Jump to content

Motorstopp mercruiser 4.2


Kayb

Recommended Posts

En ellers hyggelig helgetur ble brått avbrutt med at motor stoppet, dette er en mercruiser cummins 4,2, 08 mod.

Det virket som at diesel filter var tette. Skiftet filter ,men til ingen nytte.  Merket at stoppventilen på pumpa ikke klikket slik som den skulle. Målte da på kontakten 8v. Satte ledning direkte fra batteriet og ventilen reagerte som forventet.  Prøvde så å starte med strøm direkte fra batteri og til ventil men samme var det samme. 

 

Trenger sårt noen tips til videre feilsøking.... første fender har begynt å skrive oppsigelse så jeg begynner å bli svett i pannen....

Link to post

Ut fra det jeg har blitt fortalt så er det 12v som gjelder på stopp solonoid. Når jeg da måler 8v så regner jeg med at det er et spenningsfall som gjør dette. Men hvor får disse duppedingser strøm fra på en mercruiser cummins ? Har prøvd å følge kabler i litt små stresset situasjon, men fikk ikke et klart bilde.  Har btw smartcraft instrumenter som viser check engine 

Link to post

En common rail motor har vel neppe stopp-solenoid? Stopper jo ved at ECU bare slutter å gi signal til injektorene. Trodde jeg i utgangspunktet da. Men solenoiden kanskje slipper ut dieseltrykket? Har aldri hatt en common rail motor selv da :smiley:

 

NB! Cummins hadde ingenting med disse motoren å gjøre teknisk sett. De var bare heldige og fikk navnet sitt med i noen år :smiley:

Fun fact: disse motorene er jo fortsatt i salg i Norge, i form av f.eks. denne https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=215009404

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det å få lest ut feilkoder er nok neste rasjonelle steg. Men jeg har ellers stor forståelse for at man desperat ønsker å finne alternative veier til Rom, som ikke innebærer innleide konsulenter.

 

Dersom jeg bare skal kaste en pinne opp i luften for å se hvor den lander, ville jeg forsøkt å kontrollere dieseltrykket på railen mens motoren dras rundt på startmotoren. F.eks ved å lese ut spenning direkte fra trykksensor (0-5V), gjerne med et oscilloskop.

 

Er usikker på hva du mener med "stoppventilen på pumpa", men dette kan godt være en PWM-kontrollert solenoid. Igjen er det oscilliskop som gjelder, ikke multimeter.

Redigert av X10an (see edit history)
Link to post

Denne ventilen blir nok ikke styrt ved å være kun av eller på. Den er trolig kontrollert ved hjelp av pulsbreddemodulasjon. Dette kan ikke måles ved hjelp av et normalt multimeter.

https://www.google.com/search?q=pulse+width+modulation

 

Det kan godt være at denne ventilen er defekt. Enten ved at den er permanent åpen (intern lekkasje) eller ved at den er permanent stengt. 

Redigert av X10an (see edit history)
Link to post

Jeg har diagnoseinstrument til (nesten) alle Mercury/Mercruiser, men dessverre litt lange avstander også her i nord :crazy:

 

rinda-pro.jpg.211cb564b2b9a76efd7aadda05b579b4.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Swingswong skrev 40 minutter siden:

Jeg fikk beskjed av Rinda at den der ikke støtter den hvite motoren. Har du testet om den gjør det? Kunne i såfall tenkt meg en slik. 

 

Nei, har ikke testet om den gjør det. Jeg gikk bare ut fra at den gjorde det siden de hvite motorene støtter Smartcraft instrumenter og CAN bus på samme måte som nesten alle utenbordsmotorene.

Så det var jo et lite strek i regningen at den ikke gjør det. Ser ut som Mercury CDS diagnoseprogrammet (og CDS G3) er kun for forhandlere.

 

Evt. finnes det en annen løsning siden disse motorene også blir solgt under VM Motori sitt eget navn (MR-serien). Er fortsatt i salg i Norge ser jeg. Slik som her: https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=215009404

 

Og ECU vil normalt da være identisk med de hvite motorene. Litt mere googling er nok på sin plass da. Interessant å vite hva slags diagnosesystem VM Motori sine egne gråmalte motorer kan benytte.

Fant litt info om en diagnosekabel bl.a. https://originaldiag.com/products/marine-cummins-mercruiser-diesel-vm-not-d-tronic-kohler-cable-am24a-3904277-texa

 

Og denne https://www.jaltest.com/en/coverage/10/361/6687/inboard-engine/cummins-mercruiser-diesel/qsd-42-320/

 

Fant denne infoen fra 2010 fra Mercury ang. diagnose https://splash-marine-supplies.com/catalog/media/F53DEL3GOJSW4Y3INVQXE2LOMUXW2ZLENFQS6YTNMUXUOQKZIRBVQQSRI5JE6RCFJVBFER2CJ5CUWVCTG5DTIMSBFZYGIZQ

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
X10an skrev for 3 timer siden:

Denne ventilen blir nok ikke styrt ved å være kun av eller på. Den er trolig kontrollert ved hjelp av pulsbreddemodulasjon. Dette kan ikke måles ved hjelp av et normalt multimeter.

https://www.google.com/search?q=pulse+width+modulation

 

Det kan godt være at denne ventilen er defekt. Enten ved at den er permanent åpen (intern lekkasje) eller ved at den er permanent stengt. 

Kan godt hende du har helt rett i det, skal se i morgen om det står noe i verksted håndboken om testing opp mot denne ventilen

Link to post
Teerex skrev for 17 timer siden:

 

Nei, har ikke testet om den gjør det. Jeg gikk bare ut fra at den gjorde det siden de hvite motorene støtter Smartcraft instrumenter og CAN bus på samme måte som nesten alle utenbordsmotorene.

Så det var jo et lite strek i regningen at den ikke gjør det. Ser ut som Mercury CDS diagnoseprogrammet (og CDS G3) er kun for forhandlere.

 

Evt. finnes det en annen løsning siden disse motorene også blir solgt under VM Motori sitt eget navn (MR-serien). Er fortsatt i salg i Norge ser jeg. Slik som her: https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=215009404

 

Og ECU vil normalt da være identisk med de hvite motorene. Litt mere googling er nok på sin plass da. Interessant å vite hva slags diagnosesystem VM Motori sine egne gråmalte motorer kan benytte.

Fant litt info om en diagnosekabel bl.a. https://originaldiag.com/products/marine-cummins-mercruiser-diesel-vm-not-d-tronic-kohler-cable-am24a-3904277-texa

 

Og denne https://www.jaltest.com/en/coverage/10/361/6687/inboard-engine/cummins-mercruiser-diesel/qsd-42-320/

 

Fant denne infoen fra 2010 fra Mercury ang. diagnose https://splash-marine-supplies.com/catalog/media/F53DEL3GOJSW4Y3INVQXE2LOMUXW2ZLENFQS6YTNMUXUOQKZIRBVQQSRI5JE6RCFJVBFER2CJ5CUWVCTG5DTIMSBFZYGIZQ

G3 støtter ikke QSD

INSITE service tool må visstnok brukes. 
Jaltest støtter ikke diagnose slik jeg ser det. Kun serviceinfo, tekniske data etc.

Rart det skal være så tuvlete å lese ut noen feilkoder fra en motor

Link to post
Swingswong skrev for 3 timer siden:

G3 støtter ikke QSD

INSITE service tool må visstnok brukes. 
Jaltest støtter ikke diagnose slik jeg ser det. Kun serviceinfo, tekniske data etc.

Rart det skal være så tuvlete å lese ut noen feilkoder fra en motor

 

Insite støtter ikke QSD-motorene fra Italia, men kun Cummins QSB.

CDS G3 støtter visse QSD-funksjoner, dvs. avlesing av feilkoder osv. som er lagret i Smartcraft-systemet. Men ikke direkte mot ECU. Mens CDS støtter alt.

Det er iallefall kort oppsummert det jeg fant ut sånn på sparket i går, såvidt jeg husker :smiley:

 

Men som nevnt, jeg tror det er bare å finne ut hvordan VM Motoris egne MR-utgaver håndterer diagnose idag. Siden de fortsatt er i produksjon. Det er jo Bosch ECU uansett, så det kan neppe være så komplisert. En samtale med Junker Marine AS kan kanskje oppklare akkurat det :smiley: Evt. Swedmotor i Sverige. Eller man får google litt videre. 

 

Motorene selges også via noe som heter LVM og da heter motorene ML istedenfor MR, men aner ikke om det er noen tekniske forskjeller der.

 

LVM is synonymous with the union of Lorenzoni and VM Motori! Our engines are divided into 2 series: ML704 - 2800cc and ML706 - 4200cc. All engines have gear timing, are turbo cooled and rely on the BOSCH common rail injector.

 

https://www.lvmengines.com/en-gb

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Da har man blitt litt belært... Når timetallet ikke stemmer med det man mener så ligger det en feilkode....:blush:

 

det ligger en feilkode som heter 271, sitat: 271 IMV Shorted Low P0253 Fuel Pressure Solenoid Shorted Low. The fuel pressure solenoid output voltage is below normal or shorted to a low source.

 

Så er det noen kloke hoder som kan tolke dette for meg?

Redigert av Kayb (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...