Maika Startet 19.April.2021 Link til dette innlegget Startet 19.April.2021 Foran impellerne på mine VP MD2030C sitter det en slange av mindre egnet kvalitet (gjennomsiktig med en ståltråd i spiral). Etter impelleren sitter det en sort knudrete svart glatt slange som virker av god (original?) kvalitet. Denne er merket med 3/4’’ og er helt grei å ta av/på impeller. Jeg kjøpte 19mm slange for å bytte de andre, men de klarer jeg omtrent ikke få på vannintaket/impelleren. Jeg kan presse den noe ned, og kanskje tvinge de enda noe med zalo, men de utvider seg ganske mye og jeg vil være bekymret for at de kan sprekke. (De av god kvalitet er ikke utvidet merkbart der de er tredd på.) Jeg er sikker på at jeg har fått riktig slange, siden den har større dimensjon enn de av samme type som jeg kjøpte med 13mm og 16mm. Skal de være så harde å tre på og trenger jeg ikke være bekymret for at de sprekker? Dette er det jeg kjøpte: https://www.maritim.no/kjolevannslange Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 Maika skrev 19 minutter siden: Skal de være så harde å tre på og trenger jeg ikke være bekymret for at de sprekker? Nei, jeg synes ikke det. Dersom du utvider en gummislange noe særlig over nippelen har den tendens til å krakkilere akkurat der ganske fort. Det samme skjer dersom man bøyer gummislanger i for krapp radius. Jeg tror ikke dette har med tomme og millimeter å gjøre, jeg tror det har med produksjonsavvik mellom produsenter å gjøre. Gå til Tess eller Hydroscan og kjøp en slange isteden, kanskje den passer bedre. Eller enda bedre, ta med deg skyvelære i butikken og mål slangene innvendig før du kjøper. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ebonita Svart 20.April.2021 Link til dette innlegget Svart 20.April.2021 (redigert) Mät stosarna (i bägge ändar) där slangen skall träs på. Biltema har 22 mm gummislang (bilvärmeslang) i meterlängder om den kan passa bättre? Redigert 20.April.2021 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.April.2021 Link til dette innlegget Svart 20.April.2021 Maika skrev for 14 timer siden: Foran impellerne på mine VP MD2030C sitter det en slange av mindre egnet kvalitet (gjennomsiktig med en ståltråd i spiral). Hvorfor er denne mindre egnet? Dette er en slange til sjøvannsinntak som tåler sug, og derfor perfekt til formålet. Jeg har hatt mine slike i 14-15 år nå.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Maika Svart 20.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2021 Komodo skrev for 15 timer siden: Nei, jeg synes ikke det. Dersom du utvider en gummislange noe særlig over nippelen har den tendens til å krakkilere akkurat der ganske fort. Det samme skjer dersom man bøyer gummislanger i for krapp radius. Jeg tror ikke dette har med tomme og millimeter å gjøre, jeg tror det har med produksjonsavvik mellom produsenter å gjøre. Gå til Tess eller Hydroscan og kjøp en slange isteden, kanskje den passer bedre. Eller enda bedre, ta med deg skyvelære i butikken og mål slangene innvendig før du kjøper. Jeg tenkte at slike slanger var "trygge" å kjøpe på Maritim, men som alltid så koster vel skikkelige ting 10x :) index skrev 46 minutter siden: Hvorfor er denne mindre egnet? Dette er en slange til sjøvannsinntak som tåler sug, og derfor perfekt til formålet. Jeg har hatt mine slike i 14-15 år nå.... Dette er vel de jeg har hatt: https://www.maritim.no/slange-stalarmert-pvc-metervare De har jo fungert ok. Jeg byttet til dem like etter at jeg kjøpte båten i 2004, da de gamle var helt elendige (sugde seg flate når det ble litt motstand pga groe, maneter etc:). Men på den tiden hadde jeg enda mindre peil enn det jeg tror jeg har nå, og nå tenker jeg at siden de er blitt 17 år gamle så er det på tide å skifte dem, og at det da er lurt å bytte dem med noe som er laget for kjølevann. Det skal jo ikke veldig store krefter til for å revne disse, så selv om risikoen nok ikke er stor, er dette allikevel den største risikoen jeg har for at båten kan bli fylt med vann, så noen hundrelapper ekstra for skikkelige slanger betaler jeg glatt. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 20.April.2021 Link til dette innlegget Svart 20.April.2021 (redigert) En slange fra vanninntak og opp til sjøvanns filter/vannpumpe bør være armert så den ikke blir flat. Finnes i plastarmert eller med stålspiral. Den sorte slangen du linker til brukes stort sett på trykksiden som foreksempel mellom vannpumpe og varmtvannsbereder eller til vann varmer/defroster. Mål slange sokkel på pumpa å kjøp slange etter det. Redigert 20.April.2021 av Knude (see edit history) Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Teerex Svart 20.April.2021 Link til dette innlegget Svart 20.April.2021 Stålarmert PVC er vel perfekt til formålet som er å suge inn kaldt sjøvann. Og lett å se vannet gjennom den. https://www.maritim.no/slange-stalarmert-pvc-metervare Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Komodo Svart 20.April.2021 Link til dette innlegget Svart 20.April.2021 Enig, jeg bruker også slike slanger. Men det har vært diskutert her på forumet flere ganger at de slangene kan sprekke/knekke og nærmest ryke tvert av. Antagelig er det stor kvalitetsforskjell fra produsent til produsent. Disse slangene er jo i armert PVC, og det er stor variasjon i kvaliteten på PVC. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Slangemannen Svart 20.April.2021 Link til dette innlegget Svart 20.April.2021 (redigert) Faren ved de slangene av pvc, er at de ikke tåler all verden av varme f.eks nære motor. (60-70 grader max) Det vil gjøre de harde, og vil derfor kunne knekke hvis den blir utsatt for stress. Det jeg ville gått for er en radiatorslange med stålspiral.(120 grader) Den er selfølgelig en god del dyrere, men tåler desto mer stress. Målet på 3/4" slanger varierer mellom 19 og 20 mm, kommer an på toleranse hos leverandør. Redigert 20.April.2021 av Slangemannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 21.April.2021 Link til dette innlegget Svart 21.April.2021 Hvem kan vel svare bedre på dette enn nettopp Slangemannen Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Maika Svart 21.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2021 Knude skrev for 15 timer siden: ...Den sorte slangen du linker til brukes stort sett på trykksiden som foreksempel mellom vannpumpe og varmtvannsbereder eller til vann varmer/defroster... Da er det jo rart at Maritim betegner den som kjølevannsslange.. Sitér dette innlegget Link to post
Slangemannen Svart 21.April.2021 Link til dette innlegget Svart 21.April.2021 Det er nok en kjølevannslange. Vi har også kjølevannslanger uten stål eller plastarmering på lager. De egner seg ikke for sugesiden. Bare trykksiden. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 21.April.2021 Link til dette innlegget Svart 21.April.2021 @MaikaNå er det jo kjølvann som går til bereder ( motorens kjølekrets) så da er jo det forsåvidt riktig at det er en kjølvann slange. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Teerex Svart 21.April.2021 Link til dette innlegget Svart 21.April.2021 Knude skrev Just now: @MaikaNå er det jo kjølvann som går til bereder ( motorens kjølekrets) så da er jo det forsåvidt riktig at det er en kjølvann slange. Vi må skille mellom kjølevann og kjølvann her på baatplassen, ellers kan det bli noen misforståelser etterhvert Men kjølevæske/frostvæske er kanskje et bedre begrep når det kommer til et lukket kjølesystem. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Knude Svart 21.April.2021 Link til dette innlegget Svart 21.April.2021 (redigert) Skal man diskutere utrykk så heter det ferskvanns krets det i motor å saltvanns krets mellom vanninntak å eksos. Om du ikke har en god følelse for den stålarmerte slangen så har jeg montert en sort stålarmert slange på hoved motor i min båt. Kjøpt på Hydrockan. Mulig den finnes i 19mm. Redigert 21.April.2021 av Knude (see edit history) Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Maika Svart 21.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2021 Ok, kranglefanter:) Så slangen Maritim selger som "kjølevannsslange" er altså til bruk på trykksiden, og i mitt tilfelle da enten etter impelleren i saltvannskretsen, ellerfor å lage en sløyfe for varme opp en varmtvannsbereder som en "forlengelse" av ferskvannskretsen. Dvs ubrukelig for meg. Jeg spurte LaSa om de hadde noe, og fikk kjapt en faktura tilbake. Hva slags slange de vil selge meg sa de ikke noe om, så jeg får se hva de svarer på det. Selger Tess og Hydroscand fra butikk til privatpersoner? Sitér dette innlegget Link to post
Dixie 2100 Svart 21.April.2021 Link til dette innlegget Svart 21.April.2021 Både Tess og Hydroscand selger til private ja. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.April.2021 Link til dette innlegget Svart 21.April.2021 Knude skrev for 4 timer siden: Skal man diskutere utrykk ... Tror @Teerex tenkte på at kjølvann kan forbindes med det vannet som står og skvulper i bunn av båten hos enkelte. Til det formålet trenger man vel helst en lensepumpe. Kjølevann kan vel neppe misforstås. Maika skrev On 19.4.2021 at 23.50: Foran impellerne på mine VP MD2030C sitter det en slange av mindre egnet kvalitet (gjennomsiktig med en ståltråd i spiral). Jeg bruker som tidligere nevnt slik slange hos oss. Jeg har temperaturføler i motorrommet like ved, og temperaturen der overstiger aldri 40 grader. Blir det veldig varmt der du har slangen din? Hvis ikke burde det vel ikke være et problem for deg heller. For som @Slangemannen skriver kan det jo bli et problem dersom temperaturen blir for høy. Disse slangene er av termoplast, og de fleste termoplaster tåler høye temperaturer dårlig. Gummi er i prinsippet en slags herdeplast, og gummislanger tåler høyere temperatur. Men har du over 40 grader i motorrommet ditt så bør du kanskje vurdere om du har tilstrekkelig lufttilførsel. Hvis ikke kan du få et problem med overoppheting av dynamo også. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Maika Svart 22.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2021 Nei, det blir ikke veldig varmt der, så kanskje jeg da like gjerne skal kjøpe nye slike. Det er jo det enkleste og billigste, siden jeg allikevel skal ha mer hos Maritim og har mye rabatt fordi jeg har maks prosjektavtale der. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 22.April.2021 Link til dette innlegget Svart 22.April.2021 Siden gjennomsiktig slange med ståltråd er nevnt over her: Kjøpte en god meter hos en båtbygger og for å bytte. Oppdaget at stålarmeringen på de gamle var tynnere enn den nye.. Sammenlignet med sugeslange til spylepumpen i samme båt. Den slangen virket å være mye eldre enn de jeg måtte bytte. Den hadde samme tykkelse på armeringen som den nye jeg hadde kjøpt. Er kanskje noe i: Du får hva du betaler for, eller? Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 22.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2021 Svar fra LaSa nå: "Original kjølevannsslange fra Volvo Penta er en sort slange som er varmebestandig. Den er ikke armert. Av og til selger vi en gjennomsiktig type med stålspiral, for folk som ønsker dette, Eller så selger vi en dyr slange fra Tess, 19mm for de som har en vei, for slangen, med krappe svinger og fare for å få en flat slange." Regner med at de leverer gjennomsiktig med stålspiral av god nok kvalitet. Hva den lokale båtbutikken selger er nok sikkert litt ymse, og hva som er "bra nok" er jo vanskelig for oss lekfolk å vite. Ting som har med den grunnleggende sikkerheten å gjøre burde nok enten overlates til fagfolk, eller så burde man nok i hvert fall kjøpe slikt fra forhandlere som jobber med det konkrete fagfeltet (og ikke fra butikker som selger ymse ting). Sitér dette innlegget Link to post
Slangemannen Svart 22.April.2021 Link til dette innlegget Svart 22.April.2021 (redigert) Hehe, dyr slange fra Tess. Det er vel Lasa som legger på veldig mye på prisen fra oss. Kom på Tess Alnabru og spør etter meg (Erik) så får vi til noe hyggelig. @Solbris II kan nok bekrefte at det blir hyggelig for lommeboka da. Redigert 22.April.2021 av Slangemannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 22.April.2021 Link til dette innlegget Svart 22.April.2021 Slangemannen skrev 33 minutter siden: Hehe, dyr slange fra Tess. Det er vel Lasa som legger på veldig mye på prisen fra oss. Kom på Tess Alnabru og spør etter meg (Erik) så får vi til noe hyggelig. @Solbris II kan nok bekrefte at det blir hyggelig for lommeboka da. Det er bare en ting å si om Tess Alnabru og Erik! Du får ikke bedre hjelp! Ikke snakk om! Og prisen? Vel, det lønte seg med god margin å kjøre fra Fredrikstad til Alnabru! Du og dattera skal på båttur når været blir litt varmere @Slangemannen!??? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Maika Svart 22.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2021 Jeg betaler gladelig det kvalitetsvarer koster, og kan jeg kjøpe av trivelig fagfolk som også er båtfolk så er jo det en bonus:) Hverdagene er det normalt fullt opp, men skal prøve å få tatt meg en tur opp neste uke (Nå skal det være sagt at jeg har hilst på trivelige fok på LaSa også, men de skal få slippe å selge meg en slange som de syns er veldig dyr:) Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 28.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2021 Da har jeg vært på Alnabru og kjøpt ny kvalitetsslange til en særdeles god pris. Takk for strålende service og hyggelig bekjentskap, Erik! Måtte båtdrømmen din snart gå i oppfyllelse, karer som deg fortjener det Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.