finegreier Startet 16.April.2021 Del på Facebook Startet 16.April.2021 Hei Driver å legger opp nye kurser i båten og har i den forbindelse sett litt på den eksiterende ledningsnettet. Det har sikkert vært 5 eiere før meg som har tuklet med ledningsnettet, så det begynner å bli ganske mange kreative løsninger for å si det sånn. Jeg stusset mest på denne løsningen som jeg har prøvd å tegne opp. Gitt at det er veldig stor last på den som tegnet i gul og krever minst 1,5mm kabel. Men når det kommer til jord så er det bare en 0,75mm kabel, i tillegg til at det er lånt jord til andre ting i båten fordi det er lettvint å koble seg inn på den kabelen. I mitt hode blir dette veldig feil. Har jeg rett? Sitér dette innlegget Link to post
Anders And Svart 16.April.2021 Del på Facebook Svart 16.April.2021 Ja, dette blir veldig feil. Det går like mye strøm inn som ut til en elektrisk last, og belastningen blir det samme på begge lederne. I dette tilfelle kan det gå potensielt veldig mye strøm i den sorte kabelen. Dersom hver av de 4 lastene trekker 5A samtidig vil det gå 20A i den siste delen av den sorte kabelen. Sitér dette innlegget GH 11 delux, FUN 3, Scand 26, Flem 340 Link to post
Fantino Svart 16.April.2021 Del på Facebook Svart 16.April.2021 Pinglete jordledning og mange uttak er den vanligste årsaken til ulike feil som skyldes spenningsfall i båt, feks blinkende belysning, kartplotter som restarter når vindusviskere slås på og lignende. En feit jordkabel fra batteri til en jordskinne er en god start. Samme for pluss om det er hensiktsmessig mhp ledningsføring. 0.75 mm2 egner seg bare til signalledninger der det ikke flyter noe særlig strøm og 1.5 mm2 vil også gi betydelig spenningsfall om den blir noen meter og forbruker trekker mer enn en Ampere eller to. Sjekk spenningskalkulatoren her på BP og ta heller godt i på forsyningsledning til skinner ift samlet forbruk, for å ta høyde for fremtidige duppeditter som skal henges på (de kommer jo etterhvert og er helt nødvendige 😁) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 16.April.2021 Del på Facebook Svart 16.April.2021 Det er i prinsippet feil, men kan (kanskje) forsvares dersom sikringen er dimensjonert for 0.75mm2 og lasten er tilsvarende liten. Uansett er det lite vakkert . . 0.75mm er dessuten svært tynn og svak ledning. Spesielt i kabelskoene. Jeg bruker ikke mindre enn 1.5mm2 der jeg legger opp. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.