Jump to content

Dekksluke/vindu foran på Elwaro 9000


Alf Oslo

Recommended Posts

Hei. Vinduet/luka foran på min Elwaro 9000 er ikke tett, og jeg sliter med å få stoppet den lille lekkasjen som drypper rett ned i senga foran. Er det noen som har byttet denne, eller vet hvor det går an å henvende seg? Har søkt på en del forskjellige leverandører av luker, men finner ikke noen med mål som stemmer. Høyde og bredde er ca 60x65 cm. Mener å huske at noen har fått bestilt ei sånn luke hos Ertec i Tvedestrand. Har sendt en mail til dem, men får ikkeno napp. Noen som har et tips? 

 

Link to post
Share on other sites

Det første jeg da tenker er at dette vinduet kanskje lekker rundt rammen. Altså mellom rammen på vinduet og gelcoaten. Dette kan nok du vurdere bedre enn meg, med tanke på at du har tilgang til båten. I så fall er ikke løsningen nødvendigvis å skifte luken, men å avmontere luken og fuge opp på nytt. Det kan godt hende luken er defekt for alt jeg vet, men for nå forholder jeg meg til at det lekker rundt rammen. Det kan ofte være vanskelig å se eksakt hvor det egentlig lekker, men om du først avmonterer luken ser du raskt om fugen sitter tett eller om den har løsnet fra underlaget.

 

Det jeg har gjort når det lekker rundt rammen er å avmontere luken. Så maskerer jeg og fuger rundt med et passende stoff, en eller annen silikonliknende guffe. Andre her vet bedre enn meg hva som duger. Så monterer jeg luken umiddelbart, men uten å skru luken helt ned til gelcoaten. Jeg legger istedenfor hjørnet av noen tykke skiver eller kronestykker mellom rammen og gelcoaten, og drar bare skruene forsiktig inntil slik at jeg får en jevn avstand rundt hele rammen på noen få millimeter. En dag eller to senere, når fugen er herdet, fjerner jeg mellomleggsskivene og skrur alle skruene godt til. Da blir fugen til en pakning og den har mulighet til å jobbe og bevege seg litt uten at den slipper fra underlaget. Luken holder så tett minst resten av sesongen.

Link to post
Share on other sites

Jeg vurderer det samme X10an. Tidligere eier knuste glassplata som er original og bare satt inn ei pleksiglass plate. Den må byttes uansett, så derfor tenkte jeg å bytte hele luka. Men jeg er redd for at det blir veldig dyrt hvis jeg ikke finner ei luke med riktig mål og den må spesialproduseres. 

Link to post
Share on other sites

Dersom du ikke får tak i en komplett luke på fornuftig vis ville jeg sjekket med et par forskjellige glassmester hva det koster å få skjært ut et tilpasset glass. Enten laminert glass eller et glass som herdes etter at det er skjært ut. Husk isåfall å legge ut prisene du får i tråden her, slik at vi andre lærer oss hva slikt koster...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...