Jump to content

Honda V-tec 150 hk kan plutselig ikke tiltes. Releet klikker men ingen motorlyd

Ibiza 19 Sport

Recommended Posts

Honda V-tec 150 hk kan plutselig ikke tiltes. Releet klikker men ingen motorlyd

Jeg har sett tråden fra 2018 om temaet men fikk ikke med meg om tiltemotoren gikk eller ikke. Må derfor få spørre konkret. 

Motoren er 2006 modell. Har gått 93 timer. Alle servicer er tatt igjennom alle år. Motoren ser meget pen ut og går som ei klokke. Vi fikk kjøpt og levert båten i går. Tok en testtur inn Lysefjorden. Tiltet, gasset og kjørte rolig for å sjekke at alt fungerte som det skulle. Alt virket meget bra og vel så det. Da vi skulle inn i båtstøen ville ikke motoren tilte. Ingen bevegelse på motor, tiltklokka og heller ingen lyd fra tiltmotoren. Kun klikk fra releet. 

Releet klikker både når jeg trykker på tilteknappen på selve motoren og på gear/gasspaken.

Alle sikringer er intakte.

Ledninger og koblinger er på plass.

Jeg har dunket lett på releet i tilfellet noe hadde satt seg, uten hell. 

Ser at vann siver inn i bunnen av motorkappa som motordekselet står på. Det skjer både når jeg går bakpå for å ta av motordekselet, ved rygging, ved bølger og når vi bremser opp og kjølvannet tar oss igjen.

Er det normalt?

Det er umulig å unngå. Båten, Ibiza 19 Sport SE 2006 modell er bygget for å tåle 150 hk. Vet at mange har større motorer og helt opp til 300 hk. Båten tåler mye kraft. 

Hva tips har dere til feilsøkingen videre?

Bør båten og motoren opp på hengeren igjen?

Bør elektriker måle strøm inn/ut av releer, utstyr, tilt-pumpe, osv?

Er det noe vi bør se etter først som vanligste årsaker?

Annet?

vet noen om en aktør som raskt og effektivt kan feilsøke og finne feilen og fikse eller skifte de defekte delene? Lokalisert i Sandnes/Rogaland.

Mange takk på forhånd?

Redigert av Ibiza 19 Sport (see edit history)

Stusset litt på hvordan den kan ha gått bare 6-7 timer pr. sesong og alle servicer tatt gjennom alle år? :giggle:

Men ellers er det jo etter 15 år ikke unormalt med slike elektriske feil på ting som henger i sjøen. Spesielt hvis den har lagt i lengre perioder ubrukt på sjøen.

På de fleste motorer er det relativt lett å komme til ledningene/kontaktene fra tiltmotoren, slik at man kan koble strøm fra batteriet direkte på dem for å se om tiltmotoren går eller ikke. Det vil nok være første punkt på sjekklista.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Takk Teerex for supert svar.

Vedr båt/motor så har en eldre mann hatt båten utpå noen uker på sommeren. Resten vinterlagring inne og service fulgt 100%. Hengeren har stått inne hele året. Alt bærer preg av dette. 

Jeg har ikke sett etter hvor ledningene går fra tiltmotoren. Er de synlige fra utsiden av hekken slik at båten må på land eller er de nedi skottet under motorbrønnen?

Er det noe rele og sikringer nedi der som også må sjekkes i tillegg?

Når strøm fra batteriet er satt direkte på tiltmotoren og den går så er det tydeligvis noe på veien mellom der som må undersøkes. 

Hvis motoren ikke går så er det ev. børstene som må demonteres og renses. 

Har du noe mer når vi først er i gang? :)

Tror ikke disse tiltmotorene er renoverbare sånn i utgangspunktet. De er nok ganske godt forseglet.

Men en ny koster normalt ikke en formue.

De to ledningene fra tiltmotoren går jo normalt inn under motordekselet der de kobles til rele/sikring og videre til bryterne.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Takk Teerex for supert svar.

Vedr båt/motor så har en eldre mann hatt båten utpå noen uker på sommeren. Resten vinterlagring inne og service fulgt 100%. Hengeren har stått inne hele året. Alt bærer preg av dette. 

Jeg har ikke sett etter hvor ledningene går fra tiltmotoren. Er de synlige fra utsiden av hekken slik at båten må på land eller er de nedi skottet under motorbrønnen?

Er det noe rele og sikringer nedi der som også må sjekkes i tillegg?

Når strøm fra batteriet er satt direkte på tiltmotoren og den går så er det tydeligvis noe på veien mellom der som må undersøkes. 

Hvis motoren ikke går så er det ev. børstene som må demonteres og renses. 

Har du noe mer når vi først er i gang? :)

Mouche skrev for 9 timer siden:

Har en venn som har problemer med denne på en eldre 40hk Yamaha, og tør nesten ikke nevne prisen han hadde fått for å bytte denne!:eek:

Hvis man bytter selv, eller iallefall vet hvor man skal lete etter en ny så blir det ofte mye rimeligere enn hvis man går direkte til forhandler :smiley:

Ibiza 19 Sport skrev for 8 timer siden:

Mouche, ja originalt er dyre deler. Tipper kr 12000. 
Det finnes nok alternativer til kr 7000.

Kina er 3000 vil jeg tro men hvor lenge varer den?

Til min Mercury 115 hk koster det ca 12-13 tusen for en ny komplett tiltenhet, altså komplett med sylinder og alt.

Selve motoren får man gjerne tak i for 2-3 tusenlapper. Det står "Made in China" på min originale tiltmotor, så de er nok helt kurante :giggle:

Men Honda kan jeg ikke ta på sparket.

Takk Teerex

Siden det ble målt at strøm går fra releet til tiltmotoren så går vi for ny tiltmotor. Recmar fra Boatparts.no

Pris kr 1700 Brukes av div mekanikere på båtservice. Da blir det forhåpentligvis gang på den igjen. 

Propellen må sjekkes ift baugløft, fart, turtall og forbruk når trimmotoren virker igjen. Jeg er blitt anbefalt Solas 21P og  13 1/4 til Ibiza 19 Sport SE 2006 modell. Hva har du erfart? Hvordan finner man den rette propellen?

Ibiza 19 Sport skrev for 7 timer siden:

Propellen må sjekkes ift baugløft, fart, turtall og forbruk når trimmotoren virker igjen. Jeg er blitt anbefalt Solas 21P og  13 1/4 til Ibiza 19 Sport SE 2006 modell. Hva har du erfart? Hvordan finner man den rette propellen?

For 150 hk (og i Hondas tilfelle også for 115D/135 hk) må du nok opp en størrelse opp i diameter, dvs. mellom 14 og 15 tommer. 13 1/4 er nok mere noe for 75-100 hk utgavene (og de eldre 115/130 hk) som har et mindre girhus. Jeg hadde en Apollo 19P 13 1/8 stålpropell på min Honda 90.

Link til Honda propellutvalg: https://www.yumpu.com/en/document/read/11309659/propellers-3-blade-aluminum-honda-marine

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...