Jump to content

Nytt ulakkert vannkjølt eksosbend fra Volvo Penta til dieselmotor. Lakkere? Bruke syregrunning?


småbåtentusiasten

Recommended Posts

Til tross for stiv pris finner Volvo Penta det for godt å levere eksosbendet (VP varenr 861906) til MD20nn og D1 .m.m. ubehandlet.

Fikk nettopp vite at en venn fikk sitt eksosbend med samme varenummer ferdig lakkert i VP-grønn fra en annen VP-forhandler og til samme pris!

Lakkering var ikke en del av fakturaen.

 

Eksosbendet antar jeg er av støpejern.

 

Eksosbendet tæres sterkt på innsiden,så det det store spørsmålet er om utvendig lakkering i det hele tatt har noe for seg?

Synspunkter på det?

 

I tilfelle, som grunning: Hagmans skriver på sprayflasken at det er for aluminium og galvanisert stål.

Det må da vel være egnet for ubehandlet støpejern også? Jeg antar at aluminium og galvanisert stål er spesifisert som tilleggsområdet til syregrunningen.

 

Link to post

Volvo Penta original spraylakk koster 369 på Maritim. 

Bengalack Quick blandet i Volvo Penta grønn koster ca 270 (mener jeg det var, på OBS).

 

Begge er aktuelle.

 

Jeg behandlet et som var litt rustent med Owatrol olje + Bengalack. Regner med at det holder seg.

 

I fjor målte jeg temp på turbo ved flere anledninger. Var sjeldent over 75 grader på min TMD40A. Blir vel kanskje rundt 90 grader ved hard kjøring av motor (?).

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Mitt originale lakkerte bend til min D1-30 holdt i 5 sesonger før det var tærer i stykker innvendig. Dvs. Ikke noe poeng å lakkere. Jeg valgte forøvrig å kjøpe rustfritt bend fra HDI marine. Ser identisk ut som det originale. Ruster ikke hverken utvendig eller innvendig. Koster det samme som originalen.

Link to post

Rustfritt eksosbend, ja var inne på tanken, men droppet av frykt for at huset til varmeveksleren skal bli anode istedet. Det er en svært kostbar del.

Skal ta det opp rustfritt eksosbend senere i en erfaringstråd om det, hvis det ikke allerede finnes. Ser i diverse utenlandske marinemotorfora at noen erfarer at de rustfrie/syrefaste eksosbendene sprekker opp.

Link to post

Hmm. Mitt originale bend er ikke tæret i stykker innvendig. Det er faktisk så fint at jeg skal selge det. Er til en TMD40A, og da mener jeg det passer på 30 til 41 motorene.

 

Jeg har hatt båten i 3,5 sesonger, og forrige eier i 4. Han hadde ikke byttet det. 

 

Ser slik ut nå:

 

20210405_170538.jpg.f616683e45ab71d961fcf11accd9437a.jpg

 

Så det virker å være en svakhet på D1 eksosbendet da. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...