bjorngb Startet 16.April.2021 Link til dette innlegget Startet 16.April.2021 Bortsett fra pris - vil det være noen ulemper med å bruke skjøte i dyneema? Eller er det noen fordeler bortsett fra bruddstykke? Polyester vil kunne strekke seg litt - men det skal vel være store krefter på gang før polyester strekker seg? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 16.April.2021 Link til dette innlegget Svart 16.April.2021 Du kan sansynligvis leve med det. Husk skjøtet er ganske kort fra vinsj til seil. Det er mye viktigere med dyneema på fall der det er mye mer tau mellom seilet og avlasteren. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Code0 Svart 16.April.2021 Link til dette innlegget Svart 16.April.2021 Ulempe er vel prisen. Er ikke seilmaker men hører at litt elastisitet gjør at sjokkbelasningene blir dempet. Hadde jeg seilt TP52 og oppover, på topp internasjonalt nivå.., ville jeg satt meg inn i den problemstillingen. Store carbonseil eier jeg ikke. Mindre båter hadde jeg kjøpt polyester/polyester. Håndterbar dimensjon gir så overdimensjonerte skjøter at jeg ser ingen hensikt med dyneema. Mange andre steder å legge fokus, eller er du på så høyt nivå at det er på genoaskjøte-elastisitet seieren glipper gang på gang..? Når jeg trimmer genoa på kryss trimmer jeg inn pent og rolig til jeg har den trimmen jeg vil ha, om skjøtet har strekt seg 5 mm, så vet ikke jeg det, jeg sveiver 5 mm til, evt jeg er ikke god nok til å se 5 mm avvik fra perfekt skjøtestramming... men nei, har du 200 m dyneema til overs, så er det sikkert godt brukbart. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 16.April.2021 Link til dette innlegget Svart 16.April.2021 Jeg foretrekker dyneema på fall, men ikke skjøter. På,skjøter er det greit å ha elastisitet ved en ufrivillig jibb, når fokka bakker etc. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 17.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2021 Takker for innspill - det var disse argumentene jeg regnet med å høre. Jeg har fått tilbud på en rest av dyneematau som da koster det samme som lik dimensjon polyester. Det er tenkt til skjøte på code seil. Skjøte på storseil må byttes om et år eller to - da går jeg nok for polyester. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.