Jump to content

Hvordan legge til mot land alene med dregg eller blåse bak?

Rocco

Recommended Posts

Jeg er litt nybegynner i forhold til å legge til mot land. Vanligvis har jeg pleid å ha med meg min bedre halvdel eller et par kompiser, men nå skal jeg på tur alene. Spørsmålet er hvordan jeg kan klare å legge til med baugen mot land med anker akterut eller fortøyning til bøye?  Vanligvis pleier jeg å hive ut ankeret eller å fortøye først også holder noen tauet unna propellen og strammer inn også hopper jeg eller noen andre på land og tar imot og fortøye foran. Jeg har ikke ankervinsj eller noe slikt, så jeg må gjøre alt for hånd. 

IMG_E1318.jpeg

Redigert av Rocco (see edit history)

Litt usikker på hva 'shipahoy' mener med at det går greit med 21''. ''Fremgangsmåten' du beskriver er for så vidt grei nok i rolige farvann uten vind og strøm. Med litt strøm eller vind har båten din rukket å stikke av gårde og slår antageligvis mot land mens du står der med fortøyningtampen. Jeg har tidligere sett på forumet en ganske smart løsning(har ikke prøvd denne selv enda, men blir aktuell i sommer). 1) invester i en ekstra dregg(80 spenn hos Biltema) 2) Kast bakre dregg 3) Når du får tak og er nærme nok land, kast den ekstra dreggen fra piggen på land for å få feste(om det er mulig selvfølgelig). 4) Gå i land og fest baufortøyning ordentlig 5) Juster bakre dregg. Den ekstra dreggen kan jo da ev. kastes akter for ekstra sikkerhet.  

Tudilutt skrev for 12 timer siden:

Litt usikker på hva 'shipahoy' mener med at det går greit med 21''. ''Fremgangsmåten' du beskriver er for så vidt grei nok i rolige farvann uten vind og strøm. Med litt strøm eller vind har båten din rukket å stikke av gårde og slår antageligvis mot land mens du står der med fortøyningtampen. Jeg har tidligere sett på forumet en ganske smart løsning(har ikke prøvd denne selv enda, men blir aktuell i sommer). 1) invester i en ekstra dregg(80 spenn hos Biltema) 2) Kast bakre dregg 3) Når du får tak og er nærme nok land, kast den ekstra dreggen fra piggen på land for å få feste(om det er mulig selvfølgelig). 4) Gå i land og fest baufortøyning ordentlig 5) Juster bakre dregg. Den ekstra dreggen kan jo da ev. kastes akter for ekstra sikkerhet.  

Det som av og til kan være en utfordring ja. Hvis det er litt vind kan det være utfordrende nok å legge til alene ved en vanlig brygge også når båten er så lett. Jeg hadde større båt før. Den var så tung at jeg bare kunne slippe gassen et stykke fra land også fortsatte den av seg selv i riktig retning. Denne båten må jeg kjøre helt inn hvis det blåser litt, men på den tiden jeg har brukt til å komme meg ut av styrehuset kan båten plutselig være på full fart ut fra land igjen. 

Tudilutt skrev for 12 timer siden:

Sikkert ingen du dum ide men er redd man kan bli sett på som dum selv når man utfører kastet og Biltema-dreggen smeller i svaberget 🤣🤣🤣

Jeg har aldri sett, eller hatt i tankene..., at å kaste dregg i land er en god ide. Men gleder meg veldig til å se det. 🙂 Spesielt hvis det er litt vind, og drggen ikke finner tak på land på første forsøk. 

Jeg personlig liker å gjøre ting enkelt. Kast dreg, skli inn, fest fremme, stram dreggen. Ferdig. 

Selvfølgelig viktig å være forberedt. Ikke lag en kveil av dreggtauet. Da sklir det ikke ut, blir bare surr. Ha dreggtau, dregg i ei luke, kasse eller en bag. Når du trekker inn dregg, trekk,legg greit i luke/bag. Da sklir tauet lett ut neste gang. Selvfølgelig så er enden av tauet festa en plass. 

Ha fortøyning fremme klar. Løkke festa i kryssholt, et pælestikk i andre enden gjør det lettvint å hive over en påle, eller en karabinkrok kan også være hensiktsmessig for å få et raskt feste i land. Justering gjøres så på kryssholt i båten. 

Litt forbredelse og trening så går dette bare fint. 

Jeg har en 16" planende "sjark" med stort vindfang og påhengs. 

Normalt legger jeg meg til på le-siden av øyene, eller med litt sidevind. 

Jeg hiver ut ankeret og lar tauet gli på siden av kryssholt. Da holder tauet borte fra propellen. Så holder jeg jevn rolig styrefart mot land, og har selvfølgelig klart et tau på baugen som er ferdig til å hoppes i land med. 

Jeg reversere slik at båten stopper nesten helt opp før land, og går så på siden av kabinen opp og hopper i land. Dobbelt halvstikk på en påle eller tilsvarende. Deretter løper jeg bak i båten og strammer inn. 

Noen ganger har båten begynt å legge seg sideveis, men ikke inntil land. Og dermed bare stramme opp og feste.

Jeg har også noen ganger ved litt sterkere vind tatt tauet rundt kryssholt et par ganger før jeg løper i land med tauet i baugen.

Forutsetninger:

Tauet i baugen er forberedt og ligger klar til å bare hoppe.

Jeg fortøyer i ferdig påle eller ring. Til nød en stein eller tre, men det tar litt lengre tid.

Tauet til ankeret ligger i kasse der det kan løpe ut fritt. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Lazyjack skrev 1 time siden:

Sikkert ingen du dum ide men er redd man kan bli sett på som dum selv når man utfører kastet og Biltema-dreggen smeller i svaberget 🤣🤣🤣

Å bli sett på som dum..ikke noe problem. På en annen side blir man vel sett på som enda dummere etter et fatalt forsøk på å legge til. Ellers enig med andre her, skal bli interessant å prøve. Håper å komme i land på steder som til nå har vært - mildt sagt - vanskelige. 

Man skal ikke kimse av å bruke dregg på land. Mange steder er det kløfter og sprekker som er for breie til bergkiler, da kan mange ganger en liten dregg gjøre susen. Kan også være effektivt hvis det er en steinrøys i land. En annen metode jeg har brukt med stort hell mange ganger er å knyte en knute på et tau, og dra det fast i en sprekk. Men det blir jo litt på sidelinja for spørsmålet i den tråden. 

Dreggvarianten tiltaler, faktisk. 

Ellers bruker jeg å legge ut akterdreggen ca. 50 meter fra land. Går langsomt inn og setter baugen i fjellet. 800 rpm forover og ror i midtpos. Spaserer i land med fangline. Er det andre der, kommer de stupende til for å holde baugen klar av fjellet. Det er et forstyrrende moment. Motoren vinner hver gang.

En gang, sent på høsten, var jeg alene ute i skjære. Vanlig prosedyre. Bare at fjellet var helt nede ved vannlinjen. Og det er nesten to meter opp til toppen av baugen. Nesten i overkant for en bleikfeit pensjonist.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...