Jump to content

Valg av bensin til Evinrude 90H.O.

jlr

Recommended Posts

Hei! 

Veldig fersk båteier her, med en Nordkapp Enduro 550 med en Evinrude 90HO fra 2015.

Jeg skal fylle tanken nå,og har et par skikkelig nybegynnerspørsmål:

- 95 eller 98?

- er det det samme om man fyller på marina vs bensinstasjon (bortsett fra pris)? Tenker da på etanol-innhold, som jeg har skjønt at påhengser ikke er så glad i.. 

Jeg pleier å fylle en skvett bensinkonservering på tanken før vinteropplag. Har ikke tenkt på det å fylle 98 før vinteren. Men det er kanskje en tanke, bokstavelig talt.

Forøvrig er det nok ingen utenbordsmotorer som krever 98 oktan. Men noen motorer går kanskje best på den, f.eks. Mercury 400R. Kanskje 450R også for alt jeg vet?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Jeg personlig er litt skeptisk til bensin på marinaer tidlig på våren. Store deler av det som er i tankene på denne tiden er gammel bensin, noe som gir dårlig ytelse. 

Jeg foretrekker fersk bensin fra stasjoner som selger mye bensin. Utover sommeren har marinaen fått ut vann og gammel bensin, og greit å fylle. 

Kanskje ikke rette oppfordring da marinaene trenger all den omsetningen de kan få. 

Sørlandet2 skrev 58 minutter siden:

Jeg personlig er litt skeptisk til bensin på marinaer tidlig på våren. Store deler av det som er i tankene på denne tiden er gammel bensin, noe som gir dårlig ytelse. 

Med mindre det er en marina som f.eks er helårsåpen og har jevnt tilsig av båter som fyller hvilket det finnes en del av? Konkret tenker jeg på Lillesand akkurat nå.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Mouche skrev 2 minutter siden:

Med mindre det er en marina som f.eks er helårsåpen og har jevnt tilsig av båter som fyller hvilket det finnes en del av? Konkret tenker jeg på Lillesand akkurat nå.

Jeg skal være forsiktig å si hvem og hvor. Det eneste jeg vet er at båten min går dårligere på den bensinen som er på tanken min nå på våren, en når jeg brukte den på høsten (mister et par knop). Frister lite å kjøpe mer av samme gamle bensin til over 17 kr/literen. Men blir lei av å dra på bensikanner å... Synn det ikke er flere bensinstasjoner som selger både til biler og båter. Da holder de oppe omsetningen hele året. 

For å unngå å starte en ny tråd om nesten det samme...har akkurat kjøpt en 2001-model Yamaha 30hk 2-taktsmotor med Autolube. I "gamledager" lærte vi fra gokart-miljøet her at det var Shell som var det lure å bruke...vet ikke om det baserte seg på erfaring eller noen lokale eieres utsagn. Er det noen som vet om noen bensinfabrikanter er best å bruke på en så gammel motor? Jeg er jo og litt redd dette "Etanol-spøkelset", og artikler om at motoren kan bli ødelagt med for mye etanol, og dermed kondensering...men ser at Motor har laget en artikkel som sier blant annet at Shell har tilsatt noe i 95-oktanen som gjør at det og er gode greier....mens det står i samme artikkel at 98 nitroglyserin super duper maxi pepsi har "høyere kvalitet"... så hvis jeg driter i om bensinen koster en krone mer, og er mest bekymret for om motoren havarerer, er det like greit å bruke 98-oktanen på denne 2-takts-saken fra 2001? Eller er det bare super-turbo-maskiner som bør ha 98-oktan? Noen som vet om det er fare for at "autolube" på en så gammel Yamaha plutselig pleier å slutte å virke? Virker litt skummelt at motoren skal mate oljen selv fra en tynn slange på en 2-taktsmotor.

Bensin.jpg

Teerex skrev for 22 timer siden:

Jeg pleier å fylle en skvett bensinkonservering på tanken før vinteropplag. Har ikke tenkt på det å fylle 98 før vinteren. Men det er kanskje en tanke, bokstavelig talt.

Forøvrig er det nok ingen utenbordsmotorer som krever 98 oktan. Men noen motorer går kanskje best på den, f.eks. Mercury 400R. Kanskje 450R også for alt jeg vet?

På flere av mercuryene mine står det minimum 92octane (96ron), så det gjelder nok alle "værstingene" fra mercury racing. Vet at 400r stiller ned tenninga hvis man kjører 95, så da får man med andre ord, ikke full power hvis man fyller 95 

Men en tank 98 på høsten er ikke dumt, hvis ikke det blir for mye jobb

Huska vist litt feil om hva det sto på dekselet, men her er det en dårlig zooma screenshot fra ett bilde jeg hadde av motoren

Screenshot_20210417-013858.png

Redigert av Guest (see edit history)
Eika skrev for 5 timer siden:

På flere av mercuryene mine står det minimum 92octane (96ron), så det gjelder nok alle "værstingene" fra mercury racing. Vet at 400r stiller ned tenninga hvis man kjører 95, så da får man med andre ord, ikke full power hvis man fyller 95 

Men en tank 98 på høsten er ikke dumt, hvis ikke det blir for mye jobb

Huska vist litt feil om hva det sto på dekselet, men her er det en dårlig zooma screenshot fra ett bilde jeg hadde av motoren

Screenshot_20210417-013858.png

På hvilken måte tenker du at det kan bli for mye jobb med å bruke en 98-tank på slutten av sesongen? Tenker du at en da må tømme vekk 95-oktan, og da det er jobb? 

Jeg startet en lignende tråd for en tid tilbake og fikk en del nyttige innspill.

Jeg endte opp med å kjøre tanken så tom som jeg var komfortabel med, så fylte jeg 20 og 20 liter 98-oktan som jeg hadde med på kanner mot slutten av sesongen. Om det er vits? Vet ikke... For min del var det peace of mind.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...