Jump to content

Miniprosjekt: Forbruksbatteri i Nordkapp Avant 550


HiWard

Recommended Posts

Ikke like omfattende som diverse andre prosjekt her, men tenkte å dele dette, forhåpentligvis til nytte for både meg selv og andre.

 

Litt historikk: Mens jeg ventet på sommeren i fjor, bestemte jeg meg for å montere et forbruksbatteri i min lille bowrider. Motivasjon/spec var egentlig bare å kunne ha kjøleskuffen gående i 48 timer, slik at vi hadde tilgang til kjølevarer når vi teltet på øyene i Oslofjorden, og fortsatt få start på motoren når vi skulle hjem. Løsningen jeg landet på, var et 100Ah AGM-batteri med et VSR for lading og en ekstra bryter. Jeg testet denne løsningen i fjor sommer og kom frem til at jeg ikke var helt fornøyd. Utfordringen var først og fremst plassering av et batteri på 30kg i en så liten båt uten at den lå skjevt i vannet og/eller at batteriet var i veien. 

 

Så i år prøver jeg noe nytt. AGM-batteriet er byttet ut med to stk LiFePo4 på 33Ah hver som er ca 30% av volumet (VRLA formfaktor) og veier 5kg/stk. Koblet parallelt vil disse gi 66Ah til sammen, noe som er nær nok de ca 80Ah jeg regnet med å få ut av AGM-batteriet. Disse skal monteres på hver sin side i akterbenken, ca der hvor 8 og 18 peker på diagrammet under.

 baat.png.68d0a6b6f0104e567724225a98e6a2a0.png

Lading håndteres av en CTEK DS250SE DC/DC lader med støtte for lithiumbatterier. Hovedbryteren jeg har landet på, er en modell fra BEP hvor batteribankene er adskilt selv om begge er "på", dvs egentlig to hovedbrytere i en. Koblingsskjemaet er vist under. En strømmåler fra Victron skal også inn, sammen med en liten sikringsholder fra Bluesea. Laderen skal ikke monteres fast i båten i denne omgang.

skjema.png.856ec7d39af08c04227b41e54479c469.png

 

Jeg startet med å lime et trekkerør i forkant av akterbenken.

1872228796_IMG_5379-Copy.png.18e7441fe1a1ea9b7079828cad360e41.png

Deretter skrudde jeg fast festene til batterikassene

IMG_5384.jpg.ac13c0294550321466ef7e1ff724d04e.jpg

En batterikasse på plass, tilsvarende på motsatt side. Disse passer perfekt til batteriene og måtte bestilles fra USA

IMG_5386.jpg.81387a7df793afa9b22b529d505ff888.jpgIMG_5385.png.b33c0288f8d722676a35424bd7e9fa88.png

 

Så var det tid for det aller skumleste; sage hull til ny hovedbryter (egentlig brytere). 92mm hullsag, maskeringstape og en bit 2x4 i bakkant gjorde susen

IMG_5387.png.a408f399ed3fe9090aebfe8803825357.png

Ny bryter på plass

IMG_5390.jpg.81d4ef070e4ffa8b7e972778b9859c35.jpg

 

Alt øvrig utstyr blir skrudd fast til skottet på hver sin side av vannskistanga. Først jordskinne og shunt.

IMG_5398.jpg.ad0cbee9a40da4d9a99d7828cd9df07f.jpg

Så DC/DC-laderen

IMG_5399.jpg.f4736403207ad9733a598760312b8d27.jpg

 

Det var så langt jeg kom før sola gikk ned og min lille arbeidslampe ikke lenger klarte å vise vei.. Beklager de litt dårlige bildene (som virkelig fremhever min lemfeldige bruk av grå Tec7 til å tette gamle skruehulle). Del to følger med trekking og montering av kabler.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

Joda, jeg pleier også å fryse to liter vann i to flasker og det hjelper i stort monn, men når kjøleskuffen kun tar 20 liter er det begrenset hvor mye jeg kan ta med som ikke skal spises. Ekstra kjøleboks er uaktuelt pga plass.

 

I dag fikk jeg kablet opp og koblet alt utstyret sammen.

D7C3493A-C26D-4763-B6EB-367ED78EFA60.jpeg.7349210b5b7385d9d6011f37c6777771.jpeg
D6631822-8542-425D-8014-F63A535C6072.jpeg.f43d92e4005b121c50879b4152340b77.jpeg

Den blå kladden som henger der er hurtigkobling til batterilader på landstrøm. Litt bunting og pynting nå så skulle alt være klart.

 

Fikk også tid til å montere en dobbel USB-port.

87B691C2-C769-474D-A5F6-BE27902E2197.jpeg.bb648466e04ee0e72490c4a7a389d21c.jpeg

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...