Jump to content

Erfaringer fra skifting av teakdekk

Grønnskollingen

Recommended Posts

Når jeg titter på båter på Finn ser jeg stadig båter hvor jeg tenker; "DEN var fin! - men den har teakdekk fra 80-tallet :(" Så da scroller jeg videre og lar det bli med det.

Men her skal jeg innrømme at jeg baserer fordommen min på hva jeg har lest og blitt fortalt - at det å bytte teakdekk på en ellers fin 80-talls seiler er håpløst dyrt og en skikkelig drittjobb. 

Så nå tenkte jeg å høre med de av dere som har erfaring med bytte av teakdekk. Premisset er som følger:

- Si at du har funnet en skikkelig fin gammal HR fra 80/90-tallet. Den er godt vedlikeholdt, men eieren har vært for ivrig med skurekosten og teakdekket er i dårlig forfatning.

- Dekket er ikke vasstrukkent.

- At utgangspunktet ikke er å "få igjen" pengene ved gjensalg, men å utbedre en båt man skal eie lenge.

Hva er inngangsprisen for skifte av teakdekk? Stiger prisen linært med størrelsen? 

Er det noen av dere som har byttet til flexiteek som erstatning for gammelt teakdekk og kan si noe om pris og funksjon i forhold til teak.

Og er det kanskje noen som har fjernet teakdekket og rett og slett gått for en helt annen løsning som for eksempel Treadmaster?

Grønnskollingen skrev 14 minutter siden:

Når jeg titter på båter på Finn ser jeg stadig båter hvor jeg tenker; "DEN var fin! - men den har teakdekk fra 80-tallet :(" Så da scroller jeg videre og lar det bli med det.

Men her skal jeg innrømme at jeg baserer fordommen min på hva jeg har lest og blitt fortalt - at det å bytte teakdekk på en ellers fin 80-talls seiler er håpløst dyrt og en skikkelig drittjobb. 

Så nå tenkte jeg å høre med de av dere som har erfaring med bytte av teakdekk. Premisset er som følger:

- Si at du har funnet en skikkelig fin gammal HR fra 80/90-tallet. Den er godt vedlikeholdt, men eieren har vært for ivrig med skurekosten og teakdekket er i dårlig forfatning.

- Dekket er ikke vasstrukkent.

- At utgangspunktet ikke er å "få igjen" pengene ved gjensalg, men å utbedre en båt man skal eie lenge.

Hva er inngangsprisen for skifte av teakdekk? Stiger prisen linært med størrelsen? 

Er det noen av dere som har byttet til flexiteek som erstatning for gammelt teakdekk og kan si noe om pris og funksjon i forhold til teak.

Og er det kanskje noen som har fjernet teakdekket og rett og slett gått for en helt annen løsning som for eksempel Treadmaster?

Litt på siden. Hvordan tenker du å verifisere at dekket ikke er "vasstrukkent" og har trukket vann gjennom utette skruehull? Det kan jo tenkes at selger har sett det piple ut vann enkelte steder under dekk men ikke har (eller ikke har villet) se at det kommer fra oppbløtt kjernemateriale. 

Jeg vet ikke om du henger med på "Seilere på FB" men der er det flere som bytter teakdekk selv, inkludert utgraving av råtten balsa, ny påstøp osv. 

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Lazyjack skrev 10 minutter siden:

Hvordan tenker du å verifisere at dekket ikke er "vasstrukkent"

Jeg antar at man ikke kan slå fast dette med sikkerhet før man har fått av det gamle, men jeg setter det som premiss for å kunne få en anelse om hva utskifting av dekk kan koste i beste fall. Hvis det bare blir en samtale om alt som er potensielt vondt og vanskelig med gammelt teakdekk blir det ikke så konkret info om hva selve prosessen koster. 

Når "basis" er satt må man selvfølgelig legge inn en fudge-factor av både tid og penger basert på tilgjengelig informasjon om båtens øvrige tilstand og vedlikehold. Det tenker jeg er diskusjonspunkt nr. 2 :)

Edit: Men om alle som har hatt erfaring med å skifte dekk sier at "mitt dekk var vasstrukkent", burde man kanskje ta utgangspunkt i generaliseringen om at alle dekk med gammelt teakdekk er vasstrukne. Da er det basis og kan tas som utgangspunkt når man vurderer hva ting vil kunne koste.

Redigert av Grønnskollingen (see edit history)
Grønnskollingen skrev 23 minutter siden:

Jeg antar at man ikke kan slå fast dette med sikkerhet før man har fått av det gamle, men jeg setter det som premiss for å kunne få en anelse om hva utskifting av dekk kan koste i beste fall. Hvis det bare blir en samtale om alt som er potensielt vondt og vanskelig med gammelt teakdekk blir det ikke så konkret info om hva selve prosessen koster. 

Når "basis" er satt må man selvfølgelig legge inn en fudge-factor av både tid og penger basert på tilgjengelig informasjon om båtens øvrige tilstand og vedlikehold. Det tenker jeg er diskusjonspunkt nr. 2 :)

Edit: Men om alle som har hatt erfaring med å skifte dekk sier at "mitt dekk var vasstrukkent", burde man kanskje.... 

Hvis jeg tar utgangspunkt i de jeg selv kjenner og jeg også tar med de jeg har hørt og lest om så tror jeg over 50% har oppdaget dette problemet før eller ila. prosessen. 

Hmm, ja, det er bare det at det som havner på nett gjerne er de som opplever trøbbel. Skulle likt å høre fra de som har erfaring med skifte, med utgangspunkt i mitt eksempel, fordi det er så stor variasjon i hvilke typer prosjekt folk gir seg i kast med. Det er derfor jeg tok et eksempel der utgangspunktet er så godt som mulig - en båt som har blitt godt vedlikeholdt (i ordets rette betydning) og hvor produsenten er kjent for god byggekvalitet.

Da kan jeg kanskje få litt bedre grunnlag når jeg vurdere om den fine gamle seilern kan kjøpes som rehabiliteringsprosjekt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...