BjornK Startet 15.April.2021 Link til dette innlegget Startet 15.April.2021 Hei ! Er det noen av dere som vet hvordan man fjerner østers fra skroget ? Selve østersen fjernet jeg ved opptak i høst (sammen med rur) og regnet med at det ikke ville bli noe problem å fjerne det lille som satt igjen ved klargjøring nå på våren. Det har vist seg å være vanskeligere enn jeg trodde. Uansett hva jeg gjør så blir de brune avsetningene etter østersen sittende. Jeg har nå prøvd Biltemas Barnacle Remover og Hempels Gelcoat Cleaner Powder. Hempelen har aldri sviktet meg før - og tar rur og gul vannlinje som en lek - men tar altså ikke østersrester. Jeg har nå bestilt saltsyre for å se om det fungerer bedre, men lurer på om noen andre her har hatt det samme problemet og funnet en løsning. Dette gjelder mao. ikke rur - det er lekende lett å fjerne - det gjelder østers spesielt. Takker for alle gode råd ! BjornK Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 16.April.2021 Link til dette innlegget Svart 16.April.2021 Prøv saltsyre 35% Fjerner alt av skjellrester. Bruk hansker og briller. Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 16.April.2021 Link til dette innlegget Svart 16.April.2021 Brukte plast isskrape på de 10 stillehavsøstersene jeg hadde på båten sist høst. Prøvde saltsyre men sleit med at den rant vekk. Hadde den vært i gel form hadde det nok gått bedre Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 16.April.2021 Link til dette innlegget Svart 16.April.2021 Det kan antakelig ha noe for seg å prøve kaustisk soda om det er festetrådene til østersen som sitter godt. Syre er bra på kalk men lut er best for å fjerne organiske rester. Selvsagt med verneutstyr og forsiktighet. Sitér dette innlegget Link to post
BjornK Svart 16.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2021 Takk for tips ! Det er nettopp det @TerjeFjern skriver som "bekymrer" meg mht. saltsyre - jeg er redd for at saltsyra bare renner vekk før den får gjort jobben sin. Jeg har som sagt bestilt det, og vil få det idag, men tipset med kaustisk soda skal utprøves. Jeg må bare få tak i det først. Nok en bestilling - håper jeg kan få tak i det idag... BjornK Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 16.April.2021 Link til dette innlegget Svart 16.April.2021 Jeg forsøkte en gang etter tips å blande potetmel i syren. Eller egentlig syre i potetmel...til jeg fikk en passende grøt som jeg smurte på rur. Fungerte det, men blir jo også klinete på et vis. Men det satt nå der til jeg spylte det vekk med vannslangen. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
BjornK Svart 17.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2021 Ok, fasit : - Kaustisk soda : Absolutt ingen funksjon. Bare en masse hassle. Stay away ! - Dremel med polerskive : Med polish - ingen funksjon. Med rubbing - ingen funksjon. Med Jif- funker delvis, men tar lang tid og den brune gya spres bare utover og må fjernes på annet vis. Glem det. - Saltsyre : JAAA ! Pensle, pensle, pensle.... Og borte blir det. Endelig kan jeg polere resten av båten ! Ha en trivelig kveld/dag/whatever ! BjornK Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.