småbåtentusiasten Startet 14.April.2021 Del på Facebook Startet 14.April.2021 Til tross for stiv pris finner Volvo Penta det for godt å levere eksosbendet (VP varenr 861906) til MD20nn og D1 .m.m. ubehandlet. Fikk nettopp vite at en venn fikk sitt eksosbend med samme varenummer ferdig lakkert i VP-grønn fra en annen VP-forhandler og til samme pris! Lakkering var ikke en del av fakturaen. Eksosbendet antar jeg er av støpejern. Eksosbendet tæres sterkt på innsiden,så det det store spørsmålet er om utvendig lakkering i det hele tatt har noe for seg? Synspunkter på det? I tilfelle, som grunning: Hagmans skriver på sprayflasken at det er for aluminium og galvanisert stål. Det må da vel være egnet for ubehandlet støpejern også? Jeg antar at aluminium og galvanisert stål er spesifisert som tilleggsområdet til syregrunningen. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 14.April.2021 Del på Facebook Svart 14.April.2021 En sprayboks med Volvo Penta grønn passer helt etter formålet. Har gjort det på min motor og det har allerede holdt fint i 4 år. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 14.April.2021 Del på Facebook Svart 14.April.2021 Volvo Penta original spraylakk koster 369 på Maritim. Bengalack Quick blandet i Volvo Penta grønn koster ca 270 (mener jeg det var, på OBS). Begge er aktuelle. Jeg behandlet et som var litt rustent med Owatrol olje + Bengalack. Regner med at det holder seg. I fjor målte jeg temp på turbo ved flere anledninger. Var sjeldent over 75 grader på min TMD40A. Blir vel kanskje rundt 90 grader ved hard kjøring av motor (?). Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
småbåtentusiasten Svart 14.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2021 Spørsmålet var om grunningen som innholder syre brukt på støpejern. Lakk er greit nok, men under lakk brukes jo ofte grunning, så det er Hagmans Etch primer jeg har her. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 14.April.2021 Del på Facebook Svart 14.April.2021 Har ikke brukt noe grunning på min, og det brukte vi heller ikke når jeg jobbet som mekaniker hos Volvo Penta. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 14.April.2021 Del på Facebook Svart 14.April.2021 Volvo Pentas lakk tranger ikke grunning. Owatrol olje er grunning for rust. Bangalack trenger ikke grunning (mal rett på metall). Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
småbåtentusiasten Svart 14.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2021 Takker! Hva mener dere om lakkering på en slik del som tæres så hurtig innenifra? Bare jåleri? Det er rimelig tørt i motorrommet. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 14.April.2021 Del på Facebook Svart 14.April.2021 begynner iallefall å ruste om du ikke lakker, så hiv på noen strøk grønnt så ser det pent ut :) Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
blueline Svart 14.April.2021 Del på Facebook Svart 14.April.2021 Mitt originale lakkerte bend til min D1-30 holdt i 5 sesonger før det var tærer i stykker innvendig. Dvs. Ikke noe poeng å lakkere. Jeg valgte forøvrig å kjøpe rustfritt bend fra HDI marine. Ser identisk ut som det originale. Ruster ikke hverken utvendig eller innvendig. Koster det samme som originalen. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 14.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2021 Rustfritt eksosbend, ja var inne på tanken, men droppet av frykt for at huset til varmeveksleren skal bli anode istedet. Det er en svært kostbar del. Skal ta det opp rustfritt eksosbend senere i en erfaringstråd om det, hvis det ikke allerede finnes. Ser i diverse utenlandske marinemotorfora at noen erfarer at de rustfrie/syrefaste eksosbendene sprekker opp. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 14.April.2021 Del på Facebook Svart 14.April.2021 Hmm. Mitt originale bend er ikke tæret i stykker innvendig. Det er faktisk så fint at jeg skal selge det. Er til en TMD40A, og da mener jeg det passer på 30 til 41 motorene. Jeg har hatt båten i 3,5 sesonger, og forrige eier i 4. Han hadde ikke byttet det. Ser slik ut nå: Så det virker å være en svakhet på D1 eksosbendet da. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
småbåtentusiasten Svart 14.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2021 Så fint ut her også, men metallet under vanninnløpet var tynnslitt selv om det ikke kunne sees. Et svakt press og skrutrekkeren gikk tvers igjennom, ned til eksosutløpet på samme nivå, kunne bli helt ødeleggende om det skjedde under bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 14.April.2021 Del på Facebook Svart 14.April.2021 Hvor mener du? Under vanninnløpet? Hvor er det? Inni bøyen, eller over bøy? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
småbåtentusiasten Svart 14.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2021 Før / over bendet, vanninnløpet på dette eksosbendet sitter nærmest motoren. Det ble hull gjennom den indre sylinderen i eksosbendet, ellers møter vannet eksosen etter bendet der den indre syilnderen slutter, ikke langt fra enden på hele eksosbendet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.