Jump to content

Oppfriskning - hvordan svare riktig på nødmelding (VHF)?

Rocco

Recommended Posts

LI4000 skrev 11 minutter siden:

@Solbris II

Ja, det stemmer. Det er en tjeneste som heter Meld fra hvor du drar. Det er midlertid mer som må oppgis, som blant annet hva som ønskes om man ikke oppnår kontakt, forskjellig utstyr som er ombord i båten (VHF m/u DSC, Spot, AIS mm), kontaktperson i land, med mer. Det er enkelte som

Ja, det stemmer. Jeg tenker at det er viktig å få frem bredden i tilbudet fra Kystradio. Det er så mye mer en nødprosedyrer. 
Vi må få frem tilbudet utenfor nød slik at alle bruker VHF like naturlig som mobilen. 
Vel, en smule mer organisert er jo ikke å forakte???

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Ringe hjem prøver sjøspeiderne hver vinter når vi har Vhf kurs i Søgne.

Alle ringer hjem en mørk vinterkveld og alle foreldrene blir bekymret når et trivelig menneske forteller at det er kystradioen og at de har en samtale.

Ei dame i kystradioen spurte sågar om det var ok at hun fortalte at vi øvde vhf hvis foreldrene hørtes bekymret ut.

Får alltid trivelige svar fra kystradioen, og de øver gjerne med oss. Pleier å kalle opp og spørre om de har god tid til mange "tulleoppringninger" før vi begynner med slikt.

Mons

Jannmar skrev 1 time siden:

Iflg. Kystradioen kan man bruke VHF'en til å ringe gratis til telefoner i Norge.

Noen som benytter denne tjenesten?

Jeg har aldri prøvd.

Kystradioen..JPG

Ja, jeg har prøvd den! Fungerer utmerket! Viktig å fortelle de som er i telefonen at vi ikke hører de når vi prater fra vårt håndsett. 

Mvh

Chilli Solbris

Solbris II skrev On 18.4.2021 at 11.59:

Du har to kanaler til GPP, L1 og L2.

På de to kanalene lytter ikke kystradio i det hele tatt. 

Det er et par til

Norge og Finland har L3 også

Og F1,  F2 for fiskerene

Jannmar skrev for 9 timer siden:

GPP ??

Generelt Piss Preik

Mulig de mener L3

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Roger jo skrev for 1 time siden:

Det er et par til

Norge og Finland har L3 også

Og F1,  F2 for fiskerene

Generelt Piss Preik

Mulig de mener L3

L1 og L2 er her i Norge. Leasure = fritid. Deggen, jeg er god i Google engelsk!!!!!

Mvh

Chilli Solbris

Hej

När vi fick VHF till fritidsbåtar i början 1980 talet fick vi också kanalerna L1 och L2. Reglerna var då att fritidsbåtar inte fick kalla upp varandra på K 16 utan skulle använda L2. Senare blev detta ändrat till en rekommendation då inte alla stationer hade L kanalerna. Vi är några gamla kompisar som fortfarande alltid passar åtminstone K 16 och L2 men pratar på L1. Så var reglerna i Sverige om det var lika i hela norden vet jag inte, den gamla regeln kunde man fortfarande använda. L kanalerna får ju bara användas av nordiska båtar i nordiska vatten.

Hälsningar Ove

Slik har det vel også vært i Norge, men med både L1, L2 og L3. At ikke fritidsbåter fikk lov til å kalle hverandre opp på k16 for å avtale L-kanalene som arbeidskanal har jeg ikke hørt om. Men det har hele tiden blitt anbefalt at "kompisbåter", i tillegg til lyttevakt på k16 også lyttet på L2 med dualwatch for så å gå over til L1 eller L3. Dette er min erfaring fra da jeg fikk lisens i 1960 og egen VHF i 1988, en Sailor RT2048 som fungerer 100% fremdeles og bedre enn de fleste en kan kjøpe nå. Men den har ikke DSC.

Det nevnes lenger oppe i tråden at en også kan kalle opp kystradioen for å få samtale til abonnenter i land, - gratis. Dette var vel litt mer aktuelt på slutten av 80-tallet, begynnelsen av 90-tallet da ikke alle hadde mobiltelefon. Da måtte en gjerne stille seg i trafikkø for å få en samtale. Og det var ikke gratis: 12 kroner minuttet!

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Spennende tråd. Og som flere har nevnt, det viktigste er at man gjør noe om man er i nærheten av en nødsituasjon.  Ikke nødvendigvis at det er "helt korrekt". Synes det var mange nødkall i fjor sommer, håper det går bedre i år. Og en stor takk til alle som bidrar til å hjelpe hverandre på sjøen. 

En tragisk filmsnutt, men den viser hvordan ting kan foregå på radioen IRL. Ikke akkurat riktig prosedyre, men når man er under mye stress og belastninger så er verden annerledes enn i bøker. 

EiSvIn skrev for 13 timer siden:

En tragisk filmsnutt, men den viser hvordan ting kan foregå på radioen IRL. Ikke akkurat riktig prosedyre, men når man er under mye stress og belastninger så er verden annerledes enn i bøker. 

Silja Europa tar på seg rollen som OSC......

en som han snakker mye med er kaptein på Mariella

her er en intervju med han

S/Y Gunga Din

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...