Jump to content

Mercruiser 1.7 med alpha one gen 2, vanskelig å få i nøytral fra revers.


Bigdrago

Recommended Posts

Hei. Har en mercruiser 1.7 motor med alpha one gen 2 drev.

Skiftet gimballager osv. i fjor. Og jeg tror et eller annet ble feiljustert ifbm. montering av drev, girwire osv. Går jeg fra fremover til nøytal går det fint. Går jeg fra revers til nøytal kan det være litt vanskelig å få den i nøytral, jeg må nesten sette girspaken i fremover, dvs. luken der er veldig liten. Hva tenker dere kan være feiljustert her? Aner ikke om jeg skal justere på wiren som går fra gasshendel til motor eller girwire som går til drevet. 

 

En annen ting. Motoren raper litt når jeg skfiter gir. Er det en clutch som kan justeres?

 

Med ønske om en flott båtsommer!

Link to post
Share on other sites

Er ikke noe clutch å justere på Alpha drev. Det er en switch som kutter motoren et lite øyeblikk når

man skifter gear forover eller akterover. Den switchen sitter på shift platen. Du kan se om den aktiveres ved gir skift.

Om gear wiren er feil justert kan det skje det du beskriver.

Du kan sjekke avstander wiren har på shift plate når den er i gir og i fri. 

Skal på lower shift cable, den som år til drevet, være 6" (tommer) fra midten på "tønnen" og til midt på festet.

Du kan se på denne videoen:

Mercruiser Alpha Shift cable adjustment - YouTube

 

Eller i en serivce manual.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg har begynt å slite med samme problemet siste 2 turer på mitt helt nye alpa one drev 20 timer gammelt. vaier og skift plate er og nytt du hører tydelig at tenning på motor blir kuttet men drevet slipper ikke før jeg tar spaken framover ien forbi nøytal Jeg har kontrollert at vaier er på 6 tommer. 

Er det noen som har tanker om løsningen på dette

Link to post
Share on other sites

Det er en justeringsmulighet som jeg måtte justere på i fjor ifbm skifting av belger for å få den i nøytral da wiren var for stram slik at den var halvveis i gir og laget klikkelyder da jeg vridde rundt propellen. Fant info om det i servicemanualen mener jeg. Nå er både båt og servicemanual solgt så får ikke hjulpet det. Men jeg mener bestemt at dersom du justerer der skal prolemet bli løst. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...