Jump to content

Oppfriskning - hvordan svare riktig på nødmelding (VHF)?

Rocco

Recommended Posts

Når jeg var på tur med båten min i går fikk jeg en Mayday melding inn på radioen min. Det var en vannscooter ulykke med en person som var savnet. Jeg var for langt unna til å respondere, men jeg kom til å tenke på hvordan jeg skal svare på en nødmelding dersom jeg kunne ha bistått. Jeg har VHF kurs, men jeg kan bare huske hvordan jeg sender ut et nødmeldig. Jeg var for langt unna til å høre hvordan andre båter svart kystradioen. Jeg hørte imidlertid at kystradion svart andre båter med å si mayday, båtens navn. 

Svar på nødmelding: Mayday -Mayday- Mayday

Sinking - Sinking -Sinking - Dette er Saver -Saver -Saver.
Jeg hører din nødmelding og kan hjelpe deg.

Fartøyets posisjon?
Spør om hvilken hjelp som trenges?

Hva slags nød?

Hvilken hjelp behøves?

Antall personer om bord og andre viktige opplysninger?

Hvis relevant sett snarest kurs til nødutsender.
Kystradio og andre som lytter på kanal 16 overhører sannsynligvis trafikken, hvis behov ring kystradio på Tlf: 120 for bistand. 

Redigert av AndrissaExplorer (see edit history)

Når du hører en MAYDAY er det greit at kystradioen besvarer denne. De vil finne ressurser i nærheten. Det siste man trenger i en kritisk situasjon er mye trafikk på kanal 16 om båter som kan komme om en time eller flere.

Om du begynner å skjønne at det bare er du som hører MAYDAY, får du vurdere MAYDAY RELAY.

Sett gjerne kurs mot sist kjente posisjon. Om du da er første båt på plass kan du jo melde deg for kystradioen med "MAYDAY, 3x Kystradio Sør (eller Nord), Dette er (Din båts navn), Kallesignal" og fortelle hva du ser og kan gjøre.

Siden du var så langt unna og dermed ikke kunne bidra i redningsaksjonen, var nok det mest riktige å ikke kvittere. Kun fortsette å lytte. Unødige anrop/kvitteringer på kanal 16 ville bare forstyrre Kystradioen og de som var involvert i aksjonen.
Men har du uten tvil vært i nærheten, skal du kvittere. Men først skal du vente til om du hører Kystradioen kvitterer. I dette tilfellet var det vel Kystradioaen som sendte Mayday.

Da ville jeg kvittere som følgende: «MAYDAY KYSTRADIOEN, (tre ganger) DETTE ER ROCCO (tre ganger). MOTTATT MAYDAY.» Oppgi videre din posisjon og når du kan være fremme ved skadestedet.

Tror det var slik jeg lærte det en gang i tiden.

Rocco skrev for 5 timer siden:

Takk, men jeg lurer bare på akkurat det jeg spør om. Har ikke mulighet til å ta hele kurset når jeg er på tur. :) 

Meningen med det  Gratis VHF oppfriskningskurset er å ta det en kveld før en er på tur .

https://www.kystradio.no/privat/hvorfor-bli-kunde-av-oss/gratis-vhf-oppfriskningskurs

Kursinnhold
  1. INNLEDNING
  2. VHF-RADIOEN I BRUK
  3. REDNING OG ASSISTANSE
  4. GMDSS
  5. PÅ SJØEN

Spesielt de som er litt usikre på bruk av maritim VHF-radio, og som kanskje ikke bruker VHF-radioen inkludert tjenestene Telenor Kystradio jevnlig, vil ha god nytte av kurset.

Antatt tidsbruk på kurset er i underkant av en time.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Ser det er noen varianter av nødkalling her som ikke er helt etter prosedyren. Men som flere sier, er det ikke viktig så lenge du får gitt beskjed i nød. 

Jeg tok VHF/ SRC kurset denne uken så tenkte jeg kunne legge inn nødprosedyren til Kystradioen. Denne bør alle med VHF skrive ut å ha ved vhf'en.Screenshot_20210417-181855_Drive.jpg.c14465781ffc15c17a8e0e7286accbd2.jpg

Og noe fra RS;

Screenshot_20210417-182817_Chrome.jpg.e6fa8c9957ad4b096f9131bd970bf648.jpg

Screenshot_20210417-182837_Chrome.jpg.80824a038968f6c178260e3d2bd17a7e.jpg

For mer info så fant jeg en sak på båtmagasinet; https://www.batmagasinet.no/allerbm-bm-bladarkiv-mottak/vhf-kurs-nodtrafikk/677514

Redigert av Thomas_h (see edit history)
Bjørn Løvjomås skrev 19 minutter siden:

Dette har jo du relativt god greie på Benji. 

Savner enda din lekre radiostemme. ?

Takk Bjørn.

Som en sa, jeg har ett vakkert radioansikt.

Mye rarer svar her, viktigste er som du skriver å bidra om du kan.

Har tilgode å høre en korrekt prosedyre på Mayday, og det ble jo noen etter hvert, men jommen fikk de ikke hjelp alle sammen 

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Lurer litt på den korrekte prosedyren. Kallesignal kan være ok slik at kystradioen finner ut hvilken båt det er, eier osv.

Mmsi derimot skal oppgis både i selve maydaymeldingen og i nødmeldingen etterpå før opplysninger om sted, type nød og antall personer.

Hva er logikken i at en liten båt i nød skal bruke tid på å gjenta alle de tallene to ganger før man oppgir posisjon?

Mons

mons skrev 20 minutter siden:

Lurer litt på den korrekte prosedyren. Kallesignal kan være ok slik at kystradioen finner ut hvilken båt det er, eier osv.

Mmsi derimot skal oppgis både i selve maydaymeldingen og i nødmeldingen etterpå før opplysninger om sted, type nød og antall personer.

Hva er logikken i at en liten båt i nød skal bruke tid på å gjenta alle de tallene to ganger før man oppgir posisjon?

Må du huske på at dette er en internasjonal prosedyre,  og den er lik for alle fartøy,  være seg det er på 14 fot, eller 400.000 tonn.

Ved å gjenta så for man også å garantert med seg det som blir sagt, og man unngår trolig mange misforståelser. 

Man bør også snake tydelig og prydelig.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Kommer jo an på om du skal svare til nødsted- den som sendte ut Mayday meldingen,eller til Kystradio som sendte Mayday relay meldingen - det siste er mest vanlig i starten av en hendelse, da de er de som styrer kommunikasjonen i begynnelsen.

Mayday Kystradio sør/nord (her i Norge) - dette din båts navn/kallesignal og MMSI nr

recived mayday relay - kan være ved posisjon om ....

Kommer fra  - reting i forhold til nødsted.

Gjerne litt om hva du kan bidra med - men det er ting som kommer inn etter hvert.

Fra linje 3 og ned er ekstra informasjon for kystradio, og nødstedt om han hører deg.

2 første linjene kan du si i løpet ev 30 sekunder, og kystradio/nødstedt vet hvem du er og at du er underveis, og ca ankomst tid.

ALL kommunikasjon underveis -med Kystradio,eller nødsted - de som deltar i hendelsen- begynner med mayday

Benji skrev for 5 timer siden:

Takk Bjørn.

Som en sa, jeg har ett vakkert radioansikt.

Mye rarer svar her, viktigste er som du skriver å bidra om du kan.

Har tilgode å høre en korrekt prosedyre på Mayday, og det ble jo noen etter hvert, men jommen fikk de ikke hjelp alle sammen 

Jeg tenkte det samme. Mye rare svar her!

Og det får man når det ikke er klasseromsundervisning i bruk og fullstendig manglende forståelse for kultur. 
Men som du og @Bjørn Løvjomås sier! Gjør noe! Det verste man gjør er å ikke gjøre noe

Mouche skrev for 4 timer siden:

Er vel litt som med en hjertestarter; det største feilen man kan gjøre er å ikke gjøre noe!

Definitivt korrekt!

Svar Kystradioen en gang for mye heller enn en gang for lite!

De er proffe og vet utmerket godt hvordan de skal benytte innkomne anrop!

Får du hjernteppe i prosedyre så gjør noe likevel!

Men vest av alt er å ha prosedyren oppslått slik at du ser den hver fordømte gang du står ved rattet eller sitter i passasjerstolen! Og tren på prosedyren! 
Da blir alt så mye mye bedre!???

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

TrikkerN Lønning skrev 11 minutter siden:

Mange har nok VHF-frykt å rører den knapt, er mitt inntrykk..?

Støttes!
Det burde egentlig vært satt av en kanal til "GPP" på VHF. Altså, en kanal med lav takhøyde der man kan spørre om alt fra vær til om det er plass i båthavner, men da med samme regler for oppkall etc. som "de ordentlige" kanalene. Da hadde mange nok fått øvd seg og blitt kvitt frykten.
Hos oss har begge sertifikat, men han må anstrenge seg en god del for å bruke VHF aktivt, og hun er skikkelig nervøs (ikke hjulpet av en hos kystradio sør som gav henne kjeft for å ikke bruke riktig oppkallsprosedyre og feil kallesignal på en radiosjekk når det stort sett var riktig prosedyre og hun ga riktig kallesignal).

Ellers honnør til @Rocco som tar initiativ til å bidra! Sånn skal det være :)
PS: Ta gjerne oppfriskningskurset en dag du har tid. Vi har alle noe å lære - og så lenge denne lockdownen varer har vi jo alle også ganske god tid...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...