Jump to content

Motorstopp mercruiser 4.2

Kayb

Recommended Posts

Swingswong skrev 11 minutter siden:

det ligger mange slike forklaringer på nett om du søker på koden. 
Ser ut som at du har er avvik mellom diesel inn og ut. 
Det kan ligge i sensoren, ledningsnett eller ecu

https://partsavatar.ca/p0253-obd-ii-trouble-code-injection-pump-fuel-metering-control-a-low-cam-rotor-injector-fuel-pump

Ja, leste litt på dette.. men blir jo veldig vidt hva man skal feilsøke på. Hadde håpet på litt smalere område å feilsøke på

Har målt på kontakt=8v

Har målt mellom + på kontakt og - på batteri= 12v

Har målt mellom - på kontakt og + på batteri= 8v

Har ohmet kabel mellom ecu og kontakt= ok, husker ikke eksakt motstand

Har målt direkte på ecu= 8v

Har målt inn på ecu= 12v

Konklusjon er at deffekt ecu

0001.jpg

Det er ikke sikkert det er så enkelt. Spenningen skal ikke nødvendigvis være 12v. Spenning sendes ut fra ecu med pwm (puls bredde modulasjon). Det virker slik at spenningen står på et kort øyeblikk for å så slås av et kort øyeblikk. Tiden spenningen er av og på vil gi en gitt spenning ut. 
Har du sjekket de andre stegene i beskrivelsen din?

Kayb skrev for 9 timer siden:

Variablene på spenningen vil fremkomme når motor er i gang, vil bli regulert av trykket som leses i sammlestokk.

Skjønner ingenting av hva du mener her...

Det virker som det er en "Low side PWM switch", som betyr at sensoren har konstant pluss, mens minusen på kontakten pulsbreddemoduleres. Du måler over pluss og minus på kontakten med et oscilloskop, ikke et multimeter. Dersom denne ser greit ut må du forsøke å måle trykket på railen. Igjen bruker du et oscilloskop mellom batteri minus og trykksensor på railen. Målingene foretas fra stillestående og mens veiva turnes med startmotoren i fem sekunder. Det greieste er å bruke diagnoseapparat og sammenligne "ønsket trykk på rail" mot "faktisk trykk på rail". Da kan du også se åpningstid på denne solenoiden, og vurdere om disse tallene stemmer overens. Mål gjerne 3 ohm mellom pinne 19 og 49 på kontakten til ECU (i kontakten altså, med frakoblet ECU), men bortsett fra dette har multimetetmålinger liten hensikt. Nå i 2021 koster et veldig bra oscilloskop bare en drøy tusenlapp fra Kina. 

Om dette er utenfor ditt kompetanseområde, men du likevel vil gjøre et desperat forsøk på å spare penger, kan du forsøke å skru ut solenoiden. Om du pulser 12V på denne mens du blåser trykkluft i senterhullet skal den enten tette helt eller åpne helt. Dersom den ikke åpner, eller den ikke tetter helt, bytter du denne ventilen.

Redigert av X10an (see edit history)

Har kun forholdt meg til va mercruiser selv har brukt som feilsøkings prosedyre. 

Det kan bli litt forenklet uttrykk på forklaringene mine og at det kan skape forvirring på hva jeg mener kan jeg godt forstå?

Det med å feilsøke med et ocilloskop vil jeg se på som en mulighet når jeg har riktig verdier på kontakten når motor ikke tørner. 

Ut fra feilsøkings prosedyre så skal det være 12v på kontakten når tening er på, noe jeg ikke har. 

Men hadde det vært slik at jeg hadde 12v og motor fortsatt ikke startet ,så hadde jeg sett gevinst med å måle med ocilloskop for å se hvordan pulsene er når motor tørner.

Men hvis man ikke har referanseverdi så er man litt i blinde

Kayb skrev for 2 timer siden:

Ut fra feilsøkings prosedyre så skal det være 12v på kontakten når tening er på, noe jeg ikke har. 

Kayb skrev for 22 timer siden:

Har målt mellom + på kontakt og - på batteri= 12v

Du sier her du har 12V på kontakten. Hva er det jeg misforstår?

Red:

Jeg ser forsåvidt hva du mener. Manualen sier du skal måle 12V med tenning påslått og frakoblet solenoid. Stemmer det at du måler 8V med solenoiden frakoblet? Har du også målt spenning mellom pluss og minus forsyning inn på ECU? 

Redigert av X10an (see edit history)

Ja, målt direkte på kontakten uten at solonid er tilkoblet. 

Tenning på 

Solonid frakoblet 

Måler mellom + leder i kontakt og - på batteri:12v

Måler mellom - på leder i kontakt og + på batteri:8v

Grunnen for at jeg begynte å måle rundt på solonid var at det ikke kom diesel ut av pumpa, satte så 12v direkte fra batteri uten at kontakt var tilkoblet å tørnet motor. Da kom det diesel ut fra pumpe.

Har målt inn til ecu . Det er 2 stk + leder og 2 stk - leder som går inn på ecu. Får 12v på disse. 

Disse kablene kommer direkte fra kontakt inn på motor

Redigert av Kayb (see edit history)
Kayb skrev 25 minutter siden:

Har målt inn til ecu . Det er 2 stk + leder og 2 stk - leder som går inn på ecu. Får 12v på disse. 

Har du målt dette under belastning? Altså med ECU tilkoblet og tenning påslått. Mange kontaktproblemer synes ikke før det går en del strøm i kablene. Jeg tenker spesielt på om du er sikker på at du har god jordforbindelse?

Når du foretar slike målinger bør du ha en fast referanse. Den tryggeste referansen er minus på batteri. Slik jeg oppfatter det har du nå 4V på "minus solenoid", som i følge feilsøkings-manualen over skulle vært 0V. Jeg hadde nok ikke stoppet opp ved denne målingen, og faller tilbake til at en kurve på et oscilloskop ville vært en fornuftig fortsettelse. 

Hadde nok blitt ei bedre måling med ocilloskop. 

Har målt på kontakten når man prøver å starte , uten noe forskjell på resultatet. 

Hvis ecu ikke er tilkoblet så er spenningen 0.

Var egentlig det første jeg mistenkte var dårlig kontakt/dårlig jording.

Så jeg sjekket først visuelt alle koblinger, deretter en måling 

• 3 år senere...

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...