Euromatic Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 Redningsaksjoner i sjø skal koordineres av HRS. Dette fungerer utmerket i alle aksjoner jeg har vært med på. Det er først når LRS er involvert det blir rot. Brannbiler i Vestfold som jeg kjenner til har VHF håndsett ombord. Dessverre har ikke politiet dette og er svært glad i å bruke nødnett. Her er det viktig at første båt på stedet som har kompetanse, tar på seg jobben som "On scene coordinator" og holder kontrollen og bruker lokalt politi som ressurs fremfor å la seg "styre" av dem. God kompetanse på land lar seg ikke normalt overføre til sjø med suksess. Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 Hvordan er det @Benji og @Solbris II, har dere kurs/klasseromsundervisning i "On scene coordinator" ? Jeg har oppdaget at jeg har enda et hull i mine vhf-kunnskaper. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 (redigert) navid skrev for 1 time siden: Hvordan er det @Benji og @Solbris II, har dere kurs/klasseromsundervisning i "On scene coordinator" ? Jeg har oppdaget at jeg har enda et hull i mine vhf-kunnskaper. OSC - Er ikke forventet at man skal kunne, når man kommer med en fritidsbåt. Dersom man er første på stedet er det mye informasjon som kan være vesentlig for RS, brann båt etc, dette gir mulighet til å forberede seg med utstyr ved transitt, slik at man sparer dyrebar tid ? Deretter kan man bidra der man føler man kan. Husk egen sikkerhet først ? Rollen som OSC, kan feks være RS eller KV. Men det er riktig som det blir nevnt at mye av kommunikasjon pågår over NN. Redigert 19.April.2021 av TrikkerN Lønning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 navid skrev 1 time siden: Hvordan er det @Benji og @Solbris II, har dere kurs/klasseromsundervisning i "On scene coordinator" ? Jeg har oppdaget at jeg har enda et hull i mine vhf-kunnskaper. Det er Norsk Maritim Kveldsskole som står for kursing innen radio. De er dyktig på den biten der! De arrangerer kurs over hele landet. Men jeg må innrømme at jeg ikke engang har tenkt at jeg skal ha kurs i OSC. Jeg har alltid tatt det for gitt at Kystradio har ledelsen og at jeg da vil fungere som et ledd i kjeden styrt fra dem. Selv har jeg bare vhf-src lisens. Men har vurdert å ta høyere sertifikat. Mer som en del av skolebåtgreia mi enn faktisk behov. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Lars Moe Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 Jeg har en gammel WHF uten MMSI. Skal jeg da oppgi MMSI nr. ved nødkalling? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 (redigert) Du mener en VHF uten DSC? Svaret er ja. Når en registrerer en VHF får en tildelt et MMSI-nummer som jeg fikk da jeg kjøpte og registrerte min VHF i 1988 og som jeg ville fått om jeg kjøpte den nå. Redigert 19.April.2021 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
navid Svart 20.April.2021 Link til dette innlegget Svart 20.April.2021 Jeg har i flere år også ønsket meg en håndholdt vhf som matrisen blant annet kan bruke når vi skal bakke oss inn i båsen. I dag har endelig tvilen kommet vhf`en til gode, og jeg har bestilt meg en splitter ny HX890. Hvordan er det, bruker jeg samme mmsi-nr på den håndholdte som jeg har på den stasjonære? Eller får jeg tildelt et nytt nr fra Telenor på den samme lisensen? Ps Solbris ll & Benji, jeg kansellerer dette OSC kurset. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 20.April.2021 Link til dette innlegget Svart 20.April.2021 navid skrev 4 minutter siden: Hvordan er det, bruker jeg samme mmsi-nr på den håndholdte som jeg har på den stasjonære? Eller får jeg tildelt et nytt nr fra Telenor på den samme lisensen? https://kystradio.no/privat/vhf-lisens/vhf-lisens/ Har du håndholdt VHF-radio med DSC? I så fall må MMSI-nummeret lagres i VHF-radioen for å få nødknappen (DISTRESS) og andre DSC-funksjoner til å fungere. Merk at MMSI-nummeret da skal lagres med tallet "8" først. Eksempel; Du får tildelt et MMSI-nummer som følger; 258999810. Du må da sette tallet "8" først, etterfulgt av de resterende sifrene, og du fjerner "0" på slutten; 825899981. Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 20.April.2021 Link til dette innlegget Svart 20.April.2021 Ok, så jeg vil få enda et mmsi-nr å forholde meg til, på same lisens og i samme båt? Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 20.April.2021 Link til dette innlegget Svart 20.April.2021 navid skrev for 6 timer siden: Jeg har i flere år også ønsket meg en håndholdt vhf som matrisen blant annet kan bruke når vi skal bakke oss inn i båsen. I dag har endelig tvilen kommet vhf`en til gode, og jeg har bestilt meg en splitter ny HX890. Hvordan er det, bruker jeg samme mmsi-nr på den håndholdte som jeg har på den stasjonære? Eller får jeg tildelt et nytt nr fra Telenor på den samme lisensen? Ps Solbris ll & Benji, jeg kansellerer dette OSC kurset. Hei Kansellering mottatt :-) Du kan ha så mange VHF radioer du vil på samme lisens, i samme fartøy. Du bruker samme MMSI nr på din håndholdte som du har på "hovedapparatet" men som det skrives - man kan/bør starte med ett 8 tall - da dropper man siste siffer - null - dette for at en skal kunne oppfatte at det er en håndholdt enhet om man skulle sende Distress fra den gjennom DSC - men det er IKKE ett krav, og fungerer glimrende uten at du gjør det. Bare ikke tenke vanskelig nå. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Benji Svart 20.April.2021 Link til dette innlegget Svart 20.April.2021 Solbris II skrev On 19.4.2021 at 10.42: Men jeg må innrømme at jeg ikke engang har tenkt at jeg skal ha kurs i OSC. Jeg har alltid tatt det for gitt at Kystradio har ledelsen og at jeg da vil fungere som et ledd i kjeden styrt fra dem. OSC - On Scen Coordinator - ligger jo litt i navnet - det er en som er tilstede ved hendelsen som kan ha overiskt på stedet med egne øyne. Det er ofte en redningsskøyte - Politibåt - Kystvakt som innehar en slik rolle. Det er en til tider meget krevende oppgave, selvsagt avhengig av type hendelse - men opprettes jo ikke/sjelden om det ikke eralvorlig - og det er ingen i kystradio som har opplæring i dette,men det har skjedd at de har blitt bedt om det - kjenner til en gang - det var slitsomt å sitte på avstand å lede. Dette er en rolle som Polit/RS og Kystvakt har god erfaring og opplæring til å gjøre, og de gjør det meget bra. Kystradio, leder/er bindeledd i kommunikasjonen, der er de expertisen - men ikke OSC Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
navid Svart 20.April.2021 Link til dette innlegget Svart 20.April.2021 Benji skrev 1 time siden: Bare ikke tenke vanskelig nå. Hei Benji! Neida, med så god veiledning skal selv jeg få dette til. Mange takk for avklarende svar, både når det gjelder MMSI-nr og OSC funksjonen! Kjekt å få svar på ting man lurer på. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 20.April.2021 Link til dette innlegget Svart 20.April.2021 Dette utvikler seg helt i riktig retning! Herlig!??? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
TrikkerN Lønning Svart 21.April.2021 Link til dette innlegget Svart 21.April.2021 (redigert) Benji skrev for 13 timer siden: OSC - On Scen Coordinator - ligger jo litt i navnet - det er en som er tilstede ved hendelsen som kan ha overiskt på stedet med egne øyne. Det er ofte en redningsskøyte - Politibåt - Kystvakt som innehar en slik rolle. Det er en til tider meget krevende oppgave, selvsagt avhengig av type hendelse - men opprettes jo ikke/sjelden om det ikke eralvorlig - og det er ingen i kystradio som har opplæring i dette,men det har skjedd at de har blitt bedt om det - kjenner til en gang - det var slitsomt å sitte på avstand å lede. Dette er en rolle som Polit/RS og Kystvakt har god erfaring og opplæring til å gjøre, og de gjør det meget bra. Kystradio, leder/er bindeledd i kommunikasjonen, der er de expertisen - men ikke OSC Selv om man er trent i dette, så må jeg ærlig si at det krevende. Man ender ofte opp med å sitte både med NN, VHF ekstern, VHF intern og med telefon når media ringer. Samt man bør notere ned, slik at man har kontroll ? Redigert 21.April.2021 av TrikkerN Lønning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 21.April.2021 Link til dette innlegget Svart 21.April.2021 Solbris II skrev for 8 timer siden: Dette utvikler seg helt i riktig retning! Herlig!??? Ja, det er kjekt å få seriøse svar på det man undres over. Det er jo det Båtplassen er mest kjent for. God bedring! TrikkerN Lønning skrev 48 minutter siden: Selv om man er trent i dette, så må jeg ærlig si at det krevende. Man ender ofte opp med å sitte både med NN, VHF ekstern, VHF intern og med telefon når media ringer. Samt man bør notere ned, slik at man har kontroll ? Kan tenke meg det er en skikkelig stressjobb ja. Jeg rotet i noen gamle lærebøker her, og fant en oversikt over HRS og LRS. Er det fortsatt slik det henger sammen/organisert? I Norge har vi to hovedredningssentraler (HRS). Sola og Bodø. Politimesteren i Nordland politidistrikt er gitt myndighet til å lede Hovedredningssentralen Nord-Norge som ligger i Bodø. Politimesteren i Sør-Vest politidistrikt er gitt tilsvarende myndighet til å lede Hovedredningssentralen Sør-Norge som ligger på Sola. I tillegg til de to Hovedredningssentralene, er det 12 underordnede lokale redningssentraler (LRS). 4 Politidistrikter (LRS) i Nord-Norge: Nordland, Troms, Finnmark og Svalbard. 9 Politidistrikter (LRS) i Sør-Norge: Trøndelag, Møre og Romsdal, Vest, Sør Vest, Agder, Sør Øst, Øst og Innlandet. Politimestrene i de 12 politidistriktene på fastlandet, er gitt myndighet til å lede de respektive lokale redningssentralene (LRS). Samme myndighet har Sysselmannen på Svalbard for sitt ansvarsområde (LRS). Dessuten har det øvrige politiet ellers i landet ansvar for å iverksette og organisere redningsinnsats inntil dette koordineres av LRS og/ eller HRS. Hele redningstjenesten koordineres administrativt av Justis- og beredskapsdepartementet. Sitér dette innlegget Link to post
LI4000 Svart 21.April.2021 Link til dette innlegget Svart 21.April.2021 navid skrev for 14 timer siden: Jeg rotet i noen gamle lærebøker her, og fant en oversikt over HRS og LRS. Er det fortsatt slik det henger sammen/organisert? Ja, det er ganske rett. HRS er plassert i Bodø og Sola, hvor HRS Nord har ansvaret nord for 65 grader nord, og HRS Sør har ansvaret sør for 65 grader nord. Under HRS har man LRS, som er lokal redningssentral. LRS ledes av politiet. HRS har hovedansvaret for alle redningsaksjoner (og LRS). LRS koordinerer redningsaksjoner på land (men igjen har HRS hovedansvaret), mens på sjø og lufthendelser er det HRS som koordinerer. Det er like mange LRS som politidistrikt (9 i sør og 3 i nord) + Svalbard. Ved redningsaksjoner på sjø er det HRS som koordinerer redningsaksjonen, og kystradioen har sambandet på maritim VHF/MF/HF. Ved større/langvarige aksjoner vil det som regel bli satt en OSC (On Scene Coordinator). OSC vil også overta mye av sambandstrafikken og vil av og til også bruke simplex arbeidskanal. OSC vil også tildele søketeiger mm til de forskjellige ressursene som er på stedet. OSC kan tildeles både redningsskøyter, kystvakt/marinefartøy og yrkesfartøy. Ser også at det har vært diskutert upassende oppførsel blant operatører hos Kystradioen. Det er bare å melde inn slikt, det skal ikke forekomme - selv om en operatør også er menneske. En operatør skal ikke skremme folk fra å bruke VHFen, mange har allerede skrekken med bruk av radioen og da hjelper det iallefall ikke å få skyllebøtte av Kystradioen. Ta gjerne radiosjekk mot kystradioen. Enten/primært via DSC og så vent på kvittering fra Kystradioen, eller kall opp på arbeidskanal (kjenner man ikke til arbeidskanalen til Kystradioen i området, så kall opp på kanal 16). Det er også verd å merke seg at det blir gjort en del endringer på hvilken kanal Kystradioen har. De som bruker VHFen vil også komme på å bruke den i nødsituasjon. Det er flere ganger hvor man har stresset situasjon hvor man har brukt lang tid på å finne ut hvor havaristen er før man til slutt finner ut at vedkommende har jo VHF. Med ett trykk på DSC nødknappen så kunne vedkommende ha sendt ut GPS-posisjonen og dermed sendt det til kystradioen og fartøy i området. Det er også flere ganger hvor VHFen har vært til hjelp fordi redningsressursene har kunnet peile signalene på VHF-radioen til havaristen. Har også mange erfaringer med at havaristen har fått mye raskere respons på radiooppkall ved f.eks. motorstopp eller andre ting, enn når vi går ut med generelt kall på kanal 16. Det har kanskje noe med at fartøyene hører havaristen selv... Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 22.April.2021 Link til dette innlegget Svart 22.April.2021 Havelle skrev On 18.4.2021 at 11.51: Det burde egentlig vært satt av en kanal til "GPP" på VHF. GPP ?? Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 22.April.2021 Link til dette innlegget Svart 22.April.2021 (redigert) @LI4000 Mange takk for oppklarende svar. Hadde egentlig tenkt å gi meg i denne tråden, men jeg har et par spørsmål til siden jeg er så godt i gang. Er det Kystradioen som velger om «mayday’en» skal sendes videre til HRS, LRS eller lokalt politi? Eller blir den konsekvent sendt til HRS, som kan delegere den videre til f.eks LRS? Hvordan formidles «den» videre fra Kystradioen til HRS ? Via nødnettet, tlf eller annen kommunikasjon? Kan Kystradioen på selvstendig grunnlag rekvirere feks en redningsskøyte? Uten i samråd med HRS? Tenker da først og fremst på hvem som mottar fakturaen. HRS, Telenor eller den ulykkelige båteier? edit: Velkommen til Båtplassen! Redigert 22.April.2021 av navid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LI4000 Svart 22.April.2021 Link til dette innlegget Svart 22.April.2021 (redigert) @navidIngen problem :) 1: Det går alltid til HRS fordi det er de som koordinerer aksjoner. LRS er ofte involvert i leteaksjoner på sjøen, men det er bare for å hjelpe HRS med ressurser (politi, brannbåt, osv), og vi er derfor ikke i direkte kommunikasjon med LRS. 2: Formidlingen skjer stort sett på to måter: Enten at vi snakker med dem eller vinke med hånden (det er ikke mer enn noen meter mellom oss), eller via et felles loggføringssystem. 3: Nei, ikke under redningsaksjoner. Siden det er HRS som koordinerer så skal de alltid bestemme hvem som skal rekvireres (er det yrkesfartøy så er det ofte de som vet hvem/hva de trenger, så da er det gjerne en samhandling mellom HRS og havarist). Er det assistanse og ikke redningsaksjon (Mayday) så er det havarist som bestemmer, men vi kan komme med forslag. Ringer de oss via 02016 er det RS sine redningsskøyter vi sender ut. Kystradioen har ikke nødnett, så vi snakker ikke direkte på nødnett. Redigert 22.April.2021 av LI4000 Tilleggsinfo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 22.April.2021 Link til dette innlegget Svart 22.April.2021 Takker for alle svarene! Fint å få et innblikk i hva som skjer i andre enden av denne VHF’en, som vi er så redde for å trykke på. Så må vi ikke glemme alle feltarbeiderne (vist vi kan kalle de det), redningshelikoptere, redningsskøyta, kystvakta, politibåter, ambulanser, røde kors, militæret, sivile, Mouche med hjertestarteren, pluss pluss pluss, Jeg ser for meg et enormt apparat som settes i sving, og det hele startet med «mayday» over VHF’en og Kystradioen. Takk og pris for at vi har en velfungerende Redningstjeneste. Nei nå må jeg slutte. Kjerringa syns jeg bruker alt for mye tid på Båtplassen. Men for meg har det vært en lærerik tråd. Takk for lånet av tråden Rocco! Fint med litt oppfrisking. Moralen må bli; I sommer må vi bli flinkere til å «plage» Kystradioen. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 22.April.2021 Link til dette innlegget Svart 22.April.2021 navid skrev 13 minutter siden: Takker for alle svarene! Fint å få et innblikk i hva som skjer i andre enden av denne VHF’en Hopper inn i tråden med et spørsmål jeg også: Hva hører/ser Kystradioen når en båt har trykket på DSC - knappen? Er det kun posisjon, eller får de også opp båtens navn, kallesignal MMSI-nr. osv ? Sitér dette innlegget Link to post
LI4000 Svart 22.April.2021 Link til dette innlegget Svart 22.April.2021 @navidBare hyggelig :) Ja, når man går ut med Mayday på VHFen så kan jord og himmel settes i bevegelse, man gjør det man kan for å redde liv - om det så kreves tusen mann. Ikke minst er vi som er i båten og lytter en veldig viktig ressurs, for redningsskøyte eller Kystvakt kan være langt unna, og da er det den nærmeste som kan være avgjørende før resten av kavaleriet kommer. @janmar: Vi ser først og fremst MMSI, at vedkommende har trykket DSC-knappen og hvilke basestasjoner vi har mottatt kallet på. Er radioen tilkoblet GPS så ser vi også posisjon. På bakgrunn av at DSC sender MMSI så gjøres det automatisk oppslag i skipsregisteret og vi får da fartøynavn, type fartøy med mer. Vi får også relevant kontaktinformasjon, og trengs det mer info så kan HRS få det via LRS som enten har ting i sine registere eller som kan sende politipatrulje til familie for å få mer informasjon der. En annen ting som kan være viktig er AIS. Vi har flere ganger i året leteaksjon etter fartøy, f.eks. liten båt ett sted mellom Oslo - Bergen - Danmark. Med AIS kan man enten se med en gang hvor fartøyet er, eller man kan se siste posisjon og klokkeslett - og dermed ha ett utgangspunkt for videre søk og eventuelt beregne hvor fartøyet kan være nå. Med AIS er det også lettere å ta kontakt med fartøy som ikke hører nødmelding og det gir også ett bilde hvor mange som kan hjelpe. Kanskje litt off-topic, men ett lite tips :) Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 22.April.2021 Link til dette innlegget Svart 22.April.2021 Den tråden gikk virkelig i riktig retning, i kjent baatplassen-stil @LI4000takk for god informasjon. Det er ingen tvil om at mange undervurderer VHF. Det å kunne peile en havarist er et utrolig godt hjelpemiddel for oss som leter ? Enda bedre med en VHF som har DSC-knapp og gps-mottaker. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 22.April.2021 Link til dette innlegget Svart 22.April.2021 Takker @LI4000for klart og opplysende svar. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 22.April.2021 Link til dette innlegget Svart 22.April.2021 (redigert) En annen ting jeg vil nevne som en super tjeneste fra Kystradio er «Si i fra hvor du drar»! Denne tjenesten gir en skikkelig god trygghet. Kanskje spesielt for de ferskeste båteierne som skal krysse litt lange og kanskje åpne strekk. Man kaller opp Kystradio og varsler om at man ønsker tjenesten «Si i fra hvor du drar». Man svarer på noen spørsmål om rute, ETA, antall ombord, mobilnr til nærmeste pårørende og eget nr. Kallesignal og mmsi oppgis også selvsagt. Man blir enig om et tidspunkt for ankomst og dermed blir vi passet på hele veien! Den eneste plikten min er å varsle når vi er kommet fram og uansett til avtalt tidspunkt. Og glemmer man å varsle kaller Kystradio opp og sjekker at alt er ok! Dette gir en ekstra trygghet. Og det koster ingenting. Har benyttet meg av tjenesten, glemt å kalle opp og har blitt kalt opp og dermed godt fulgt opp! ??? Denne tjenesten er det bare å bruke! Alt vi som brukere av VHF gjør viser at Kystradioen virkelig sørger for sikkerhet til sjøs! Målet må være behov for flere stasjoner rundt kysten! Ikke færre! Redigert 22.April.2021 av Solbris II Rettet skrivefeil. (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.