Cato76 Startet 15.April.2021 Link til dette innlegget Startet 15.April.2021 Starter en ny tråd da jeg ikke finner en tråd som samler temaer om akkurat denne motoren. Hensikten med denne tråden er å dele kunnskap, informasjon/inspirasjon og svare brukerne på spørsmål som evt kommer opp. Sitér dette innlegget Link to post
Cato76 Svart 15.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2021 Jeg holder på å bytte ut min MB10A og har akkurat solgt den gamle MB10A'en som sto i båten. Ved vannfordelingshuset er det en stuss som er blokkert på den "nye motoren" (se bildet under) På den gamle motoren var det koplet til en slange her. Hva er egentlig grunnen til at det er satt på slange på noen motorer og blokkert som her? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 15.April.2021 Link til dette innlegget Svart 15.April.2021 Har en sånn med slange, og den fører til en skroggjennomføring slik at man med vendekrana velger om kjølevannet fra motor (det øvre røret) skal sendes til eksosmanifolden (krana bakover) eller ut gjennom skrogsiden (krana forover). Jeg starter bestandig snekka med krana forover, bøyer meg over ripa og konstaterer at jeg har kjøling. Deretter slår jeg krana bakover og vannet går i eksosen og kjøler eksosslangen samt demper lyd. Når jeg skal legge meg til etter endt tur, slår jeg krana framover igjen og tar motoren gå i et minutt eller deromkring på tomgang slik at eksosslangen blir blåst tom for kjølevann og man unngår rustdannelse på eksosventilene fra vanndamp i slangen. Krana står da framover til neste tur. Skal sies at jeg har råvannskjøling, og ikke lukket kjølesløyfe. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Cato76 Svart 19.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 Honduras skrev On 15.4.2021 at 12.12: Har en sånn med slange, og den fører til en skroggjennomføring slik at man med vendekrana velger om kjølevannet fra motor (det øvre røret) skal sendes til eksosmanifolden (krana bakover) eller ut gjennom skrogsiden (krana forover). Jeg starter bestandig snekka med krana forover, bøyer meg over ripa og konstaterer at jeg har kjøling. Deretter slår jeg krana bakover og vannet går i eksosen og kjøler eksosslangen samt demper lyd. Når jeg skal legge meg til etter endt tur, slår jeg krana framover igjen og tar motoren gå i et minutt eller deromkring på tomgang slik at eksosslangen blir blåst tom for kjølevann og man unngår rustdannelse på eksosventilene fra vanndamp i slangen. Krana står da framover til neste tur. Skal sies at jeg har råvannskjøling, og ikke lukket kjølesløyfe. Vis hele sitatet Takk for svar Honduras. Da kopler jeg på slangen slik at det blir slik det var før :) Sitér dette innlegget Link to post
Cato76 Svart 19.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 Holder på å legge opp alt av ledninger på nytt i min Polar 20. Når jeg kopler bort det gamle ledningsnettet ser jeg at det ikke er satt inn noen hovedstrømbryter her.. Jeg har et 60 Amp batteri, og ellers er det startrele og Bosch laderele her. Hvor stor hovudsikring bør jeg ha til Marna'en? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 Husk også å bruke krana slik jeg beskrev. Viktig at du får kjøling i eksosen hvis du har gummislange, men like viktig å blåse den tørr før du tar kvelden... :) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Honduras Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 Har du sjekket på Marna.no? Ligger veldig mye nyttig informasjon om motorene der. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Cato76 Svart 19.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 Honduras skrev On 19.4.2021 at 13.54: Har du sjekket på Marna.no? Ligger veldig mye nyttig informasjon om motorene der. Vis hele sitatet Har lest både den Norske manualen og den engelske Volvo Penta manualen, men finner ikke noe om størrelse på sikring.. Brukte vel bare sveiv i gamle dager og da var vel ikke behovet der ? Sitér dette innlegget Link to post
Polar221974 Svart 1.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2021 Hei. Ny til forumet, har en polar 22 74mod/ med MB10A. Denne ønsker jeg å ta vare på videre og gi til barna når jeg ikke orker mer. Så vil være en trofast innlogger her og takker for gode samtale tråder. •Kjøpte en gang ferdig ledningsnett til gråtass, noe som fingerte bra.. har dem det til marna/polar? Sitér dette innlegget Link to post
Bølgebryter Svart 26.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2023 Marna MB10A : startrele : tilkobling? Nytt relé skal kobles til, men det er ikke merket hva som skal hvor. Takknemlig om noen vet hva merket 85, 86, 87 og 30 på det gamle Bosch samsvarer på det nye fra Wood Auto, merket A, B, C og D (kjøpt hos Marna og har skrevet e-post til dem, men ikke fått svar enda). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.