HiWard Startet 14.April.2021 Link til dette innlegget Startet 14.April.2021 Ikke like omfattende som diverse andre prosjekt her, men tenkte å dele dette, forhåpentligvis til nytte for både meg selv og andre. Litt historikk: Mens jeg ventet på sommeren i fjor, bestemte jeg meg for å montere et forbruksbatteri i min lille bowrider. Motivasjon/spec var egentlig bare å kunne ha kjøleskuffen gående i 48 timer, slik at vi hadde tilgang til kjølevarer når vi teltet på øyene i Oslofjorden, og fortsatt få start på motoren når vi skulle hjem. Løsningen jeg landet på, var et 100Ah AGM-batteri med et VSR for lading og en ekstra bryter. Jeg testet denne løsningen i fjor sommer og kom frem til at jeg ikke var helt fornøyd. Utfordringen var først og fremst plassering av et batteri på 30kg i en så liten båt uten at den lå skjevt i vannet og/eller at batteriet var i veien. Så i år prøver jeg noe nytt. AGM-batteriet er byttet ut med to stk LiFePo4 på 33Ah hver som er ca 30% av volumet (VRLA formfaktor) og veier 5kg/stk. Koblet parallelt vil disse gi 66Ah til sammen, noe som er nær nok de ca 80Ah jeg regnet med å få ut av AGM-batteriet. Disse skal monteres på hver sin side i akterbenken, ca der hvor 8 og 18 peker på diagrammet under. Lading håndteres av en CTEK DS250SE DC/DC lader med støtte for lithiumbatterier. Hovedbryteren jeg har landet på, er en modell fra BEP hvor batteribankene er adskilt selv om begge er "på", dvs egentlig to hovedbrytere i en. Koblingsskjemaet er vist under. En strømmåler fra Victron skal også inn, sammen med en liten sikringsholder fra Bluesea. Laderen skal ikke monteres fast i båten i denne omgang. Jeg startet med å lime et trekkerør i forkant av akterbenken. Deretter skrudde jeg fast festene til batterikassene En batterikasse på plass, tilsvarende på motsatt side. Disse passer perfekt til batteriene og måtte bestilles fra USA Så var det tid for det aller skumleste; sage hull til ny hovedbryter (egentlig brytere). 92mm hullsag, maskeringstape og en bit 2x4 i bakkant gjorde susen Ny bryter på plass Alt øvrig utstyr blir skrudd fast til skottet på hver sin side av vannskistanga. Først jordskinne og shunt. Så DC/DC-laderen Det var så langt jeg kom før sola gikk ned og min lille arbeidslampe ikke lenger klarte å vise vei.. Beklager de litt dårlige bildene (som virkelig fremhever min lemfeldige bruk av grå Tec7 til å tette gamle skruehulle). Del to følger med trekking og montering av kabler. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
-morten- Svart 15.April.2021 Link til dette innlegget Svart 15.April.2021 Bruker to tre bunnfryste 1,5l flasker i isoterm kjøleboks og det varer i hvertfal i to døgn. Ser ikke vitsen med forbruksbatteri. Men lykke til med prosjektet! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
HiWard Svart 15.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2021 Joda, jeg pleier også å fryse to liter vann i to flasker og det hjelper i stort monn, men når kjøleskuffen kun tar 20 liter er det begrenset hvor mye jeg kan ta med som ikke skal spises. Ekstra kjøleboks er uaktuelt pga plass. I dag fikk jeg kablet opp og koblet alt utstyret sammen. Den blå kladden som henger der er hurtigkobling til batterilader på landstrøm. Litt bunting og pynting nå så skulle alt være klart. Fikk også tid til å montere en dobbel USB-port. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.