Jump to content

Son marina ?


Rastløs

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe meg ny båt( Daycruiser). Drago 660. ( noen som har hørt noe om denne båten ? )

 

Jeg skal bytte inn en båt nå i høst og får den nye til våren eventuelt.

 

Jeg er jo generelt skeptisk til å gi fra meg båten, som forøvrig da vil fungere som depositum for kjøp av den

nye. Min nåværende skjærgårdsjeep har en verdi på ca 170' Den nye ca 270' Det er dermed snakk om litt penger som skal være i omløp.

 

Mitt spørsmål er enkelt og greit ; Er det noen som har erfaring med Son marina og om det er en solid(seriøs) bedrift ? - eller selger de bare billige båter av laber kvalitet og er på konkursens rand ?

 

:blush:

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg hadde ingen problemer da jeg kjøpte min Saga 27 brukt der. Men det var i 1987. Det jeg vet er at det har vært flere eierskifte/konkurser/nestenkonkurser opp gjennom årene. Hvordan situasjonen er nå, vet jeg ikke. Men det går mot slutten der, det skal bygges et svært leilighet/hotellsenter (Spa) der. Når, vet jeg ikke, så sjekk opp. Planetaten i Vestby kommune burde kjenne til planene.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke selge båten din privat? Hva slags båt er det?

 

Jeg har handlet hos Son Marina og sitter med en følelse at jeg ikke har gjort noen kjempe handel hos dem. Det var for 5 årsiden.

Og i fjor ble en båt solgt, selv om jeg hadde en avtale om at den ikke skulle selges før jeg fikk sett båten. Dagen etter.

 

Jeg så på Drago i våres og oppdaget at båten var veldig flatbunnet. Og stilte meg spørsmålet om den ville slå veldig i sjøen. Kvaliteten skal jeg ikke utale meg om. Finnes kanskje noen tester på denne båten.

 

Finnes en del båter i den pris klassen.

 

Så spørsmålet er hvilken type båt er du på jakt etter?

Redigert av langbein (see edit history)

Båtlivet er herlig.

Link to post
Share on other sites

Forsiktighet med "full ryggdekking" anbefales. Bedriften har tidligere gått, hva man må kunne kalle dundrende, konkurs. Hvordan daglig leder unngikk karantene vites ikke. Heller ikke hvordan han kunne fortsette å gli rundt i luksusbiler. Etter hukommelsen var det underdekning i boet på 60 millioner. Det er godt gjort på en sånn en liten sjappe. Dette er en del år siden. Det har ikke kommet meg noen negative rykter for øret de senere to- til tre årene. Disse opplysningene er naturligvis sladder, som du sikkert kan få verifisert (eks. Moss Avis) hvis du er interessert.

 

Det er nå eieren av anlegget der marinaen leier som ønsker en annen utnytting av arealene. Daglig leder av Son Marina skal ha planer om å etablere seg et annet sted i Vestby-regionen.

 

Det første på forsiktighetsfronten vil naturligvis være Brønnysund og kredittoplysning. Tross alt stiller du et betydelig beløp til disposisjon for Son Marina. Om man får Werner Hansen (?) til å stille 6- til 8 måneders bankgaranti for beløpet er vel heller tvilsomt.

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at de opererer med helt andre priser enn andre.

De er endel dyrere.

Med enkelte unntak

har også opplevd at de skulle holde av en båt for meg som var så billig at det kom en fra Nord Norge og kjøpte den rett foran nesen på meg.

men den båten hadde ligget der nesten hele sommeren hvis jeg ikke husker feil.

 

I tillegg til dette var jeg for fem år siden med en kamerat som skulle kjøpe en båt der.

Jeg poengterte at jeg synes det var mye slark i propellakselen.

Dette nektet de blankt men etter hvert da han skulle hente den kunne han ikke få den før om noen dager fordi de skulle reparere gearet :lol:

Da han til slutt kunne komme og hente den spurte han meg om jeg kunne reise og prøve den først.

Da ventet jeg og en annen kamerat med barn i to timer for å få nøkkelen slik at vi kunne prøve den.

 

Kameraten min kjøpte ikke den båten kun fordi vi måtte vente så lenge.

Standhaftig kar han. men på den annen side så har han et poeng også.

 

Når man må vente så lenge for å få kjøpe;

Hvor lenge må man da vente hvis det er reklamsjon som gjelder.

 

Når det er sagt skal jeg også si at jeg har opplevd god service hos Dem tidligere enn dette.

Men da snakker vi for snart 10 år siden.

Da de begynte med Suzuki.

 

Jeg ville vel uansett forsøkt å selge båten selv.

Får som regel mer igjen for det :sailing:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

På generelt grunnlag er jeg overbevist om at vi som forbrukere overhodet ikke skal ta kredittrisiko i forhold til forhandlere/næringsdrivende. (Unntak for småbeløp, selvfølgelig.) Derfor; alltid bankgaranti dersom du leverer fra deg båt før du har fått oppgjør eventuelt fått levert ny båt. Og dersom forhandler ikke greier å stille bankgaranti er det et tydelig signal: Skygg unna! Banken har langt bedre informasjon om forhandleren enn det vi har. Dersom banken ikke vil stille garanti er det enda større grunn til å være mistenksom. Finn en annen forhandler.

 

Et raskt søk på Enhetsregisteret viser at Son Marina ikke har levert årsregnskap for 2004 (se under linken kunngjøringer nederst). Dette behøver ikke bety all verden, men det kan være et tegn på at de ikke har særlig orden i sakene sine. For å få tilgang til ytterligere info kan en telefon til f.eks Lindorff eller Dun&Bratsted være en ide.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hei. Har desverre litt erfaring med denne Son marina og Drago 660. Båten er en billig gresk båt, men i forhold til pris så har kvaliteten på båten värt grei og etter en sesong har det värt lite å klage på. Det som ikke har värt greit har värt utstyr montert av Son marina. Slurv og slaskete arbeid har resultert i flere besök gjennom sommeren for en bekjent. Noe av utstyret ble montert tilfredstillende men det er tydelig att tempoet er for höyt. Selgere og serviecefolk er hyggelige men det hjelper ikke når selger ikke skriver ned arbeidsordre og enkelte av montörene slurver.

Link to post
Share on other sites

jepp, mange alternativer i denne prisklassen. Om de nå er fra Polen , Estland eller øst tyskland. Suzuki synes jo allikevel å være en rimelig stabil motor... ? ( Svigefars 92 modell 40 hk surrer og går hvert år)

 

- stort sett alle fåt jo levert polyester fra Jotun (he he)

 

Ser forøvrig at Drago boats er en av Hellas største skeportører og eksporter hele 700 båter i året.

( Da er det vel ikke bare søppel får man håpe)

 

Drago får man mye båt og utstyr for pengene ( 275.000 inkl, kok. kjøl, teak , sjøtoalett , full kalesje) Det er jo ikke så mange andre 22 fotere med den prisen og det utstyret

 

- det at den er lagd i Hellas skulleg jo tilsi at skroget har fått en fin herdeprosess. Det er jo sjeldent at temperaturen går under 15 c der nede ( iallefall på dagtid)

Redigert av Alo Mikkel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har litt erfaring med son marina etter å ha kjøpt en landstedbåt på henger i 2002 og en båthenger i 2003 og firma med med mere rot i forb.m avtaler, henting retting av skader etc tror jeg en må lete lenge etter.

Dette har jeg inntrykk av er kun pga en lettere "korpulent" herremann i firma, som jeg tror er eieren.

mvh

Ps: Dette er ikke noe fasitsvar om dette firma, kun min personlige mening......

Link to post
Share on other sites

Sier meg tildels enig med siste innlegger, etter min erfaring. De ansatte er gjennomsyret av eierens holdninger etc. hvilket jo er svært vanlig.

 

Egenkapitalen har sunket de siste årene, og er nesten borte. Tiltross for en omsetning på 40-50 mill klarer de ikke å tjene penger. Skjønt god løø er tatt ut av firmaet, så hvorfor betale skatt? Firmaet har ikke generert overskudd de seneste årene, men for 2004 vet jeg ikke da de ennå ikke har fått rotet seg til å levere regnskapene.

 

Hvorfor i all verden må du levere inn innbyttebåten et halvt år før du får den nye? Dette i seg selv virker jo litt merkelig.

 

2 råd: Selg båten privat, eller gjør avltale om å levere den inn når du henter den nye. Båter er det nok av, så evnt kjøp et annet sted.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...