Jump to content

Fiffig løsning for å pumpe rett fra toalettet og ut i sjøen?

Daniel Klemetsen

Recommended Posts

Skal skifte slanger, skroggjennomføringer, service på toalett m.m. og har tenkt på tanken om å ordne en løsning så avfall stort sett går rett i sjøen istedenfor i tanken, med mindre jeg er i havn, ved strand osv. Stort sett kun urinering som skjer på toalettet, og det er bedre med "litt her og der" enn å tømme 60 liter ut ett sted. 

Hvis man setter en tilbakeslagsventil før kuleventilen ved skroggjennomføringen så kan den vel stå åpen hele tiden? Også må man vel kunne lukke for septiktanken, kanskje sette en kuleventil der også? 

Eventuelt andre forslag? 

Om det finnes en enda smartere ide som inkluderer mulighet for å tømme med sugestuss så man har tre alternativer så hadde jo det vært helt genialt.. Planen er svenskekysten til sommeren :)

Redigert av Daniel Klemetsen (see edit history)

Jeg har også 3 veis ventil...den står før septiken,  og sender avfallet direkte i sjøen.. veldig grei ordning, og er faktisk originalt fra fabrikken på min båt...

Men veldig viktig å huske på ventilstillingen om en ligger i gjestehavn..😉

Vi ligger for det meste i uthavn for oss selv...og med mindre det er badetemp i sjøen, kjører vi "naturproduktet" rett tilbake til naturen...😉

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
index skrev for 4 timer siden:

Dette har jeg aldri helt skjønt poenget med. Det er jo bare å bruke tanken og tømme den litt hyppigere? Mindre ting som kan gå galt da.

Jeg tenker den kan være nyttig i de tilfellene man har liten tank og f.eks kun skal tisse. Da kan man slippe ut noen få dl urin iblandet tilsvarende med sjøvann, nær sagt hvor som helst, fremfor å presse en allerede liten tank. 

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Shore skrev 31 minutter siden:

Jeg tenker den kan være nyttig i de tilfellene man har liten tank og f.eks kun skal tisse.

Jeg har liten tank (40 liter) men har aldri noen gang savnet treveisventil. Ligger jeg i havn bruker jeg tanken uansett, og er jeg underveis kan jeg like godt tømme tanken der og da. Det er jo fort gjort med en liten tank. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Beste løsning er nok å ha to toalett ombord :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Worry II skrev 10 minutter siden:

Enig, med 4 separate tanker !

Tja, tenkte at det ene skulle gå rett i sjøen da. Hvor mange tanker man vil ha på det andre er jo en vurderingssak :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Og dette forventer dere at alle som bruker toalettet ombord skal klare å holde styr på? Ikke rart det flyter brune klumper rundt enkelte båter i uthavn, passasjerene har nok gått helt i surr med ventilene:crazy:.

Hold det enkelt, så alle forstår det! Ikke bare kapteinen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Takk for bilde "Familiesnekke". Jeg hadde håpet å ikke trenge flere hull i skroget, men heller lage en løsning basert på det jeg har av skroggjennomføringer (sjøvann inn, avfall ut), men du er inne på noe. Jeg har ikke anti-hevert nå, litt usikker på hvorfor. Skroggennomføringen er lavere enn uttaket på septik, og begge ligger under vannlinjen så det burde kunne dyttes vann tilbake, men det ligger en pumpe imellom der som trolig låser som en tilbakeslagsventil. Slår ihvertfall av pumpen før jeg stenger krana når jeg tømmer og har ikke lagt merke til at tanken fylles opp i mellomtiden.

Var inne på tanken (ikke septiktanken) om å ha en y-gren fra dass som delte seg til septik og til utløp, også en tilbakeslagsventil mellom Y og utløp. Hvis utøp er stengt så går avfall til tank, og hvis utløp er åpent så går (det meste?) ut. Trolig mer trykk den veien enn inn i tanken, så da går vel møkka til tanken.. Også kan jo tilbakeslagsventilen svikte og da har jeg fort et problem. 

Ser ut som at jeg trenger to treveisventiler, men det holder kanskje med en Y-gren ved utløpet hvis jeg legger inn en antihevert der det blir direkte fra dass og ut..

Tror jeg skal spandere på meg en nivå-måler også, det er litt kjipt om tanken er full når man har lagt en kabel.. Noen tips om det? Noen har visst måler som regner antall liter fra dass mens andre har i tanken.. Mange muligheter der og div prisklasser. Hva funker?

Hei. Jeg tenker det bør være mulig for deg å sette på en «Y» over ‘en skroggjennomføring til sjø. Og så la slange fra 3-veisventil fra toalett og slange fra pumpe gå inn på denne «Y».

Du bør da kanskje passe på å stenge 3-veis fra tank, når du skal gå rett fra toalett til sjø.

Noen septiktanker har to (2) tømmestusser; da slipper du en 3-veis for å velge mellom «til sjø» og «til land».2EC862BB-FD21-4D08-BAFC-57B4E1F0BA0B.jpeg.5a7634d2420bf09e3d657e4be51252db.jpeg

@index; hos oss er det kun kapteinen som styrer med disse ventilene. Vi har 140 liter tank, og default er fra toalett til tank, og fra pumpe fra tank til sjø, og så styrer kapteinen når tanken skal tømmes.

Toalett til sjø ser jeg på som en nødløsning, når noe nedstrøms ikke virker.

Tank til land bruker vi en sjelden gang, når det passer med ruta vår, eller vi er i Sverige.

Redigert av Familiesnekke (see edit history)
index skrev for 3 timer siden:

Og dette forventer dere at alle som bruker toalettet ombord skal klare å holde styr på? Ikke rart det flyter brune klumper rundt enkelte båter i uthavn, passasjerene har nok gått helt i surr med ventilene:crazy:.

Hold det enkelt, så alle forstår det! Ikke bare kapteinen...

Nei, dette holder båteier styr på....ikke verre en det...

index skrev 30 minutter siden:

OK! Jeg har erfart at ikke alle har like god kontroll på dette, men dårlige kapteiner finnes vel også...

Jeg tror heller du har opplevd dem som ligger lenge i gjestehavn, og tømmer septiken om natten....har hørt dem mer en en gang...😉

Jeg har 140 liter tank , holder fint noen dager i gjestehavn...

Ligger vi for oss selv ute i øyene, ser jeg ingen grunn til å samle på dritt....med mindre vi har badetemp i sjøen...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Ida Marie III skrev for 2 timer siden:

Jeg tror heller du har opplevd dem som ligger lenge i gjestehavn, og tømmer septiken om natten....har hørt dem mer en en gang...😉

Har opplevd det midt på dagen også, mens masse unger badet ti meter unna. Ikke spesielt delikat...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...