henrikjo Startet 19.April.2021 Link til dette innlegget Startet 19.April.2021 Har akkurat fått ut båten etter vinteropplag, og oppdager da at baugthrusteren ikke fungerer. Jeg hører det klikker i et relé, men motoren går ikke. Foreløpig feilsøking har begrenset seg til måling av spenning på batteriet: Batteriet er et 70AH AGM, som er montert rett ved siden av thrusteren i baugen og blir kun ladet av en egen batterilader via landstrøm. Som dere ser her er hvilespenningen på batteriet OK, men stuper med en gang jeg prøver å starte thrusteren. Dette skulle vel bety at batteriet har takket for seg? Eller kan det også være et tegn på at motoren er blokkert? Dumt å kjøpe et nytt batteri om det viser seg at det ikke er det som er problemet. Batteriet har stått på vedlikeholdslading i hele vinter med en Ctek mxs 7.0-batterilader innstilt på AGM-batteri, så skjønner ikke helt hvordan det skal ha tatt knekken på det, men ting skjer jo... Sitér dette innlegget Link to post
Dixie 2100 Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 Kan være motor som er blokkert, men det kan også være dårlig kontakt på veien fra batteri til truster. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 Hvor gammel er snurra, og når hadde motoren sist service? Type og fabrikat? Sitér dette innlegget Link to post
henrikjo Svart 19.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 (redigert) Tjaaa... Snurra var montert da jeg overtok båten ifjor. Men mener å huske at det var en relativt ny installasjon. <5år ihvertfall. Såvidt meg bekjent har den ikke fått noe service i løpet av den tiden. Det er en Side Power SE40. Det er snakk om ca 50cm kabelstrekk med tykke kabler fra thruster til batteri, og tilkoblingene ser rene og fine ut, så tror ihvertfall ikke feilen ligger der. Da snurra fungerte ifjor var spenningsfallet under 0,5V under drift, så tenker at et spenningsfall på 4V blir vel drøyt selv med blokkert motor, men vet ikke? Redigert 19.April.2021 av henrikjo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 (redigert) Ser nok ut som batteriet ja.. Spørs hvor heldig det er at det kun får lading ved landstrøm. Redigert 19.April.2021 av TrikkerN Lønning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 Kommer du til med kosteskaftet og dreie på snurra for å sjekke at den ikke har satt seg? Sitér dette innlegget Link to post
henrikjo Svart 19.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 navid skrev 33 minutter siden: Kommer du til med kosteskaftet og dreie på snurra for å sjekke at den ikke har satt seg? Jeg snurret litt på propellen da jeg skiftet anode på den før utsett. Det var litt tungt, men det skal det vel være pga. gear. Da kan jeg kanskje utelukke låst motor? Sitér dette innlegget Link to post
henrikjo Svart 19.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 TrikkerN Lønning skrev for 1 time siden: Ser nok ut som batteriet ja.. Spørs hvor heldig det er at det kun får lading ved landstrøm. Jeg har pleid å lade det når batteriet er nede på 12,4-12,5v hvilespenning, tenkte det gikk greit da? Men klart, batteriet kan jo da bli stående en uke eller to på 70ish% lading, det er kanskje ikke helt heldig det heller. Litt usikker på hvordan jeg enklest kan få ladet det batteriet på en annen måte, det er helt adskilt fra batteriene i motorrommet. En DCDC-lader er kanskje det greieste Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 henrikjo skrev 45 minutter siden: Jeg har pleid å lade det når batteriet er nede på 12,4-12,5v hvilespenning, tenkte det gikk greit da? Men klart, batteriet kan jo da bli stående en uke eller to på 70ish% lading, det er kanskje ikke helt heldig det heller. Litt usikker på hvordan jeg enklest kan få ladet det batteriet på en annen måte, det er helt adskilt fra batteriene i motorrommet. En DCDC-lader er kanskje det greieste Det er en litt uvanlig løsning at du ikke har noe form for lading på det under drift av motor. DC/DC vil fungere ? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 Sleipner har til meg anbefalt rengjøring av motorbørster hvert annet år. Jeg har beskrevet og tatt bilder under 'Byggingen av Hulda, på oppfordring'. Jeg hadde også klikking og null omdreininger. Godt batteri er imidlertid nødvendig for suksess. Dårlig batteri tærer også uforholdsmessig mye på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 Thruster burde vel snurret med redusert effekt også ved 9V?... Nominell effekt er vel oppgitt ved 10.5V om jeg husker rett. Ville ikke kastet batteriet før jeg hadde testet med et annet - eller testet batteriet med en belastningstester der det går en kjent strøm. Kun lading fra landstrøm er vel en dårlig løsning, men enkelt å fikse med DC DC lader som heller ikke trenger særlig feit kabling. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 Jeg skyter fra hofta og tipper på at det er børstene som har hengt seg i børsteholderene. Evt. at det er irr på kommutator. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
henrikjo Svart 20.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2021 Da har jeg fått testet med et annet batteri og det fungerte, så da var det ihvertfall en enkel fiks. Skjønner fortsatt ikke helt hvorfor batteriet har tatt kvelden i løpet av vinteren, menmen. Nå kom jeg over en Pro Batt M 12-12 battery maintainer og den virker jo perfekt til formålet, så får vi se om neste batteri varer lenger. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.April.2021 Link til dette innlegget Svart 20.April.2021 Antagelig fordi at: henrikjo skrev On 19.4.2021 at 15.29: Batteriet har stått på vedlikeholdslading i hele vinter Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
henrikjo Svart 21.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2021 Joa, men laderen er jo tilpasset det formålet? Men de har jo ikke blitt utsatt for så mye annet i vinter, så må jo være det. Heldigvis har det gått fint med start-/forbruksbanken, de har også stått på lading i vinter, riktignok med en annen lader. «MXS 7.0 er en fullautomatisk 8-trinnslader med ladestrøm 7A for 12 V-batterier som har kapasitet fra 14-150 Ah, og er dessuten egnet for vedlikeholdslading av batterier» og «Den inkluderer batteridiagnose som viser om et batteri kan motta og beholde ladning, en spesiell Recond-modus for gjenoppretting og rekondisjonering av lagoppdelte og dyputladede batterier, et vinterprogram for lading i kaldt vær og et AGM-batterialternativ.» Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.