Jump to content

Noen som har erfaring med denne septiktanken?


index

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med denne typen septiktank?

 

Bilde

 

Noe å satse på? Den er jo liten da, men fordelen er at man slipper ekstra pumpe, slanger m.m. for å installere den. Og den har treveisventil, slik at man kan velge å pumpe direkte utenom tanken når det er praktisk mulig. Og så slipper jeg, i mitt tilfelle, å ha septiktanken like under hodeputa...

 

Ser for meg at luktproblemet kan bli mindre med denne typen enn med vanlig tank, da man slipper unna mange koplinger som kan lekke..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei .

Vi har hatt en slik fra 1994. Den har fungert greit helt til i år. da måtte vi skifte treveis- ventilen. ( Det var en drittjobb for vi oppdaget problemet ved at tanken ble fyllt opp.)

For oss har den ellers fungert greit til da uten spesielle luktproblemer. Den har holdt to-tre døgn for tre mennesker med omtenksom nedspyling. Men vi har alldri fått den full ved vanlig bruk så vi vet ikke om den kunne holdt lengre.

Eneste ulempen er at når du skal tømme tanken må du sette en plastikk-tetning på en stang ned i skålen når du pumper. Men det har levd greit med. Den store fordelen for oss er at vi har fått en septik som ikke tar opp ekstraplass i båten.

Hilsen K

Link to post
Share on other sites

Ville det ikke være bedre å montere en syrefast tank akterut mellom sittebenkene og skroget? Jeg tror der skal være plass (målte det opp en gang i tiden ... :rolleyes: ) og i alle fall så får du dafritt fall ut og nix behov for tømmepumpe.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Ville det ikke være bedre å montere en syrefast tank akterut mellom sittebenkene og skroget? Jeg tror der skal være plass (målte det opp en gang i tiden ... :rolleyes: ) og i alle fall så får du dafritt fall ut og nix behov for tømmepumpe.

Ser ikke for meg helt hvordan du mener. Mener du mellom de bakre, buede benkene og skroget, eller over drivstofftanken? Trodde ikke det var så mye plass bak benkene, men jeg har jo ikke målt da...

 

Holder det med fritt fall for å tømme tanken hvis den bare står over vannlinjen? Jeg trodde at dette vill tette seg lett uten pumpe jeg da... Noen erfaringer med dette?

 

Ellers så hadde det jo vært flott å få septiktanken et annet sted enn salongen da, så den tanken var god ja! Men det blir jo et par meter til og fra tanken, kan dette være et problem?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg mente på yttersiden av rommene i benkene, ja. Feste mot rommeti benken og skummet mot skroget.

 

Avstanden fra ramma er neppe et problem så lenge du har lukt-tett slange. Og hvis du bare passer på hva som spyles ned, så skal det en del til før det går tett. Til tømming er tyngdekraften mer enn grei nok. Og du ville jo spare deg fordet fremtidige bryderiet med å overhale tømmepumpen.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Får krype nedi med metermålet da og se hva det er plass til. :wink: Jeg hadde ikke tenkt på at det kunne være såpass mye plass mellom der, men det er jo godt mulig. Og hvis det holder med fritt fall for å tømme tanken så blir jo opplegget veldig enkelt. Men da burde jeg kanskje ha flyttet skroggjennomføringen til avløpet nærmere tanken? En viss fare for forstoppelse med to meter slange fra tanken til utløpet? Innholdet blir jo gjerne noget klumpet:puke: .

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ja, det var i grunnen min ide også. Da blir det også enklere med tre-veis ventil, skulle jeg tro. Tanken jeg hadde i tankene er den syrefaste du får i Watski-butikkene, den er bare 20 cm bred og da skulle det gå an å få satt den ut i siden. Kan hende må den et stykke ned i forhold til dollbordet, men jeg mener at det skal være bra med plass. Den kan jo også monteres "liggende" dvs. flatt, og da er det i alle fal god plass bak der.

 

Perverst nok har jeg kjøpt en slik syrefast tank på 40 liter til Hangarskibets aktre avtrede, men ikke pokker om jeg finner noe sted å gjøre av den ... Har dog endnu ikke kommet så langt som til å ta mål hist og her. Antakelig havner den med underkanten i høyde med salonggulvet, ute i siden, altså med fritt fall. Man får se hvordan det blir.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Noe å fundere på utover vinteren her ja. Det har for så vidt ikke noe hast, da det fungerer greit nok uten tank også. Men enkelte ganger hadde den nå vært bra å ha da...

 

Var ombord i en annen båt og kikket litt for et par dager siden. Den hadde tanken plassert under setet i salongen der den er tiltenkt plass originalt i Viksunden. Og hele salongen lukta som et godt gammeldags utedass, på tross av nye slanger, kraner m.m. i sommer!!! Det er dette som har fått meg til å tenke på alternative septikløsninger til min båt, jeg har lite lyst på den lukta der i vår båt! Men kanskje dette var et spesielt tilfelle? Noen andre med septiktank i salongen som kan si noe om det er vanlig med lukt med en slik installasjon?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvis det er noen trøst, så har jeg ingen problemer med å vite at det under gulvet i Hangarskibets forlugar befinner seg en septiktank inneholdende diverse uhumskheter og annet hvilket med navn ikke behøver å nevnes her. :nonod: Nå når jeg tenker på det, så hadde jeg helelr ingen problemer med å vite at tilsvarende fantes under gulvet i lugaren i Nidelven.

 

På den andre side, dersom alt er tett, og det BØR det jo være, så burde man ikke kjenne noen odeur anent enn i umiddelbar tilknytning til toilettebesøk. Derfor har jeg den uttalte og forkynte hensikt å skifte alle slanger i løpet av vinteren. Regner med at det lukter litt mindre når det er kaldt ... :crazy:

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Å vite at det er der ville ikke jeg heller hatt noe problemer med. Men å ligge i køya og kjenne duften av vellagrede menneskelige etterlatenskaper bre seg rundt i salongen derimot er en helt annen sak :lol::lol: .

 

Men hvis det ikke pleier å være noe problem så lenge alt er tett og greit så trenger jeg kanskje ikke helt å avskrive tanken under benken likevel da? Korte slanger (en god halvmeter hver vei) gjør jo denne plasseringen enkel og grei... Jeg har i alle fall fått noe å tenke på gjennom vinteren...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Er det noen som har erfaring med denne typen septiktank?

 

Bilde

 

Noe å satse på? Den er jo liten da, men fordelen er at man slipper ekstra pumpe, slanger m.m. for å installere den. Og den har treveisventil, slik at man kan velge å pumpe direkte utenom tanken når det er praktisk mulig. Og så slipper jeg, i mitt tilfelle, å ha septiktanken like under hodeputa...

 

Ser for meg at luktproblemet kan bli mindre med denne typen enn med vanlig tank, da man slipper unna mange koplinger som kan lekke..

Har hatt likeledes tank i min forrige båt.

Ikke noen problemmer med den, men med lite tank volum blir det selvsagt hyppige tømminger.

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...