Jump to content

Ford Sabb 2704ET, plystrelyd og mangel på kraft

wikingboat 270E4

Recommended Posts

Kan noen hjelpe meg her. Litt fersk når det gjelder båtmotor. Mistet motorkraft men ikke bakover bare fremover- Hørte en slags plystre lyd 

så dabbet den bare av. Motoren går som ei klokke.Når jeg gjir på fremover så går motoren min ikke noe kraft. Bakover går det greit.

Takk for svar

Girolje fyller du på girkassa, den jærnklumpen som er mellom motor og Aksel. Skal stå type og nr på en messingplate feks. Har du Velvet drive som meg, er det dexron 2/3 olje. Er å få kjøpt på Biltema. Peilepinnen er i påfyllingshullet, men sjekk girwire også.

Jeg hadde en liknende motor, og fikk også et liknende problem. Turboen hadde vært av, og det viste seg at en slangeklemme i forbindelse med denne ikke var festet skikkelig. Skrudde til dette og problemet var borte. Du kan jo sjekke om det evt er en lekkasje i forbindelse  med dette. 

nordan family 27

Hei jeg har dessverre ikke fått den informasjonen av tidlige eier. Fikk bare beskjed om å måle gir olja å ikke at motoren skulle gå. Så nå er jeg meget frustrert fordi jeg trenger en ny. Er det noen her inne som har det så hadde jeg blitt glad. Takk for gode svar

wikingboat 270E4 skrev 53 minutter siden:

Fikk bare beskjed om å måle gir olja å ikke at motoren skulle gå. Så nå er jeg meget frustrert fordi jeg trenger en ny.

Trenger en ny hva da? Peilepinne?

Sjekk hva manualen sier først og følg dette. Jeg peiler alltid min når motoren står, på kald motor. Men du kan godt fylle opp til max. Med rett olje. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Som det er skrevet før ta det herfra med det enkle.  

Hva hete girkassa du har?

Olje nivået skal peiles slik  enten det er skrue elle peilepinne

image.png.cf07e15cfb26ebd43ca349d2a3e221ca.png

Sjekk at .girarmen  går like langt  forover og bakover fra nøytral.

På BB side omtrent her enten skrue eller peilepinne 

image.png.09468b7d7275e3aa08e0de0c7dbbf1e5.png

Edited by Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.