. Priser 2021 Opp til 30 fot kr 250,- 31 - 40 fot kr 300,- 41 - 50fot kr 350,- Over 50 fot kr 450,- Redigert 15.April.2021 av Roger jo (see edit history) Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
nordan family 27 Svart 15.April.2021 Link til dette innlegget Svart 15.April.2021 Litt usikker på hvilke hotell som tilgjengeliggjør 5 sengeplasser midt i sentrum av Tønsberg midt i høysesong for 750kr for alle 5.... Å disponere havnefront i en by midt på sommeren er ganske eksklusiv vare, og etterspørselen langt overgår tilbudet i høysesong. Så at det - stedvis - har vært underpriset er vel relativt klart. Men dette løser seg helt selv - blir det overpriset så blir det ledige plasser, og da blir sikkert prisene snudd. En ferie i havn med slike priser er jo fremdeles som tilbudspris å regne sammenlignet med å skulle betale eiendomskatt for en eiendom like sjønært. Men som sagt: dette løser seg helt av seg selv over litt tid. Da jeg selv hadde stor-båt undret jeg meg mange ganger over hvor lite de aller største båtene egentlig betalte i avgift. Og det var ofte bare 2 i de største båtene, mens det er hele familier i de mindre båtene. Og hele familier konsumerer gjerne med av det byen har å tilby, så mindre båter skaper vel ofte mer business. Men for all del - det er jo stor-båter som også konsumerer mye. Men for en stor båt utgjør denne havneavgiften kanskje en drøy halvtimes dieselforbruk på maskinene, og ikke noe å få høyt blodtrykk av. En dråpe i båtbudsjettet om båten er stor nok ;-) Selv en hel ferie til kai i Tønsberg når ikke opp til den årlige utgiften på oppgradering av en eller annen dings, skjerm, plotter, lader eller annet stæsj som byttes. Link to post
Saltos Svart 15.April.2021 Link til dette innlegget Svart 15.April.2021 nordan family 27 skrev 14 minutter siden: Litt usikker på hvilke hotell som tilgjengeliggjør 5 sengeplasser midt i sentrum av Tønsberg midt i høysesong for 750kr for alle 5.... Så du synes det er bra at Tønsberg Kommune har lagt seg 85 kroner over hva Aker Brygge Marina for en 41-foter, beliggende midt i smørøyet i Oslo? Hvis du ønsker å betale mer, så er det bare tipse. Ingen som hindrer deg i det. Du legger endel forrutsetninger til grunn. Blant annet at det er et par med tre barn som reiser. Jeg har flere ganger vært på hotellopphold med følge og betalt rundt 1000-lappen på tilbud. Sammenligningen med hotell er i aller høyeste grad reell. Og det du prater om med driftskostnader kommer uansett i tillegg, så det må legges oppå den prisen igjen. I tillegg til verditapet. Den reelle kostnaden blir da mangedobblet hotellovernattingen, selv med fullpris. Og er det noe som er lett å hente inn så er det flere flytebrygger. Er det stort belegg så kan det vel ikke være noe problem å få tauet inn flere flytebrygger så det blir plass til flere. Det tjener kommunen på, og båteierne blir fornøyde. SSB sier at konsumprisen har økt med 2,8%, og en økning i den størrelse kunne vært forståelig. Men jeg har absolutt ingen forståelse for den ekstreme grådighet som Tønsberg Kommune utviser i denne sak. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn