Kayb Startet 16.April.2021 Del på Facebook Startet 16.April.2021 En ellers hyggelig helgetur ble brått avbrutt med at motor stoppet, dette er en mercruiser cummins 4,2, 08 mod. Det virket som at diesel filter var tette. Skiftet filter ,men til ingen nytte. Merket at stoppventilen på pumpa ikke klikket slik som den skulle. Målte da på kontakten 8v. Satte ledning direkte fra batteriet og ventilen reagerte som forventet. Prøvde så å starte med strøm direkte fra batteri og til ventil men samme var det samme. Trenger sårt noen tips til videre feilsøking.... første fender har begynt å skrive oppsigelse så jeg begynner å bli svett i pannen.... Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 16.April.2021 Del på Facebook Svart 16.April.2021 Stoppsolenoiden skal vel være spenningsløs for å få motoren til å gå? Det er hvertfall det som er vanlig på båtmotorer. Sitér dette innlegget Link to post
Kayb Svart 16.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2021 Rimelig sikker på at denne skal ha 12v når motor går og 0v ved stans (comonrail) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 16.April.2021 Del på Facebook Svart 16.April.2021 ( I min verden) så er det 12v eller 5v som gjelder,,,enten er det batterispenning eller spenning fra "hjernen" som etter min erfaring(!) bruker 5v. Da er sensorer og "små" komponenter 5v. Og rele, solenoid, "store forbrukere" 12v... 8V høres for meg ut som 4v spenningsfall.... Sitér dette innlegget Link to post
Kayb Svart 16.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2021 Ut fra det jeg har blitt fortalt så er det 12v som gjelder på stopp solonoid. Når jeg da måler 8v så regner jeg med at det er et spenningsfall som gjør dette. Men hvor får disse duppedingser strøm fra på en mercruiser cummins ? Har prøvd å følge kabler i litt små stresset situasjon, men fikk ikke et klart bilde. Har btw smartcraft instrumenter som viser check engine Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 16.April.2021 Del på Facebook Svart 16.April.2021 Har samme motor så følger denne. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 17.April.2021 Del på Facebook Svart 17.April.2021 (redigert) En common rail motor har vel neppe stopp-solenoid? Stopper jo ved at ECU bare slutter å gi signal til injektorene. Trodde jeg i utgangspunktet da. Men solenoiden kanskje slipper ut dieseltrykket? Har aldri hatt en common rail motor selv da NB! Cummins hadde ingenting med disse motoren å gjøre teknisk sett. De var bare heldige og fikk navnet sitt med i noen år Fun fact: disse motorene er jo fortsatt i salg i Norge, i form av f.eks. denne https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=215009404 Redigert 17.April.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kayb Svart 17.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2021 Det kommer ikke diesel ut av dieselpumpen uten at jeg setter 12v på reguleringventilen på pumpa. Med tenning på så måler jeg 8v på kontakten. Hvor skal jeg fortsette feilsøkingen? Ecu har jo en sentral rolle i dette.... Sitér dette innlegget Link to post
Kayb Svart 17.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2021 Foreløpig så har jeg funnet ut at det kommer riktige verdier inn på ecu men det kommer for lave verdier ut av ecu. Dette er en tunet ecu, så sannsynligvis feil på software på ecu Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 18.April.2021 Del på Facebook Svart 18.April.2021 (redigert) Det å få lest ut feilkoder er nok neste rasjonelle steg. Men jeg har ellers stor forståelse for at man desperat ønsker å finne alternative veier til Rom, som ikke innebærer innleide konsulenter. Dersom jeg bare skal kaste en pinne opp i luften for å se hvor den lander, ville jeg forsøkt å kontrollere dieseltrykket på railen mens motoren dras rundt på startmotoren. F.eks ved å lese ut spenning direkte fra trykksensor (0-5V), gjerne med et oscilloskop. Er usikker på hva du mener med "stoppventilen på pumpa", men dette kan godt være en PWM-kontrollert solenoid. Igjen er det oscilliskop som gjelder, ikke multimeter. Redigert 18.April.2021 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kayb Svart 18.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2021 Stopp ventil som jeg kaller det er vel en reguleringsventil til dieselpumpen, så hvis den ikke får 12v så kommer det ikke diesel ut av pumpa. Ut i fra det jeg ser så er dyser og solonoid på pumpa i samme el krets? Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 18.April.2021 Del på Facebook Svart 18.April.2021 (redigert) Denne ventilen blir nok ikke styrt ved å være kun av eller på. Den er trolig kontrollert ved hjelp av pulsbreddemodulasjon. Dette kan ikke måles ved hjelp av et normalt multimeter. https://www.google.com/search?q=pulse+width+modulation Det kan godt være at denne ventilen er defekt. Enten ved at den er permanent åpen (intern lekkasje) eller ved at den er permanent stengt. Redigert 18.April.2021 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 18.April.2021 Del på Facebook Svart 18.April.2021 (redigert) Jeg har diagnoseinstrument til (nesten) alle Mercury/Mercruiser, men dessverre litt lange avstander også her i nord Redigert 18.April.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Swingswong Svart 18.April.2021 Del på Facebook Svart 18.April.2021 Jeg fikk beskjed av Rinda at den der ikke støtter den hvite motoren. Har du testet om den gjør det? Kunne i såfall tenkt meg en slik. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 18.April.2021 Del på Facebook Svart 18.April.2021 (redigert) Swingswong skrev 40 minutter siden: Jeg fikk beskjed av Rinda at den der ikke støtter den hvite motoren. Har du testet om den gjør det? Kunne i såfall tenkt meg en slik. Nei, har ikke testet om den gjør det. Jeg gikk bare ut fra at den gjorde det siden de hvite motorene støtter Smartcraft instrumenter og CAN bus på samme måte som nesten alle utenbordsmotorene. Så det var jo et lite strek i regningen at den ikke gjør det. Ser ut som Mercury CDS diagnoseprogrammet (og CDS G3) er kun for forhandlere. Evt. finnes det en annen løsning siden disse motorene også blir solgt under VM Motori sitt eget navn (MR-serien). Er fortsatt i salg i Norge ser jeg. Slik som her: https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=215009404 Og ECU vil normalt da være identisk med de hvite motorene. Litt mere googling er nok på sin plass da. Interessant å vite hva slags diagnosesystem VM Motori sine egne gråmalte motorer kan benytte. Fant litt info om en diagnosekabel bl.a. https://originaldiag.com/products/marine-cummins-mercruiser-diesel-vm-not-d-tronic-kohler-cable-am24a-3904277-texa Og denne https://www.jaltest.com/en/coverage/10/361/6687/inboard-engine/cummins-mercruiser-diesel/qsd-42-320/ Fant denne infoen fra 2010 fra Mercury ang. diagnose https://splash-marine-supplies.com/catalog/media/F53DEL3GOJSW4Y3INVQXE2LOMUXW2ZLENFQS6YTNMUXUOQKZIRBVQQSRI5JE6RCFJVBFER2CJ5CUWVCTG5DTIMSBFZYGIZQ Redigert 18.April.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kayb Svart 18.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2021 Med så mye elektronikk på motoren så kan det være greit med diagnose utstyr ombord. Varselet check engine blir litt for snaut å jobbe ut fra Sitér dette innlegget Link to post
Kayb Svart 18.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2021 X10an skrev for 3 timer siden: Denne ventilen blir nok ikke styrt ved å være kun av eller på. Den er trolig kontrollert ved hjelp av pulsbreddemodulasjon. Dette kan ikke måles ved hjelp av et normalt multimeter. https://www.google.com/search?q=pulse+width+modulation Det kan godt være at denne ventilen er defekt. Enten ved at den er permanent åpen (intern lekkasje) eller ved at den er permanent stengt. Kan godt hende du har helt rett i det, skal se i morgen om det står noe i verksted håndboken om testing opp mot denne ventilen Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 19.April.2021 Del på Facebook Svart 19.April.2021 Kayb skrev for 15 timer siden: Med så mye elektronikk på motoren så kan det være greit med diagnose utstyr ombord. Varselet check engine blir litt for snaut å jobbe ut fra Check Engine endrer normalt timetallet til en feilmelding. Har du sett om timene har forandret seg? Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 19.April.2021 Del på Facebook Svart 19.April.2021 Teerex skrev for 17 timer siden: Nei, har ikke testet om den gjør det. Jeg gikk bare ut fra at den gjorde det siden de hvite motorene støtter Smartcraft instrumenter og CAN bus på samme måte som nesten alle utenbordsmotorene. Så det var jo et lite strek i regningen at den ikke gjør det. Ser ut som Mercury CDS diagnoseprogrammet (og CDS G3) er kun for forhandlere. Evt. finnes det en annen løsning siden disse motorene også blir solgt under VM Motori sitt eget navn (MR-serien). Er fortsatt i salg i Norge ser jeg. Slik som her: https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=215009404 Og ECU vil normalt da være identisk med de hvite motorene. Litt mere googling er nok på sin plass da. Interessant å vite hva slags diagnosesystem VM Motori sine egne gråmalte motorer kan benytte. Fant litt info om en diagnosekabel bl.a. https://originaldiag.com/products/marine-cummins-mercruiser-diesel-vm-not-d-tronic-kohler-cable-am24a-3904277-texa Og denne https://www.jaltest.com/en/coverage/10/361/6687/inboard-engine/cummins-mercruiser-diesel/qsd-42-320/ Fant denne infoen fra 2010 fra Mercury ang. diagnose https://splash-marine-supplies.com/catalog/media/F53DEL3GOJSW4Y3INVQXE2LOMUXW2ZLENFQS6YTNMUXUOQKZIRBVQQSRI5JE6RCFJVBFER2CJ5CUWVCTG5DTIMSBFZYGIZQ G3 støtter ikke QSD INSITE service tool må visstnok brukes. Jaltest støtter ikke diagnose slik jeg ser det. Kun serviceinfo, tekniske data etc. Rart det skal være så tuvlete å lese ut noen feilkoder fra en motor Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 19.April.2021 Del på Facebook Svart 19.April.2021 (redigert) Swingswong skrev for 3 timer siden: G3 støtter ikke QSD INSITE service tool må visstnok brukes. Jaltest støtter ikke diagnose slik jeg ser det. Kun serviceinfo, tekniske data etc. Rart det skal være så tuvlete å lese ut noen feilkoder fra en motor Insite støtter ikke QSD-motorene fra Italia, men kun Cummins QSB. CDS G3 støtter visse QSD-funksjoner, dvs. avlesing av feilkoder osv. som er lagret i Smartcraft-systemet. Men ikke direkte mot ECU. Mens CDS støtter alt. Det er iallefall kort oppsummert det jeg fant ut sånn på sparket i går, såvidt jeg husker Men som nevnt, jeg tror det er bare å finne ut hvordan VM Motoris egne MR-utgaver håndterer diagnose idag. Siden de fortsatt er i produksjon. Det er jo Bosch ECU uansett, så det kan neppe være så komplisert. En samtale med Junker Marine AS kan kanskje oppklare akkurat det Evt. Swedmotor i Sverige. Eller man får google litt videre. Motorene selges også via noe som heter LVM og da heter motorene ML istedenfor MR, men aner ikke om det er noen tekniske forskjeller der. LVM is synonymous with the union of Lorenzoni and VM Motori! Our engines are divided into 2 series: ML704 - 2800cc and ML706 - 4200cc. All engines have gear timing, are turbo cooled and rely on the BOSCH common rail injector. https://www.lvmengines.com/en-gb Redigert 19.April.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kayb Svart 19.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2021 Har liksom ikke fått igang motoren,så da vil jo ikke timetallet forandre seg... Mulig at det er en feilkode.. kun 3 sifre Swingswong skrev for 5 timer siden: Check Engine endrer normalt timetallet til en feilmelding. Har du sett om timene har forandret seg? Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 20.April.2021 Del på Facebook Svart 20.April.2021 Hvilket timetall står det når du setter på tenningen? Sitér dette innlegget Link to post
Kayb Svart 25.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2021 (redigert) Da har man blitt litt belært... Når timetallet ikke stemmer med det man mener så ligger det en feilkode.... det ligger en feilkode som heter 271, sitat: 271 IMV Shorted Low P0253 Fuel Pressure Solenoid Shorted Low. The fuel pressure solenoid output voltage is below normal or shorted to a low source. Så er det noen kloke hoder som kan tolke dette for meg? Redigert 25.April.2021 av Kayb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kayb Svart 25.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2021 Har forsåvidt også funnet ut at feilkode som ligger i smartcraft instrument ikke må forveksles med P koder til mercruiser Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 25.April.2021 Del på Facebook Svart 25.April.2021 det ligger mange slike forklaringer på nett om du søker på koden. Ser ut som at du har er avvik mellom diesel inn og ut. Det kan ligge i sensoren, ledningsnett eller ecu https://partsavatar.ca/p0253-obd-ii-trouble-code-injection-pump-fuel-metering-control-a-low-cam-rotor-injector-fuel-pump Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.