Jump to content

Yanmar 33hk, manglende revers på propell, skumle greier

tekniker3

Recommended Posts

Var ute på sjøen idag, båten har ligget ute hele vinteren.

Motor: Yanmar 33hk diesel 35år

Drivaksel: Smørekopp type

Ved begynnelsen av turen var det kø ved en bro, og jeg valgte da å stoppe, så reverserte jeg.

Da virket alt ok.

Vel tilbake gikk jeg sakte mot kaien, revers, null respons. Smalt I kaien men heldigvis bare oppskrapet U bolt I tuppen av båten som tok støyten mot betongen.

Giren virker, akselen roterer ene eller andre veien. Får litt effekt forover, men null bakover. Lager romle lyd bakover. Tør ikke teste mer.

Tror propell er løs, hva kan være feil her. Veldig kjedelig feil egentlig, har lagt meg til vanen med å kunne stole på revers. Er første gang dette har hendt meg. Hva kan feilen være? Er ikke maskinist... Propellen har bare sittet der, har aldri rørt denne.

Ja, det er en skjøt der. Aldri etterstrammet eller kontrollert noe der. Selve skjøten roterer ok, men ikke umulig at den ikke klemmer godt nok rundt akselen. Diesel motoren og akselen vil jo vibrere, så ikke umulig om noe er ristet løs her.

Sjekker mer imorgen, bra tips!

Propellen er helt fast, ikke vridbare blader eller sammenleggbar.

Sjekket litt opp, skiftet olje på girkassa, den gamle var temmelig svart. Ingen problemer her.

Later til at propell er løs, når den går forover vil den stramme seg selv, mens i revers vil den dra og dermed løsne.

Løsningen må være å ta av propell, rengjøre flater, ta på loctite stramme bolten med korrekt moment.

For å gjøre dette må båten tas opp... der er jo bare sånn der er.

Okkaby skrev 43 minutter siden:

Propell sitter jo låst med en kile. Da må mutter jo være helt borte for at propell skal sitte løst på akslingen. Eller er dette noe hjemme snekret uten kile på aksel?

Dette er faktisk ikke så uvanlig. Om mutteren skrur seg ut noen millimeter så er det nok til at propellen slipper kilen ved bakking da man får drag bakover. Når man setter i forover presses den inn på kilen igjen. Men det er klart, når mutteren har skrudd seg ut f.eks 5mm er det bare minutter om å gjøre før den forsvinner helt. Og da følger propellen etter...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev for 1 time siden:

Dette er faktisk ikke så uvanlig. Om mutteren skrur seg ut noen millimeter så er det nok til at propellen slipper kilen ved bakking da man får drag bakover. Når man setter i forover presses den inn på kilen igjen. Men det er klart, når mutteren har skrudd seg ut f.eks 5mm er det bare minutter om å gjøre før den forsvinner helt. Og da følger propellen etter...

Alle kiler jeg har set på fritidsbåter har vært ca 7cm lange om jeg ikke husker feil.

Skal noe mer enn 5mm til for at den slipper.

I tillegg så sikres jo mutter med enten splint eller låseblikk(skive)

Men igjen, er det noe hjemme snekret jalla greie, er jo alt mulig.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Okkaby skrev for 8 timer siden:

Alle kiler jeg har set på fritidsbåter har vært ca 7cm lange om jeg ikke husker feil.

Skal noe mer enn 5mm til for at den slipper.

Nå kverulerer du fælt! Ja, kilen er kanskje 7cm lang.  Men den stikker bare3-4mm opp av akslingen. Om da propellen slipper konen så skal den ikke mange mm bakover før den kan rotere over kilen. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...