Jump to content

Fjerning av østers fra skroget

BjornK

Recommended Posts

Hei !

Er det noen av dere som vet hvordan man fjerner østers fra skroget ? Selve østersen fjernet jeg ved opptak i høst (sammen med rur) og regnet med at det ikke ville bli noe problem å fjerne det lille som satt igjen ved klargjøring nå på våren. Det har vist seg å være vanskeligere enn jeg trodde. Uansett hva jeg gjør så blir de brune avsetningene etter østersen sittende. Jeg har nå prøvd Biltemas Barnacle Remover og Hempels Gelcoat Cleaner Powder. Hempelen har aldri sviktet meg før - og tar rur og gul vannlinje som en lek - men tar altså ikke østersrester. Jeg har nå bestilt saltsyre for å se om det fungerer bedre, men lurer på om noen andre her har hatt det samme problemet og funnet en løsning.

Dette gjelder mao. ikke rur - det er lekende lett å fjerne  - det gjelder østers spesielt.

Takker for alle gode råd !

BjornK

Takk for tips !

Det er nettopp det @TerjeFjern skriver som "bekymrer" meg mht. saltsyre - jeg er redd for at saltsyra bare renner vekk før den får gjort jobben sin.  Jeg har som sagt bestilt det, og vil få det idag, men tipset med kaustisk soda skal utprøves.  Jeg må bare få tak i det først.  Nok en bestilling - håper jeg kan få tak i det idag...

BjornK

Ok, fasit

- Kaustisk soda : Absolutt ingen funksjon. Bare en masse hassle. Stay away !

- Dremel med polerskive : Med polish - ingen funksjon. Med rubbing - ingen funksjon. Med Jif- funker delvis, men tar lang tid og den brune gya spres bare utover og må fjernes på annet vis. Glem det.

- Saltsyre : JAAA ! Pensle, pensle, pensle.... Og borte blir det.

Endelig kan jeg polere resten av båten !

Ha en trivelig kveld/dag/whatever !

BjornK

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...