Scand Baltic Startet 17.April.2021 Del på Facebook Startet 17.April.2021 Har nå fått montert ferdig autopiloten og skal konfigurere den. Først skal jeg igjennom Havneveiviser for å legge inn noen grunnlegende parametre. Der blir jeg bedt om å anngi fullt rorutslag og rorforflytningsverdi. Hva menes med det? Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 17.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2021 Fant ut av det. Var bedre beskrevet i brukerveiledningen på nett enn den som fulgte med. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 17.April.2021 Del på Facebook Svart 17.April.2021 Scand Baltic skrev for 3 timer siden: Fant ut av det. har du ror føler, er det lurt og nullstille ror føleren når båten kjører rett fram og ta den delen av havneoppsettet med ST og BB på nytt. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Scand Baltic Svart 17.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2021 Har kun instrument, ikke rorføler koblet opp mot systemet. Nå gjenstår kun en tur utpå for siste konfigurering der. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 17.April.2021 Del på Facebook Svart 17.April.2021 Roger jo skrev for 2 timer siden: har du ror føler, er det lurt og nullstille ror føleren når båten kjører rett fram og ta den delen av havneoppsettet med ST og BB på nytt. De nye autopilot pakker til Garmin/Raymarine beregnet for fritidsbåter har ikke rorføler. Alt går via nye kompass boksen. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
riskyrasmussen Svart 18.April.2021 Del på Facebook Svart 18.April.2021 Hadde litt trøbbel når jeg konfirguerte. Viste seg å være feil i oversettelse til norsk ;) så vær obs på det, eller sett på engelsk språk :) support var kjent med problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 19.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2021 Ja det var flere steder som det rett og slett var elendig oversettelse. Var faktisk bedre på svensk. Ganske fantastisk at support er kjent med det men ikke gjør noe med det. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 19.April.2021 Del på Facebook Svart 19.April.2021 Scand Baltic skrev for 2 timer siden: Ganske fantastisk at support er kjent med det men ikke gjør noe med det. Det tyder på "god" kundebehandling. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Scand Baltic Svart 20.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2021 Da var sjøkalibreringen gjort. Utrolig enkelt og kjapt. Alt fungerer og veldig fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 Scand Baltic skrev On 20.4.2021 at 5.53: Da var sjøkalibreringen gjort. Utrolig enkelt og kjapt. Alt fungerer og veldig fornøyd. Har du installert shadow drive, eller koblet ledninger beregnet for denne via en bryter? Har ikke shadow drive hos meg. Så kobla denne ledningene via en bryter. Men så ikke ut som det hadde noe å si om bryter var av eller på. Autopilot kunne kjøres uansett. Ut ifra bruksanvisningen, så skulle jo denne bryter brukes til å slå av autopilot om ikke en for deaktivert på plotter/kontroller. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Scand Baltic Svart 22.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2021 Har shadow drive. Men den kan også deaktiveres i meny så skulle vel egentlig ikke behøve bryter der vil jeg tro. Rorkontrollen har jeg koblet via tenningsbryteren slik at autopiloten skrur seg av når jeg stopper motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 Rorkontrollen? Tenker du da en av boksene eller ghc10/20 som du styrer piloten med? Men får se om jeg finner dette i menyen når jeg får båten på sjøen igjen etter en tur offshore. Må å finne en nye ghc 10/20, da den jeg hadde kjøpt var føkka, så den gikk i retur til selger. Kjøpte pilot pakken uten ghc da jeg kjøpte pakken av en som hadde kjøpt feil. Men finner vel dette i menyen via plotter også tenker jeg. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Hulda Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 riskyrasmussen skrev On 18.4.2021 at 16.25: Hadde litt trøbbel når jeg konfirguerte. Viste seg å være feil i oversettelse til norsk ;) så vær obs på det, eller sett på engelsk språk :) support var kjent med problemet. He, he, det er dyrt og oversette. Jeg får 0,9 Euro pr. ord :-) Og jeg får bare tekniske greier. Sikker fordi det ville bli helt umulig om jeg skulle oversette sminkegreier. Så om ei sminkedokke får til jobb å oversette autopilot, kan det fort bli noen bom. En må helst skjønne hva det hele dreier seg om for at gjendiktningen fra et annet språk skal bli fornuftig. Jeg må selv bruke engelsk når jeg har kjøpt greier. Kjenner til problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 Velger ofte å ta bruksanvisningen på engelsk. Vant med teknisk engelsk, så ofte like greit i forhold til dårlige oversettelser ja. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
blueline Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 På min forrige Bavaria var holding tank oversatt til stridsvogn, og seacocks ble til halvkuler. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 blueline skrev 11 minutter siden: På min forrige Bavaria var holding tank oversatt til stridsvogn, og seacocks ble til halvkuler. Haha Litt av en båt du hadde der ja Men har nu set mye rart på jobb også. Er fremdeles mye folk i olje som ikke skjønner Engelsk. Å da kommer det veldig mye rart av og til Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Scand Baltic Svart 23.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2021 Rorkontroll er den du styrer piloten med ja. Stod så i bruksanvisningen. Der omtalte de rattet som ror, så da så... Men du kan også bruke plotteren til å styre piloten med. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 23.April.2021 Del på Facebook Svart 23.April.2021 (redigert) Scand Baltic skrev for 2 timer siden: Rorkontroll er den du styrer piloten med ja. Stod så i bruksanvisningen. Der omtalte de rattet som ror, så da så... Men du kan også bruke plotteren til å styre piloten med. Om det er den med displayet som du betjener piloten med, så skal jo ikke denne ha noe annet enn nmea2000 forbindelse. Så hvordan koble den via tenning? Eneste tidspunkt denne skal ha noe annet, er jo om du skal koble på diverse ekstra sensorer. Strøm får den via nmea2000. Redigert 23.April.2021 av Okkaby (see edit history) Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Scand Baltic Svart 23.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2021 Stemmer det. Det er nmea systemet til piloten jeg har koblet via tenninga. Litt kronglete forklart av meg. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 23.April.2021 Del på Facebook Svart 23.April.2021 Scand Baltic skrev for 14 timer siden: Stemmer det. Det er nmea systemet til piloten jeg har koblet via tenninga. Litt kronglete forklart av meg. Hehe da skjønner jeg. Men får lete opp hvor i menyen en slår av denne funksjon med bryter/shadowdrive. Har en hovedbryter som slår av strøm til autopilot ecu boksen. Så trenger ikke denne muligheten. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.