tekniker3 Startet 19.April.2021 Del på Facebook Startet 19.April.2021 Var ute på sjøen idag, båten har ligget ute hele vinteren. Motor: Yanmar 33hk diesel 35år Drivaksel: Smørekopp type Ved begynnelsen av turen var det kø ved en bro, og jeg valgte da å stoppe, så reverserte jeg. Da virket alt ok. Vel tilbake gikk jeg sakte mot kaien, revers, null respons. Smalt I kaien men heldigvis bare oppskrapet U bolt I tuppen av båten som tok støyten mot betongen. Giren virker, akselen roterer ene eller andre veien. Får litt effekt forover, men null bakover. Lager romle lyd bakover. Tør ikke teste mer. Tror propell er løs, hva kan være feil her. Veldig kjedelig feil egentlig, har lagt meg til vanen med å kunne stole på revers. Er første gang dette har hendt meg. Hva kan feilen være? Er ikke maskinist... Propellen har bare sittet der, har aldri rørt denne. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 19.April.2021 Del på Facebook Svart 19.April.2021 Sjekk at akselen ikke skurer i flensen mot girkassa. Slik du forklarer hendelsen kan akselen være løsnet. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 19.April.2021 Del på Facebook Svart 19.April.2021 Du skriver ikkeno om det er foldepropell eller fast... Sitér dette innlegget Link to post
tekniker3 Svart 19.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2021 Ja, det er en skjøt der. Aldri etterstrammet eller kontrollert noe der. Selve skjøten roterer ok, men ikke umulig at den ikke klemmer godt nok rundt akselen. Diesel motoren og akselen vil jo vibrere, så ikke umulig om noe er ristet løs her. Sjekker mer imorgen, bra tips! Propellen er helt fast, ikke vridbare blader eller sammenleggbar. Sitér dette innlegget Link to post
tekniker3 Svart 20.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2021 Sjekket litt opp, skiftet olje på girkassa, den gamle var temmelig svart. Ingen problemer her. Later til at propell er løs, når den går forover vil den stramme seg selv, mens i revers vil den dra og dermed løsne. Løsningen må være å ta av propell, rengjøre flater, ta på loctite stramme bolten med korrekt moment. For å gjøre dette må båten tas opp... der er jo bare sånn der er. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.April.2021 Del på Facebook Svart 20.April.2021 Ikke prøv for mye. Om mutteren forsvinner er propellen lett borte for alltid. Forsvinner i mudderet. Så få opp båten mens propellen enda henger på plass. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Okkaby Svart 20.April.2021 Del på Facebook Svart 20.April.2021 Propell sitter jo låst med en kile. Da må mutter jo være helt borte for at propell skal sitte løst på akslingen. Eller er dette noe hjemme snekret uten kile på aksel? Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
index Svart 20.April.2021 Del på Facebook Svart 20.April.2021 Okkaby skrev 43 minutter siden: Propell sitter jo låst med en kile. Da må mutter jo være helt borte for at propell skal sitte løst på akslingen. Eller er dette noe hjemme snekret uten kile på aksel? Dette er faktisk ikke så uvanlig. Om mutteren skrur seg ut noen millimeter så er det nok til at propellen slipper kilen ved bakking da man får drag bakover. Når man setter i forover presses den inn på kilen igjen. Men det er klart, når mutteren har skrudd seg ut f.eks 5mm er det bare minutter om å gjøre før den forsvinner helt. Og da følger propellen etter... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Okkaby Svart 20.April.2021 Del på Facebook Svart 20.April.2021 index skrev for 1 time siden: Dette er faktisk ikke så uvanlig. Om mutteren skrur seg ut noen millimeter så er det nok til at propellen slipper kilen ved bakking da man får drag bakover. Når man setter i forover presses den inn på kilen igjen. Men det er klart, når mutteren har skrudd seg ut f.eks 5mm er det bare minutter om å gjøre før den forsvinner helt. Og da følger propellen etter... Alle kiler jeg har set på fritidsbåter har vært ca 7cm lange om jeg ikke husker feil. Skal noe mer enn 5mm til for at den slipper. I tillegg så sikres jo mutter med enten splint eller låseblikk(skive) Men igjen, er det noe hjemme snekret jalla greie, er jo alt mulig. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
index Svart 21.April.2021 Del på Facebook Svart 21.April.2021 Okkaby skrev for 8 timer siden: Alle kiler jeg har set på fritidsbåter har vært ca 7cm lange om jeg ikke husker feil. Skal noe mer enn 5mm til for at den slipper. Nå kverulerer du fælt! Ja, kilen er kanskje 7cm lang. Men den stikker bare3-4mm opp av akslingen. Om da propellen slipper konen så skal den ikke mange mm bakover før den kan rotere over kilen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.