Elias90 Startet 16.April.2021 Del på Facebook Startet 16.April.2021 Hei, Jeg er ganske ny når det gjelder båtlivet, men syns det virker spennende. Jeg har anskaffet meg en Hansvik 16,5fot med en Yamaha 25 motor. Tømte tanken for gammel bensin og fylte på ny. Klarte nesten å kjøre første tanken nesten tom (motorenstoppet på grunn av lite bensin, men tippen tanken til siden og kom oss inn til land). Motoren gikk som den skulle å låg på 18knop og fin driv. Vi fylte på med ei gammel kanne bensin (bensin cirka 8måner gammel) Det kan vært dårlig bensin, men vi tviler . Sett nedi tanken og vi ser ingen ting gale. Motoren gikk bra en stund, før motoren gikk ned på turtall selv om jeg hadde full gass. Virker som den ikke fikk nok bensin, at den var blombert. Farta ligger på 6knop og vi måtte komme oss hjem på den farta. Det tok oss cirka 30 min. Motoren hoster litt på lavt turtall, men tilslutt så gikk den fint på tunggang også. som om den måtte kjøres litt ned. Vi tok å startet motoren på land å alt virket bra. sjekket pluggene og fant ingen feil. Jeg fylte bensintanken opp med ny bensin cirka 14l av 25l tank. Dagen etter prøver vi på nytt. Motoren starter på første draget og går rett oppi 18 knop igjen. Etter 10-15min så hører vi at motoren går ned på turtall og kommer tilbake til 6 knops fart. Siden vi hadde satt ut line, må vi nesten ut for å dra den opp, så vi kjører 30 min på 6knop til vi kom til lina. Når vi har fått opp line så tar vi en matbit og lar motoren stå av i 30 min cirka. Når vi starter motoren etter mat pausen går den fin opp i 18knop i 5min, før vi kommer tilbake på 6knop igjen. Vi skrudde av bensinfilteret på tanken men fant ingen ting der. Vi betvile det er dårlig bensin. Planen er å bytte til en ny plastiktank (har den originale ståltanken fra yamaha). Tenker om bensinen hadde vært dårlig, hvorfor går det fint i starten? Bensinfilteret ser fint ut det også. Motoren har i flere år vært lagret inne før den kom i mitt eie. Noen som har noe erfaring med denne type problem? Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 16.April.2021 Del på Facebook Svart 16.April.2021 (redigert) Ser du om det kommer kjølevann ut av "kontrollstrålehullet" bak på motoren? Det jeg tenker på er om den går varm og så reduserer turtallet automatisk? Har du sjekket/byttet impelleren? Hvis motoren har stått lagret i flere år, kan det godt tenkes at impelleren er blitt hard og virker dårlig. Redigert 16.April.2021 av Arvid_A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Elias90 Svart 16.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2021 (redigert) Ja, kommer vann ut. skal det komme en ren og fin stråle? den spytter, men det kommer bra med mengde. Tror motoren er fra 1984. Var det sånt system i den tid? Redigert 16.April.2021 av Elias90 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.April.2021 Del på Facebook Svart 16.April.2021 Du har sjekket at luftingen på tanken er åpen? Evt prøvd å kjøre med tanklokket løst? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Snemann Svart 16.April.2021 Del på Facebook Svart 16.April.2021 Kanskje dårlig kjøling, stempel og sylinder utvider seg når motoren blir varm. Motoren vil da gå tregere på grunn av økt motstand. Om motoren har stått i flere år, kan jo imoelleren være morken og dårlig Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 16.April.2021 Del på Facebook Svart 16.April.2021 Kontrollstrålen skal være "jevn og fin". Hvis motoren har stått i flere år, og kanskje ikke ble kjørt ren i ferskvann før den ble satt bort, er det ikke usannsynlig at den har saltavleiringer i kjølekanalene, og derfor blir varm. Sitér dette innlegget Link to post
Elias90 Svart 16.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2021 Har prøvd å kjøre med lokket av uten hell. Sitér dette innlegget Link to post
Elias90 Svart 16.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2021 Hva er den enkleste måten å rengjøre kjølekanalene? ser det kommer bra med mengde, men den spytter og er ikke fin. Kan hende d et sitter noe i porten på kontrollstrålen som gjør at den ikke blir så fin som den skal være. Skal ta å se litt på det :) Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 17.April.2021 Del på Facebook Svart 17.April.2021 Det er mye snakk om gammel og ny bensin. En viktig sak er å sjekke bensinen for kondens. Tøm all bensinen over i en bøtte, la den stå i 5 minutter, se om det sjikter seg i bunnen av bøtten. Veldig lett å se om det er vann der. Motorer går dårlig på vann..... Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 18.April.2021 Del på Facebook Svart 18.April.2021 Aner ikke hvordan denne motoren ser ut men deler mine tanker allikevel. Jeg ville sjekket om den får nok bensin. Enkelte små forgassere kan ha filter på bensinnippelen inn. Dersom dette filteret begynner å tette seg kan motoren gå bra noen minutter mens det fremdeles er overskudd av bensin i flottørkammeret. Dette er lett å diagnostisere dersom man er kjent med problemstillingen og symptomene. En relativt enkel måte for å sjekke tilførselen av bensin er ved å skru ut bunnpluggen i flottørkammeret og observere flowen mens det er fall på tilførselslangen (løfte tanken høyere enn forgasseren). Jeg mener ikke at dette nødvendigvis er feilen, men det kan være verdt å kikke nærmere på. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.