Jump to content

Oppfriskning - hvordan svare riktig på nødmelding (VHF)?

Rocco

Recommended Posts

TrikkerN Lønning skrev 20 minutter siden:

Mange har nok VHF-frykt å rører den knapt, er mitt inntrykk..?

Ja! Dessverre har du helt rett. 
Jeg må innrømme at jeg mener VHF burde vært obligatorisk med klasseromsundervisning. VHF er virkelig en av mine kjepphester. 
Har fått sett mer enn en gang hvilken forskjell det kan gjøre både på nødkall, vanlig kommunikasjon og ikke minst intern kommunikasjon! Det er forbausende mange som kommer ombord og får en aha-opplevelse på hvor behagelig rolig kommunikasjonen blir med en bærbar VHF og inn til styreposisjon i stedet for roping og skriking!

VHF er er herlig verktøy!???

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Havelle skrev 4 minutter siden:

Støttes!
Det burde egentlig vært satt av en kanal til "GPP" på VHF. Altså, en kanal med lav takhøyde der man kan spørre om alt fra vær til om det er plass i båthavner, men da med samme regler for oppkall etc. som "de ordentlige" kanalene. Da hadde mange nok fått øvd seg og blitt kvitt frykten.
Hos oss har begge sertifikat, men han må anstrenge seg en god del for å bruke VHF aktivt, og hun er skikkelig nervøs (ikke hjulpet av en hos kystradio sør som gav henne kjeft for å ikke bruke riktig oppkallsprosedyre og feil kallesignal på en radiosjekk når det stort sett var riktig prosedyre og hun ga riktig kallesignal).

Ellers honnør til @Rocco som tar initiativ til å bidra! Sånn skal det være :)
PS: Ta gjerne oppfriskningskurset en dag du har tid. Vi har alle noe å lære - og så lenge denne lockdownen varer har vi jo alle også ganske god tid...

Du har to kanaler til GPP, L1 og L2.

På de to kanalene lytter ikke kystradio i det hele tatt. 
Barn og barnebarn opp gjennom årene slipper ikke ut i jolla før VHF er fast i bruk. På L1 og L2. Selvsagt med instruks om kanal 16 i nød. 

Mvh

Chilli Solbris

Solbris II skrev for 13 timer siden:

Jeg tenkte det samme. Mye rare svar her!

Og det får man når det ikke er klasseromsundervisning i bruk og fullstendig manglende forståelse for kultur. 

Du burde nå heller komme med fasiten du som underviser i faget, isteden for å skrive nedlatende om oss som ikke har vært innom klasserommet ditt og er fri for «fullstendig manglende forståelse for kultur».

Redigert av navid (see edit history)
navid skrev 33 minutter siden:

Du burde nå heller komme med fasiten du som underviser i faget, isteden for å skrive nedlatende om oss som ikke har vært innom klasserommet ditt og er fri for «fullstendig manglende forståelse for kultur».

Jeg har ikke snakket nedlatende om dere som ikke har vært i noe klasserom. I så fall har jeg uttrykt meg særdeles klønete!

Fasiten er faktisk gitt lenger opp i tråden her.
Jeg er overbevist om at det trengs å bygges en helt grunnleggende kultur for bruk av VHF. Grunnen til det er at mange har alt for stor tro på vår nye digitale verden med mobiltelefon. Som er bedre enn ingenting. Men langt dårligere enn VHF. VHF er en til mange og mange til en kommunikasjon mens mobilen er en til en og ubrukelig i vannet. 
Selve kommunikasjonen har jeg vel allerede skrevet noe om. 
Fasiten er bruk den! Hele tiden!

Skriv ned prosedyrene og sett de opp der hvor de er lett å se!

Og hele poenget med å ville ha klasseromsundervisning er jo for at det gir en mye større forståelse for VHF og hva den kan brukes til. Samt at man får trent med klassifisert hjelp. 
Og som sagt, hvis du oppfatter meg som nedlatende om temaet har jeg uttrykt meg særdeles klønete! Og det beklager jeg! Mitt eneste mål er å få alle til å omfavne VHF!??

Redigert av Solbris II (see edit history)

Mvh

Chilli Solbris

Havelle skrev for 4 timer siden:

Hos oss har begge sertifikat, men han må anstrenge seg en god del for å bruke VHF aktivt, og hun er skikkelig nervøs (ikke hjulpet av en hos kystradio sør som gav henne kjeft for å ikke bruke riktig oppkallsprosedyre og feil kallesignal på en radiosjekk når det stort sett var riktig prosedyre og hun ga riktig kallesignal).

Om du mottar "kjeft" fra kystradio sør, eller nord for den saks skyld for det - så bør (vil skrive skal) du sende de en e post med kopi til deres ledelse om "opplevelsen" 

Det er ikke slik de skal fremstå, og som de nok heller ikke har til hensikt å gjøre, men de er den profesjonelle parten, og skal ikke ta det slik - dette bør de da få greie på, så kan de ta det internt i etterkant.

navid skrev for 3 timer siden:

Føler at jefg dessverre ble litt provosert av den uttalesen, når har min god venn Solbris kommet med den uttalesen?

Han har skrevet klart og tydelig, men ikke nedlatende - det var for drøyt å påstå synes jeg - beklager det utbruddet,

men han fortjente det ikke.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Benji skrev 22 minutter siden:

Føler at jefg dessverre ble litt provosert av den uttalesen, når har min god venn Solbris kommet med den uttalesen?

Du får nå tolke din gode venn`s uttalelse selv. 

Sitat: 

«Jeg tenkte det samme. Mye rare svar her!

Og det får man når det ikke er klasseromsundervisning i bruk og fullstendig manglende forståelse for kultur.» 

navid skrev 14 minutter siden:

Du får nå tolke din gode venn`s uttalelse selv. 

Sitat: 

«Jeg tenkte det samme. Mye rare svar her!

Og det får man når det ikke er klasseromsundervisning i bruk og fullstendig manglende forståelse for kultur.» 

Hvilket ikke er ment som nedlatende men en konstatering av kalde fakta! Hvordan få kultur for noe? Jo med kunnskap! Hvordan få kunnskap? Jo god opplæring!

Og så må man finne en veldig god måte å gi motivasjon til aktivt bruk!

Det skjer her ombord! Jeg bidrar så godt jeg kan med opplæring til hver eneste sjel som er her ombord!

Og får noen kjeft fra Kystradio sør er det helt forkastelig!

Ellers står jeg for uttalelsen over her! Den er ikke ment nedlatende!

Men noen leser det som skrives som fanden leser Bibelen!

Utover det er det IKKE på noen måte ment nedlatende på noe hvis!

Jeg har vel til og med påpekt at uansett kunnskapsnivå så bruk radioen! 
Og at jeg sier at det er mye rart av svar er heller ikke nedlatende. Det er fakta!

Men det betyr kun at det er potensiale for forbedring og ingenting annet!

Jeg er den siste som skal heve meg over andre. De som kjenner meg tror jeg vet det. 
Men det ligger vel et lite ansvar i oss alle med å sette oss litt inn i prosedyrer? Og det må være liv å mene noe om en sak uten å bli beskylde for å være nedlatende!

Du er hjertelig velkommen ombord til kaffe og VHF prat @navid???

Mvh

Chilli Solbris

Solbris II skrev 34 minutter siden:

Du er hjertelig velkommen ombord til kaffe og VHF prat @navid???

Takker for det Solbris!
Blir vel neppe til at jeg tar turen opp igjen. Var et stykke opp i elva der ved fossen og en rød stake på egen kjøl for ni år siden. Men det var før jeg ble invitert på kaffe. En strålende tur foresten.

Men nå når vi er så godt i gang og har ekspertisen i tale, (da er jeg tilbake til trådstarter`s utgangspunkt). Hva gjør jeg når jeg ankommer stedet der den forulykkede vannskuteren skal befinne seg? Jeg er der som første båt og observerer hverken vannskuter eller de to savnede.  Anroper da: «mayday relay kystradioen (x3) dette er kathleen LN-6007 (x3) i posisjon ved savnet vannskuter. Ingen vannskuter eller forulykkede observert.» Er det riktig?

Etter hvert vil jeg tro at flere båter kommer til og statlige etater dukker opp. Er det kystradioen jeg skal forholde meg til hele tiden, eller vil jeg bli satt over til hovedredningssentralen eller en annen statlig etat feks politiet for videre søk og redning?

Unnskyld @Rocco, var ikke meningen å kuppe tråden din.

navid skrev 8 minutter siden:

Takker for det Solbris!
Blir vel neppe til at jeg tar turen opp igjen. Var et stykke opp i elva der ved fossen og en rød stake på egen kjøl for ni år siden. Men det var før jeg ble invitert på kaffe. En strålende tur foresten.

Men nå når vi er så godt i gang og har ekspertisen i tale, (da er jeg tilbake til trådstarter`s utgangspunkt). Hva gjør jeg når jeg ankommer stedet der den forulykkede vannskuteren skal befinne seg? Jeg er der som første båt og observerer hverken vannskuter eller de to savnede.  Anroper da: «mayday relay kystradioen (x3) dette er kathleen LN-6007 (x3) i posisjon ved savnet vannskuter. Ingen vannskuter eller forulykkede observert.» Er det riktig?

Etter hvert vil jeg tro at flere båter kommer til og statlige etater dukker opp. Er det kystradioen jeg skal forholde meg til hele tiden, eller vil jeg bli satt over til hovedredningssentralen eller en annen statlig etat feks politiet for videre søk og redning?

Unnskyld @Rocco, var ikke meningen å kuppe tråden din.

Punkt 1 er at du faktisk gjør noe!

Punkt 2. du beskriver helt riktig prosedyre!

Og ja, det er kystradio som styrer helt til de klart og tydelig gir beskjed om noe annet. 
Når du har ankommet som du beskriver er uansett det viktigste å si noe. Det er mye viktigere enn prosedyre!

Og her håper jeg virkelig operatørene på kystradioen heller veileder enn kjefter! 
Jeg har selv ringt opp i etterkant og fått god veiledning av velvillige operatører. 
Det jeg savner mest er vel lokalkunnskapen som operatørene på Tjøme radio satt inne med.

Kanskje jeg skal få laget noen videoer av forskjellig bruk??

Mvh

Chilli Solbris

navid skrev 6 minutter siden:

Hvilken VHF kanal bruker vanligvis de statlige etater feks politi, redningsskøyta som overtar coordineringen i et slikt tilfelle? 

Må få lov å  ta igjen litt nå navid.

Om du har VHF sertifikat så vet du det. 

16 er og blir den internasjonale nød og kallekanale på VHF 

All trafikk under nød går på 16, da holder vi andre som er I nærheten,  men ikke deltar stille, til det gis beskjed om at nødtrafikk er over.

Selonce feene.

Kurs?

Redigert av Benji (see edit history)

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

navid skrev 5 minutter siden:

Hvilken VHF kanal bruker vanligvis de statlige etater feks politi, redningsskøyta som overtar coordineringen i et slikt tilfelle? 

All nødtrafikk går på kanal 16. Jeg har vel ikke opplevd at noen andre enn Kystradio sør eller tidligere Tjøme radio har hatt styringen hele veien i de Mayday-situasjonene jeg har opplevd. 

Akkurat disse tingene vet jeg at @Benji kan!

Mvh

Chilli Solbris

Benji skrev 1 minutt siden:

16 er og blir den internasjonale NLF og kallekanalen.

All trafikk under nød går på 16, da holder vi andre som er I nærheten,  men ikke deltar stille, til det gis beskjed om at nødtrafikk er over.

Kurs?

Som sagt, dette kan @Benji til fingerspissene. Har fått mye god veiledning fra @Benji???

Mvh

Chilli Solbris

Benji skrev 14 minutter siden:

16 er og blir den internasjonale nød og kallekanale på VHF 

Selonce feene.

Kurs?

Da blir jeg stående på 16. Trodde kanskje en annen kanal ble tildelt under et lengre søk i et lokalt område. Takker, takker!

navid skrev 2 minutter siden:

Da blir jeg stående på 16. Trodde kanskje en annen kanal ble tildelt under et lengre søk i et lokalt område. Takker, takker!

Det hender, meget sjelden at en hendelse føres over på en annen kanal,  kan t.eks være om det kommer enda en mayday i samme område.

I dag går også mye av kommunikasjon mellom de statlige etater, pluss RS som er med ofte på nødnett, som vi vanlig dødelige ikke har tilgang til. 

Men den største resursen på havet er fremdeles deg og meg fritidsbåtmann, frem til de profesjonelle kommer.

Har til gode å ikke få svar av en fritdsbåt når jeg har sendt ut Mayday, og vi kan bidra med alt fra å redde, til observere. 

Og den trafikken må fremdeles gå på 16, som selfølgelig de andre også har på.

Benji skrev 1 time siden:

Det hender, meget sjelden at en hendelse føres over på en annen kanal, 

I Sverige fører ofte Sjøredningen en del av nødtrafikken over på k69. Noe slikt har jeg ikke hørt gjort i Norge, hverken det jeg har hørt eller vært med på selv.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 5 minutter siden:

I Sverige fører ofte Sjøredningen en del av nødtrafikken over på k69. Noe slikt har jeg ikke hørt gjort i Norge, hverken det jeg har hørt eller vært med på selv.

Nja de er litt glad i den kanalen der Lars, og i Norge bruker vi Nødnett.

På mine år på LGT så hadde jeg tilgode å høre Sweeden Rescue bruke ordet Mayday en eneste gang  -misforstå rett her nå, de er meget dyktige - men det var situasjoner som dett burde, og skule være gjort.

Men som nevnt tidligere i tråden her -det viktigste er å gjøre noe.

Solbris II skrev for 10 timer siden:

Du har to kanaler til GPP, L1 og L2.

På de to kanalene lytter ikke kystradio i det hele tatt. 
Barn og barnebarn opp gjennom årene slipper ikke ut i jolla før VHF er fast i bruk. På L1 og L2. Selvsagt med instruks om kanal 16 i nød. 

Men lytter folk på disse kanalene?

Og selv der kan vel ikke vanlige menige føre allmenne oppkall, eller?

Havelle skrev 20 minutter siden:

Men lytter folk på disse kanalene?

Og selv der kan vel ikke vanlige menige føre allmenne oppkall, eller?

Dette er kanaler med lav effekt, 1 watt. Det er ingen lytteplikt her og ingen som overvåker de. Her er det bare å prate i vei! Jeg bruker de til intern kommunikasjon til og fra kai når jeg står inne og mannskapet er ute. Bruker de også mellom kompisbåter når vi er på tur. Greie kanaler å ufarliggjøre VHF på. På forhånd kan man jo sette opp Dual Watch med en av L-kanalene (L=Leasure)

Vi kaller opp på 16 og sier at vi går til Lima2 for eksempel. 
L1 og L2 kan bare brukes i vei!

Og hvis du mener at de som ikke har sertifikat også kan bruke disse kanalene er svaret mitt på det ja! Men å få lisens er en forsvinnende liten del av båtholdet. Og etter min mening livsviktig, så harxdu ikke lisens, ta den!???

Mvh

Chilli Solbris

Det er ikke så enkelt at alt går på VHF

Var ute på søk for etpar uker siden. Søket var i Trysfjorden, og jeg kommuniserte med HRS.

Politiet (LRS) hadde tatt over ledelsen av søket, og hverken jeg eller HRS kunne følge med på kommunikasjonen da de var gått på nødnett. HRS visste ikke hvor det ble søkt.  Selv om jeg kom før redningsskøytene kunne ingen si hvor jeg skulle søke. Fikk beskjed av en hyggelig og rolig redningsleder at jeg kunne prøve å få kontakt via en av redningsskøytene og få tildelt søksområde.

Har også vært ute på aksjoner der brannvesenet har deltatt. Første gangen hørte de ikke at jeg sendte mayday relay etter observasjon av nødrakett, og andre gangen hadde ikke aktuell uniformert brannbåt vhf.

Er ikke så lett når en del av nødtrafikken på sjøen forsvinner fra VHF systemet. Er det ikke internasjonale konvensjoner på slikt?

Til spørsmålet om hvem som leder aksjonen.  Når Fjord Champion fikk problemer overtok etterhvert kystvakten ledelsen av aksjonen.

Ved søk etter tapt matros utfor Songvår overtok kystvakta ledelsen, og i en annen aksjon har redningsskøyta overtatt ledelsen.

Antakelig lettere å organisere store søk hvis man er på stedet og ser forholdene.

Hvis du er førstemann på stedet er du antakelig best informert for å lede handlingene på stedet, så tar Hrs seg av alt rundt. 

Mons

Veldig interessant innlegg @mons. Fint å få høre om hvilke problemer man kan møte på i et eventuelt søk/redningsaksjon om man skulle komme opp i det. Jeg har aldri vært i nærheten av en slik aksjon. Ikke ønsker jeg å komme dit heller. Men også som trådstarter er inne på, så ønsker jeg å høre andres erfaringer som har vært involvert og være mest mulig forberedt på et slikt scenario om det noen gang skulle inntreffe. Det du forteller tror jeg vil overraske mange.

Nødnett skal ikke brukes ved sjøaksjoner, selv om det ofte syndes her:

Felles sambandsreglement for Nødnett

3.5 Maritimt VHF samband og Nødnett Krav til lytteplikt for alle fartøy er forankret i «The International Convention for the Safety of Life at Sea» (SOLAS). Konvensjonen setter minimumsstandarder for sikkerhet innenfor samband til sjøs, og ITU Radio Regulations (RR); Alle fartøy som er under fart har lytteplikt på maritim kanal 16. Norsk lovverk stiller enda strengere krav, og i praksis betyr dette at det for alle yrkesfartøy i Norge er krav om VHF-radio ombord og det er lytteplikt på maritim kanal 16 og 70 – herunder kommer også politi-, brann- og ambulanse-båter. Samband for ledelse og koordinering ved sjøredning skal foregå på maritim VHF. For ressurser som bidrar på land gjelder bruk av Nødnett.

mons skrev for 8 timer siden:

Det er ikke så enkelt at alt går på VHF

Var ute på søk for etpar uker siden. Søket var i Trysfjorden, og jeg kommuniserte med HRS.

Politiet (LRS) hadde tatt over ledelsen av søket, og hverken jeg eller HRS kunne følge med på kommunikasjonen da de var gått på nødnett. HRS visste ikke hvor det ble søkt.  Selv om jeg kom før redningsskøytene kunne ingen si hvor jeg skulle søke. Fikk beskjed av en hyggelig og rolig redningsleder at jeg kunne prøve å få kontakt via en av redningsskøytene og få tildelt søksområde.

Har også vært ute på aksjoner der brannvesenet har deltatt. Første gangen hørte de ikke at jeg sendte mayday relay etter observasjon av nødrakett, og andre gangen hadde ikke aktuell uniformert brannbåt vhf.

Er ikke så lett når en del av nødtrafikken på sjøen forsvinner fra VHF systemet. Er det ikke internasjonale konvensjoner på slikt?

Til spørsmålet om hvem som leder aksjonen.  Når Fjord Champion fikk problemer overtok etterhvert kystvakten ledelsen av aksjonen.

Ved søk etter tapt matros utfor Songvår overtok kystvakta ledelsen, og i en annen aksjon har redningsskøyta overtatt ledelsen.

Antakelig lettere å organisere store søk hvis man er på stedet og ser forholdene.

Hvis du er førstemann på stedet er du antakelig best informert for å lede handlingene på stedet, så tar Hrs seg av alt rundt. 

Euromatic skrev 6 minutter siden:

Nødnett skal ikke brukes ved sjøaksjoner, selv om det ofte syndes her:

Felles sambandsreglement for Nødnett

3.5 Maritimt VHF samband og Nødnett Krav til lytteplikt for alle fartøy er forankret i «The International Convention for the Safety of Life at Sea» (SOLAS). Konvensjonen setter minimumsstandarder for sikkerhet innenfor samband til sjøs, og ITU Radio Regulations (RR); Alle fartøy som er under fart har lytteplikt på maritim kanal 16. Norsk lovverk stiller enda strengere krav, og i praksis betyr dette at det for alle yrkesfartøy i Norge er krav om VHF-radio ombord og det er lytteplikt på maritim kanal 16 og 70 – herunder kommer også politi-, brann- og ambulanse-båter. Samband for ledelse og koordinering ved sjøredning skal foregå på maritim VHF. For ressurser som bidrar på land gjelder bruk av Nødnett.

Og begge disse innleggene viser hvor utrolig viktig det er med enhetlig tenkning på tvers av etatene. Og forståelse av regelverk. 
Kanskje vi til og med kan si at selv i etatene er det litt mangel på radiokultur?

Det er helt riktig at VHF ikke er et gudbenådet radiosystem, det er jo begrensninger i dekning her også. Men jeg er like fullt overbevist om at det er det beste vi har. 

Mvh

Chilli Solbris

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...