Jump to content

Skjøte - polyester vs dyneema

bjorngb

Recommended Posts

Ulempe er vel prisen. Er ikke seilmaker men hører at litt elastisitet gjør at sjokkbelasningene blir dempet. Hadde jeg seilt TP52 og oppover, på topp internasjonalt nivå.., ville jeg satt meg inn i den problemstillingen. Store carbonseil eier jeg ikke. Mindre båter hadde jeg kjøpt polyester/polyester. Håndterbar dimensjon gir så overdimensjonerte skjøter at jeg ser ingen hensikt med dyneema. Mange andre steder å legge fokus, eller er du på så høyt nivå at det er på genoaskjøte-elastisitet seieren glipper gang på gang..? Når jeg trimmer genoa på kryss trimmer jeg inn pent og rolig til jeg har den trimmen jeg vil ha, om skjøtet har strekt seg 5 mm, så vet ikke jeg det, jeg sveiver 5 mm til, evt jeg er ikke god nok til å se 5 mm avvik fra perfekt skjøtestramming... men nei, har du 200 m dyneema til overs, så er det sikkert godt brukbart.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...