Jump to content

instruksjonsbok til VP41P


eysteind

Recommended Posts

Mangler innstruksjonsbok til min AD (Tamd) 41P. Eneste som følgte med da eg kjøpte den var noe styr på engelsk, men syns ikke dette kan kalles en innstruksjonsbok.

Finnes det innstruksjonsbok på norsk til denne motoren? Må den kjøpes, eller kan den lastes ned?

Savner litt info om vedlikehold, hvortid man skal sjekke ting og tang, sjekkpunkter, tilkobling av defroster, sink (har denne motoren det?) ++++

 

Fant alle manualene i dokumentarkivet, men de handler mer om reprasjonsarbeid/feilsøking, mens eg håper å slippe å bruke de, og heller sørge for skikkelig vedlikehold...

Link to post
Share on other sites

Jeg har en på svensk (eller er den på norsk?) men denne gjelder for 41 B og er trykket tidlig på 90-tallet. Jeg har også en "Gjør det selv håndbok" som går litt dypere på enkelte emner enn det instruksjonsboken gjør.

 

Jeg har lenge tenkt at jeg burde fått skannet disse og lagt de inn i dokumentarkivet. Jeg skal forsøke å få gjort det i løpet av ikke alt for lang tid.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Jeg har en på svensk (eller er den på norsk?) men denne gjelder for 41 B og er trykket tidlig på 90-tallet. Jeg har også en "Gjør det selv håndbok" som går litt dypere på enkelte emner enn det instruksjonsboken gjør.

 

Jeg har lenge tenkt at jeg burde fått skannet disse og lagt de inn i dokumentarkivet. Jeg skal forsøke å få gjort det i løpet av ikke alt for lang tid.

 

Brigg

Dette hadde vert fint! :seeya:

 

Rekner ikke med det er stor forskjell på B og P motoren...

Link to post
Share on other sites

Jeg har en på svensk (eller er den på norsk?) men denne gjelder for 41 B og er trykket tidlig på 90-tallet. Jeg har også en "Gjør det selv håndbok" som går litt dypere på enkelte emner enn det instruksjonsboken gjør.

 

Jeg har lenge tenkt at jeg burde fått skannet disse og lagt de inn i dokumentarkivet. Jeg skal forsøke å få gjort det i løpet av ikke alt for lang tid.

 

Brigg

 

Venter på dette med spenning :yesnod::yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en slik instruksjonsbok som omhandlet generell bruk og vedlikehold av motoren hos min lokale Volvoforhandler. De hadde "boken" liggende på en cd og skrev den ut for meg og satte den i en perm. Tror jeg betalte 150 for den. Boken omhandlet motorseriene TAMD/AQAD 31/41 og KAD/KAMD 42, 43.

 

Jeg har den liggende et sted så jeg kan se om jeg finne den så kan jeg scanne den inn og sende den til dokumentarkivet.

Link to post
Share on other sites

Har både instuksjonsbok og gjør det selv bok, skal sette meg ned en dag og skanne.

Nå har jeg kommet dithen at instruksjonsbok og gjør-det-selv bok er skannet og ligger på pdf-fil. Disse vil bli send til dokumentarkivet straks lettmatrosen har køyet i kveld.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en slik instruksjonsbok som omhandlet generell bruk og vedlikehold av motoren hos min lokale Volvoforhandler. De hadde "boken" liggende på en cd og skrev den ut for meg og satte den i en perm. Tror jeg betalte 150 for den.

Min lokale VP-forhandler sendte boka til min mailadr, og lot meg printe den ut selv. Gratis.

Link to post
Share on other sites

Da er lettmatrosen køyet, men slettes ikke sovnet. Her er betydelig trafikk på intercomen, les babysitteren. Det kan bli tøft å rekke opp til Elias kl 08.17 i morgen. Nok om det.

 

Instruksjonsbok og Gjør Det Selv Håndbok er avsendt til dokumentarkivet og jeg antar at filene dukker opp der så snart den ansvarlige for dokumentarkivet rekker å legge dem inn.

 

Instruksjonsboken er datert 02/1995 og dekker 31, 41 og 42 serien med alle bokstavkombinasjoner (AD TAMD osv.). Det er av uforklarlige årsaket kommet noen oljeflekker på enkelte av sidene, men jeg tror ikke at disse skjuler noe av innholdet.

 

Gjør det selv håndboken er datert 10/1993 og dekker de samme motorene som instruksjonsboken, og i tillegg også SP, DP og DPX drev samt MS4, MS5 og HS1A gir.

 

Jeg håper disse kommer til nytte.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

... og jeg antar at filene dukker opp der så snart den ansvarlige for dokumentarkivet rekker å legge dem inn.

Da har jeg fått tilbakemelding fra Ingar på at filene er kommet inn i dokumentarkivet.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Takk for hjelpen!

Kjempebra. Tusen takk.

Bare hyggelig å kunne bidra med noe på dette utmerkede forum, og ikke bare høste av andres kunnskaper.

 

 

Hver 1000 time skal drevet enten byttes ut med et byttedrev eller renoveres.

Dette er vel et eksempel på "belte og buksesele" fra VPs side.

 

Det finnes vel utallige eksempler på at 290 drev er gått langt over 1000 timer uten problemer. Poenget er vel at innmaten i drevet har snurret noe runder samtidig som det med normal bruk gjerne har gått 10 år eller mer siden det var nytt. Derfor nødvendig med en skikkelig gjennomgang og kontroll. Men å bytte drevet, det tror jeg blir drøyt i alle fall for dem som har brydd seg med periodisk vedlikehold.

 

Vår motor/drev runder 1000 timer i løpet av neste år. Det planlegges derfor et noe mer omfattende ettersyn i 2006.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...