Jump to content

Tråden om MB10A (Marna/Volvo Penta)

Cato76

Recommended Posts

Jeg holder på å bytte ut min MB10A og har akkurat solgt den gamle MB10A'en som sto i båten. Ved vannfordelingshuset er det en stuss som er blokkert på den "nye motoren" (se bildet under) På den gamle motoren var det koplet til en slange her. Hva er egentlig grunnen til at det er satt på slange på noen motorer og blokkert som her? 

IMG_0597.jpg.b08111c978ceb88ae51052acbee0251d.jpg

Har en sånn med slange, og den fører til en skroggjennomføring slik at man med vendekrana velger om kjølevannet fra motor (det øvre røret) skal sendes til eksosmanifolden (krana bakover) eller ut gjennom skrogsiden (krana forover). Jeg starter bestandig snekka med krana forover, bøyer meg over ripa og konstaterer at jeg har kjøling. Deretter slår jeg krana bakover og vannet går i eksosen og kjøler eksosslangen samt demper lyd. Når jeg skal legge meg til etter endt tur, slår jeg krana framover igjen og tar motoren gå i et minutt eller deromkring på tomgang slik at eksosslangen blir blåst tom for kjølevann og man unngår rustdannelse på eksosventilene fra vanndamp i slangen. Krana står da framover til neste tur.

Skal sies at jeg har råvannskjøling, og ikke lukket kjølesløyfe.  

Honduras skrev On 15.4.2021 at 14.12:

Har en sånn med slange, og den fører til en skroggjennomføring slik at man med vendekrana velger om kjølevannet fra motor (det øvre røret) skal sendes til eksosmanifolden (krana bakover) eller ut gjennom skrogsiden (krana forover). Jeg starter bestandig snekka med krana forover, bøyer meg over ripa og konstaterer at jeg har kjøling. Deretter slår jeg krana bakover og vannet går i eksosen og kjøler eksosslangen samt demper lyd. Når jeg skal legge meg til etter endt tur, slår jeg krana framover igjen og tar motoren gå i et minutt eller deromkring på tomgang slik at eksosslangen blir blåst tom for kjølevann og man unngår rustdannelse på eksosventilene fra vanndamp i slangen. Krana står da framover til neste tur.

Skal sies at jeg har råvannskjøling, og ikke lukket kjølesløyfe.  

Takk for svar Honduras. Da kopler jeg på slangen slik at det blir slik det var før :)

Holder på å legge opp alt av ledninger på nytt i min Polar 20. Når jeg kopler bort det gamle ledningsnettet ser jeg at det ikke er satt inn noen hovedstrømbryter her.. Jeg har et 60 Amp batteri, og ellers er det startrele og Bosch laderele her. Hvor stor hovudsikring bør jeg ha til Marna'en?   

Honduras skrev 45 minutter siden:

Har du sjekket på Marna.no? Ligger veldig mye nyttig informasjon om motorene der.

Har lest både den Norske manualen og den engelske Volvo Penta manualen, men finner ikke noe om størrelse på sikring.. Brukte vel bare sveiv i gamle dager og da var vel ikke behovet der ?

• 1 måned senere...

Hei. Ny til forumet, har en polar 22 74mod/ med MB10A. Denne ønsker jeg å ta vare på videre og gi til barna når jeg ikke orker mer.  Så vil være en trofast innlogger her og takker for gode samtale tråder.

•Kjøpte en gang ferdig ledningsnett til gråtass, noe som fingerte bra.. har dem det til marna/polar?

• 2 år senere...

Marna MB10A : startrele : tilkobling? Nytt relé skal kobles til, men det er ikke merket hva som skal hvor. Takknemlig om noen vet hva merket 85, 86, 87 og 30 på det gamle Bosch samsvarer på det nye fra Wood Auto, merket A, B, C og D (kjøpt hos Marna og har skrevet e-post til dem, men ikke fått svar enda).

IMG_1718.jpeg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...