Grand Banks jr Startet 14.April.2021 Link til dette innlegget Startet 14.April.2021 (redigert) Jeg er nysgjerrig på det med hvor mye man egentlig kan ta ut av de ulike batteritypene. 100 Ah tilsvarer at man kan ta ut 1A i 100 timer eller feks 2 A i 50 timer. Sånn i utgangspunktet. Men batteriene tåler ikke det. Hvor mye kan man egentlig tappe ut av et 100Ah våtbatteri? Hvor mye kan man egentlig tappe ut av 100Ah LiFePO? Er det ca 35Ah, og mer enn det er ødeleggende? Stemmer det som Maxpower oppgir på sitt nettsted, at man kan ta ut 100Ah av et 100Ah batteri? Redigert 14.April.2021 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Dreuf Svart 14.April.2021 Link til dette innlegget Svart 14.April.2021 Nå er det vel forskjeller innad i lifepo4 også. Men mine lifepo celler 272Ah celler har 273Ah mellom 14.6 og 10V. Dette er da yttergrensene. Er jeg snillere mot cellene og setter 13.8v som maks og 12v som min så mister jeg ca 10Ah. Altså sitter jeg igjen med 263Ah. Nå sies det vel at cellene har 3500 sykluser ved 80% DOD. Så ønsker man en laaaaang levetid så har man da 218Ah tilgjengelig i ett 272Ah batteri. På blybatteri har man peukertseffekten som også virker inn, noe som er (nesten) fraværende på lifepo4. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 14.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2021 Så med andre ord ca 80% uttak av LiFePO. Hva er sunt uttak av et vanlig 12V "bilbatteri"? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Lars H. Svart 14.April.2021 Link til dette innlegget Svart 14.April.2021 50%. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Grand Banks jr Svart 14.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2021 Takk @Lars H.. Kan det stemme med hvilespenning = 12,2V? (På friske batterier?) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
SveinHa Svart 14.April.2021 Link til dette innlegget Svart 14.April.2021 Blybatterier skades ved all bruk men en tommelfingerregel er at en ikke bør ta ut mer enn 50%. Et stort problem med blybatterier er at de mister spenning etter hvert som de lades ut og slikt utstyr som Wallas, Webasto og Eber dieselvarmere krever en viss spenning for å i det hele tatt tenne. LiFePo4 batterier har all spesifisert kapasitet tilgjengelig for bruk og holder normalt spenningen godt over 13V helt til de er tomme. En merker ikke at spenningen minker når de nærmer seg tomme, strømmen bare plutselig er borte. I bobilen skiftet jeg fra 2x100Ah bly til 3x125Ah LiFePo4 og på vinterstid gikk da den praktiske bruken av bilen, dvs. den tiden jeg hadde spenning nok til å kjøre Alde varmeapparatet, opp fra ca 15 timer til 5-6 døgn. En annen fordel med LiFePo4, i alle fall de fleste, er at de har bluetooth og gir nøyaktig info om ladetilstand og forbruk direkte i app på telefonen. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Gullfisk Svart 15.April.2021 Link til dette innlegget Svart 15.April.2021 Hvilken type batterier valgte du @SveinHa? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 15.April.2021 Link til dette innlegget Svart 15.April.2021 Gullfisk skrev 15 minutter siden: Hvilken type batterier valgte du Det ble disse: https://provolt.no/product/skanbatt-lithium-heat-pro-12v-125ah-150a-bms-nyhet/ Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.