Jump to content

Hente Windy 37 GM i Stavanger-Tønsberg, har noen nyttig informasjon?

Windy37GM

Recommended Posts

Hei

Etter å ha vært skuteløs i snart 6 måneder, ble kona og jeg triggerhappy og har kjøpt båt i Stavanger. Siden båter på en måte er laget for å gå i vann skal den kjøres hjem vannveien :-)  Vi skal dra fra Dusavik Båtforening kommende søndag, hadde håpet på et par timer nedover for mat og soving. Vi håper å komme hjem til Vallø-Tønsberg utpå mandag ettermiddag.

Er det noen av dere vennlige sjeler som kan tipse om ruter, førevalg, bunkringsteder og annet som er smart?

Båten er en Windy37 Grand Mistral med 2xD4-300 så marsjfart er sånn ca 22 og opp til 30 knop. Maksfart er 40+

Mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

@Bjørn Løvjomås er et oppkomme av ruter! Han (og jeg) har hentet båt på det strekket der. Bjørn og @sap_2000 er i mitt hode de som kan flest herlige ruter!

Må jeg i så fall få be herskapet om å planlegge god tid på turen? Dere vil ikke forte dere😊😊😊

Og med @LALUNA IItrygt plassert ved værstasjonen skal det i det hele tatt godt gjøres at dette blir feil!😊😊😊

Selv stopper jeg alltid på Tananger av rent familiære årsaker og det er greit å ta en gjennomgang av båt og mannskap før Jærens Rev. Jeg går inn til Egersund og ut fra Egersund er det været som avgjør om det blir langt til havs eller langs en herlig kyst over Listalandet og rundt Lindesnes. 
Spangereudkanalen anbefales om båten ikke er høyere enn 4,5 meter. Ellers er Kirkhamn veldig vakkert!

Bare å velge og vrake!

Fiskematbutikken i Mandal er for øvrig farlig. Det er lett å gå på en solid smell der😁😁😁

Hvor har dere fartet før for det meste?

Og øs på med bilder underveis!😊😊

0B102A7E-B46F-4885-9FAD-2A224E9E571E.png.c6ccac22965040d759871bcb2d96a302.png

76D22CDC-70B3-41BB-AACE-C84D1DBE9BC8.png.ee8cff387b506ce425d1ddb4ae659c8e.png

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Bunkring er greit i Egersund og Gismerøya ved Mandal. Hasseltangen like sør for Arendal er tradisjonelt dyrere enn Mandal, men grei plass å bunkre.

Diverse ruteforslag er gitt i diverse tidligere hentetråder, men ser du harfått noen gode tips allerede.

Rundt Jæren og Lista liker jeg å holde meg rundt 200 meters dybdekurven, og ofte fordel å holde god klaring til lysbøyen på Jærens rev, pga mulighet for stående bølger.

Windy, barentswatch og dmi.dk er gode på bølgevarsel for Jæren og Skagerrak.

Tusen takk for svar :-)  

Da skal det planlegges ruter, bunkringsteder mm.  gru/gleder meg stort! kameraten er mannskap på redningsskøyte, jeg er vokst opp i båt.  men så lange strekk som dette har jeg aldri gjort før.

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Windy37GM skrev 26 minutter siden:

Tusen takk for svar :-)  

Da skal det planlegges ruter, bunkringsteder mm.  gru/gleder meg stort! kameraten er mannskap på redningsskøyte, jeg er vokst opp i båt.  men så lange strekk som dette har jeg aldri gjort før.

Du kommer til å ville gjøre det igjen og igjen😁😁😁😁

Mvh

Solbris II

Blir en spennende tur. Alltid gøy å hente seg en ny båt. Det er jo masse valg muligheter når det gjelder rute nedover Jæren. Personlig liker jeg veldig godt å gå nærme land når været tillater det. Mye mer å se, og turen går på en måte fortere. Men er det dårlig vær, dvs pålandsvind,  så gjør jeg som @Trond123, legger meg ut mot 200 meters dyp. Fort gjort at det er noe roligere sjø, enn inne på grunna. Dvs ca 10 til 20 meter🙂

Ikke umulig at jeg slår følge med dere nedover.  Men har ikke samme marsjfart som dere da. 😉

Endelig ble det Bobåt

Bjørn Løvjomås skrev 50 minutter siden:

Blir en spennende tur. Alltid gøy å hente seg en ny båt. Det er jo masse valg muligheter når det gjelder rute nedover Jæren. Personlig liker jeg veldig godt å gå nærme land når været tillater det. Mye mer å se, og turen går på en måte fortere. Men er det dårlig vær, dvs pålandsvind,  så gjør jeg som @Trond123, legger meg ut mot 200 meters dyp. Fort gjort at det er noe roligere sjø, enn inne på grunna. Dvs ca 10 til 20 meter🙂

Ikke umulig at jeg slår følge med dere nedover.  Men har ikke samme marsjfart som dere da. 😉

Nå er jeg spent hr Sørlending!😁😁😁

Hva er på gang @Bjørn Løvjomås😃😃😃?

Mvh

Solbris II

Bjørn Løvjomås skrev 9 minutter siden:

@Solbris IILigger vist en båt på Randaberg som skal østover..  ikke så langt fra din hjemmehavn faktisk😉 men slik det ser ut, så tar kanskje eier over fra Arendal. 😉

Æsj, skulle gjerne hatt deg helt opp i by’n!😄😄

Beklager avsporingen @Windy37GM😅

Mvh

Solbris II

Når det gjelder @Solbris IIog avsporing, så er jeg litt skeptisk.   Men den er nok litt intern, har vel sammenheng med jobbsituasjon til nevnte kar. :giggle:

hvor i Stavanger ligger windyen?

Redigert. Leste den lå i Dusavika. Lurer på om det er der jeg og skal gå fra. 

Redigert av Bjørn Løvjomås (see edit history)

Endelig ble det Bobåt

Windy37GM skrev 7 minutter siden:

Avsporinger er fint det :-)

@Bjørn Løvjomås : Takk for tipsene om steder. Aldri gått så langt før, så detta blir spennende :-)

Jeg anbefaler å bruke så lang tid fra Egersund til Lindesnes som mulig hvis været tillater det. Det er mange fine steder der som bare blir kjørt forbi. Er været godt er det en flott opplevelse å dra innom de fjordarmene som dere passerer. Og @sap_2000 har sagt at Åna-Sira er vel verdt et besøk. Så det står øverst på lista mi neste gang jeg går rundt!

Det er @Bjørn Løvjomås, @Tom Rørog @sap_2000 som har vært og er mine store inspirasjonskilder til steder som bare må sees!

Bjørn Løvjomås skrev 3 minutter siden:

Når det gjelder @Solbris IIog avsporing, så er jeg litt skeptisk.   Men den er nok litt intern, har vel sammenheng med jobbsituasjon til nevnte kar. :giggle:

hvor i Stavanger ligger windyen?

😂😂😂😂

Mvh

Solbris II

Windy37GM skrev for 1 time siden:

Avsporinger er fint det :-)

@Bjørn Løvjomås : Takk for tipsene om steder. Aldri gått så langt før, så detta blir spennende :-)

Om du ligger på Vallø, så er du hjertelig velkommen ombord for å få mine ruter. Jeg har alle på navionics. Hadde en hentetråd sommeren 2018 fra Bergen til Vallø. 

mvh

Tor Arild

LALUNA II skrev 39 minutter siden:

Vekslende vær i dag sier den knallvær på søndag
https://www.windy.com/?2021-04-25-09,58.221,8.124,8

Det ser ut som om det roer seg en del søndag, svært roli mandag/tirsdag så vi håper å tilbakelegge ganske lange strekk da. Både kompisen og jeg jobber alt for mye, så dette er litt ferie for oss begge :-)

Tor Arild skrev for 2 timer siden:

Om du ligger på Vallø, så er du hjertelig velkommen ombord for å få mine ruter. Jeg har alle på navionics. Hadde en hentetråd sommeren 2018 fra Bergen til Vallø. 

mvh

Tor Arild

Ojj!!  Gjerne det.

Båten kommer til Vallø etterhvert og havner på pir1, plass13. Stått på venteliste siden 2002! Hvor ligger du? Og hvordan får man "kopiert" de ut? Epost?

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Blir spennende å se været når vi kommer mot helgen. Mye kan endre seg enda. Men det ser lovende ut. 

Jeg har også en del ruter på strekningen. Så om du ønsker,  kan jeg sende dem til deg på mail. Send meg din epostadresse på intern melding her på forumet.  Så kan jeg dele dem med deg. 

Endelig ble det Bobåt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...