Hadx Startet 16.April.2021 Del på Facebook Startet 16.April.2021 Hei, hvor mener folk det er minst støy fra sjø i seilbåter? Jeg skal muligens kjøpe meg seilbåt for å bo i under studiet, da det er billigere enn å kjøpe bolig. Også tror jeg det vil passe meg fint. Lyder jeg tenker på da er klukkelyder fra havet som hørest i båten. Vil helst kjøpe meg en båt med lugar hvor det blir minst støy. Har tenkt for meg selv at det muligens er minst støy akter, men det er jo som oftest hekken som ligger nærmest kaia. Hva tenker folk om dette ? «Owners cabin» foran eller i hekken? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.April.2021 Del på Facebook Svart 16.April.2021 Spissgatter, spiller ingen rolle. Surfebrettfasong, plasker i hekken. Vi har lugar i baugen. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 16.April.2021 Del på Facebook Svart 16.April.2021 Hekk bråker mest. Og et lite tips, båtmarkedet er vill vest nå, så hvis du skal kjøpe en Bavaria f.eks. er de langt høyere priset enn det de kostet for 2 år siden. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
seawolf Svart 16.April.2021 Del på Facebook Svart 16.April.2021 Jeg hadde i mange år en First 35 som var ganske flat under akterskipet. Fikk vi litt vind og småbølger aktenfra om natta ved kai, kunne en bare glemme å sove. Det klukket, plasket, mumlet og pratet under hekken. Med tanke på at det var to doble akterkabiner /køyer der, og det var der vi sov, var det om å gjøre å prøve å fortøye så en slapp akterlig bølgeskvulp slik at en slapp denne konserten på natta. Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 16.April.2021 Del på Facebook Svart 16.April.2021 Ikke to båter er like, men generelt har moderne flatbunnede båter, som er designet slik at hekken skal slippe vannet lettest mulig, den ulempen at det blir både "klangbunn" i det flate skroget og en vinkel mot vannet som gjør maks ut av bølgeskvulpet. Samtidig har de gjerne bratte skrogsider foran og relativt smal baug som gjør akkurat det motsatte - lager lite lyd. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 16.April.2021 Del på Facebook Svart 16.April.2021 Hvis båten tilsier at du sover akter, så legg båten i båsen så du ikke ligger med ‘rumpa mot været’. Sitér dette innlegget Link to post
Tudilutt Svart 16.April.2021 Del på Facebook Svart 16.April.2021 Etter mye regatteseiling er utvilsomt akter best. Men i fortøyning er det så enkelt at den delen av båten som får minst 'bølger' får minst støy - sorry for et sikkert selvsagt svar... Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 16.April.2021 Del på Facebook Svart 16.April.2021 I gamlebåten klukket det under akterspeilet - beste lyden å sovne til. Men det kunne drønne skikkelig hvis en fjordplog passerte. Generelt sett er baugen roligere, men hvis du ligger med hekken mot bryggen skal det mye til før det blir mye lyd. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.