Jump to content

Hvor er det mest stille ombord i seilbåt? Foran eller hekken?

Hadx

Recommended Posts

Hei, hvor mener folk det er minst støy fra sjø i seilbåter?

Jeg skal muligens kjøpe meg seilbåt for å bo i under studiet, da det er billigere enn å kjøpe bolig. Også tror jeg det vil passe meg fint. 

Lyder jeg tenker på da er klukkelyder fra havet som hørest i båten. Vil helst kjøpe meg en båt med lugar hvor det blir minst støy. Har tenkt for meg selv at det muligens er minst støy akter, men det er jo som oftest hekken som ligger nærmest kaia. 
Hva tenker folk om dette ?

«Owners cabin» foran eller i hekken? 

Jeg hadde i mange år en First 35 som var ganske flat under akterskipet.
Fikk vi litt vind og småbølger aktenfra om natta ved kai, kunne en bare glemme å sove.
Det klukket, plasket, mumlet og pratet under hekken.
Med tanke på at det var to doble akterkabiner /køyer der, og det var der vi sov, var det om å gjøre å prøve å fortøye så en slapp akterlig bølgeskvulp slik at en slapp denne konserten på natta.

Ikke to båter er like, men generelt har moderne flatbunnede båter, som er designet slik at hekken skal slippe vannet lettest mulig, den ulempen at det blir både "klangbunn" i det flate skroget og en vinkel mot vannet som gjør maks ut av bølgeskvulpet. Samtidig har de gjerne bratte skrogsider foran og relativt smal baug som gjør akkurat det motsatte - lager lite lyd. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...