Daniel Klemetsen Startet 21.April.2021 Del på Facebook Startet 21.April.2021 Hei godtfolk, som overskriften sier: hvordan pumpe burde man bruke fra septik og ut i sjø? Sitér dette innlegget Link to post
Daniel Klemetsen Svart 21.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2021 Kan man bruke andre pumper enn "septikpumpe" f.eks, de tar seg jo godt betalt.. Pumper som er beregnet for olje eller andre væsker med høy viskositet kanskje? Gjørme eller lignende, det burde jo klare å skyve ut septik også.. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 21.April.2021 Del på Facebook Svart 21.April.2021 Syns det er greit det blir skikkelig kværna før det går overbord. Med dobbelt kvern blir det rene suppen som kommer ut hehe Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Familiesnekke Svart 21.April.2021 Del på Facebook Svart 21.April.2021 Jeg tror kværn=impellerpumpe. Jeg skal aldri mer ha impellerpumpe på septik... Anbefaler Jabsco membran-pumpe for septik, men alle de store leverandørene er sikkert ok også. Jeg ville ikke eksperimentert med utstyr som skal inn i «verdikjeden» for septik! https://www.westsystem.no/p/10161/jabsco-septikpumpe-19-l https://www.maritim.no/whale-gulper-septikpumpe-18l-min-12v https://www.lasashop.no/products/johnson-pump-septik-tommepumpe-10-13373-serien Sitér dette innlegget Link to post
Daniel Klemetsen Svart 22.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2021 Er det i forhold til lyd du foretrekker membran-pumpe snekka? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 Daniel Klemetsen skrev for 3 timer siden: Er det i forhold til lyd du foretrekker membran-pumpe snekka? Er vel helst lukt og funksjon vil jeg tro. Septik er aggressivt og illeluktende. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Erik Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 Jeg bruker Jabsco pumpen linket til her på ukvernet innhold fra tank og ut. Det er altså bare manuell pumpe fra dass til tank. Foreløpig går hvertfall det fint, men det er tidlig i første sesong. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Daniel Klemetsen Svart 22.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2021 Den tok jeg ikke helt.. Du bruker pumpen på ukvernet innhold, altså hele kabler og toalettpapir, fra tank og ut? Siden du har manuell pumpe mellom dass og tank blir det vel ikke kvernet noe sted, eller? Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 Hei Daniel! En membranpumpe er en veldig enkel konstruksjon; og septiken «ser» bare to jokerventiler og en membran. Den klarer med andre ord å svelge mye som en impellerpumpe/kværn ikke klarer. For meg er dette det viktigste. Vi har manuelt pumpetoalett. Du har antagelig godt kværnet innhold i tanken, siden du har kværn fra toalettet. Støy er selvsagt også et poeng; litt avhengig av hvor den står. Dersom du tøffer rolig avsted så kan det være slitsomt å høre på tømmestøy i 5-10 minutter. Membranpumpe er nesten lydløs. Hos oss må noen se ut på siden av båten for å se når det kommer luftbobler; da er tanken tom. Det tar ca 8-9minutter å tømme en full tank hos oss, så da slakker jeg på farten for å se etter bobler. Jeg kan så vidt høre boblene også, men der er ikke så lett pga motorstøy. Ja; septik er også veldig aggresivt mot metaller; derfor har jeg bare plast/kompositt hele veien, inkludert gjennomføringer og ventiler. Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 Daniel Klemetsen skrev 4 minutter siden: hele kabler og toalettpapir, Manuell pumping fra toalett deler kablene opp i fine biter, og hvis du bruker «riktig» toalettpapir, så løser også dette seg opp i små fibre. Inkludert godt med skvulping under kjøring, så blir dette en fin velling uansett. Jeg har forsøkt å stoppe opp (langt fra land, selvsagt) for å se hvordan dette ukværnede avfallet ser ut, og der er så vidt jeg klarer å se at det kommer litt «grums». Så jeg tror ikke du skal være redd for å finne igjen dine kabler og toalettpapir sammen med flaskeposten 😀 Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 Er nok skvulpinga i tanken som gjør kabler og papir om til vekking. Jeg husker godt tiden der alt gikk direkte fra pumpedass og ut, og da var hele kabler og laken standard! Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 Finnes egentlig bare 3 gode alternativer 1. Membranpumpe 2. Membranpumpe 3. Membranpumpe Whale Gulper er rå, men dyr. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 Big Horn skrev for 1 time siden: Er nok skvulpinga i tanken som gjør kabler og papir om til vekking. Jeg husker godt tiden der alt gikk direkte fra pumpedass og ut, og da var hele kabler og laken standard! Bedre i tiden når jeg for mange år siden fisket på Danske vestkysten. Da dreit en i bøtta på akterdekket. Tømte bøtta overbord. Å kabler/papir seila sin egen sjø etterpå. Å den gang var det helt vanlig dasspapir som ble brukt hehe PS: dette er ca 30 år siden. Ellers så tar det vel 8-9 minutter å tømme tanken hos meg. Den er vel på små 100liter om jeg ikke husker feil. En sådan fine blå tank, med ferdig installert kvernpumpe. Toalett har også kvern. Så alt som kommer ut er en skikkelig illeluktende velling hehe Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Lars H. Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 Familiesnekke skrev for 3 timer siden: Det tar ca 8-9minutter å tømme en full tank hos oss, så da slakker jeg på farten for å se etter bobler. He? Hvor mange hundre liter tank har du, eller hvor træææg pumpe har du? Min tank på snaut 50 liter er tom på under 1 minutt med kvernpumpe. Jeg har kvernpumpe, TMC på dassen også. Begge pumpene er byttet/reparert en gang hver på 25 år. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Familiesnekke Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 Tanken er på 140 liter og membranpumpen er oppgitt til 19 l/min. 140 / 19 = 7.37 min Og så står jo pumpa ca 1 meter over tanken, så da blir det kanskje litt motstand og så er kanskje jokerventilene ikke 100% tette; så derfor regner jeg ca 8-9min for en tømming. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 Får prøve å ta tiden neste gang jeg tømmer. Men mener det tok en del tid når tank var full. Men mulig jeg husker feil. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Erik Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 Daniel Klemetsen skrev for 4 timer siden: Den tok jeg ikke helt.. Du bruker pumpen på ukvernet innhold, altså hele kabler og toalettpapir, fra tank og ut? Siden du har manuell pumpe mellom dass og tank blir det vel ikke kvernet noe sted, eller? Du har jo allerede fått svar på dette, men ja. I praksis er det jo en blanding av nevnte ingredienser oppløst i vann til en gjørmete substans som membranpumpen ser ut for å håndtere helt fint. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Ida Marie III Svart 23.April.2021 Del på Facebook Svart 23.April.2021 Okkaby skrev for 16 timer siden: Ellers så tar det vel 8-9 minutter å tømme tanken hos meg. Den er vel på små 100liter om jeg ikke husker feil. En sådan fine blå tank, med ferdig installert kvernpumpe. Toalett har også kvern. Så alt som kommer ut er en skikkelig illeluktende velling hehe Hmmm...jeg har 140 liter, og tømmer den på et par minutter... Jabsco kvernpumpe... Tror du har en rask klokke.. Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 23.April.2021 Del på Facebook Svart 23.April.2021 Jeg har kniv i toalettet og membran-pumpe etter septiktank, fungerer som en drøm. Denne fra TMC er et godt alternativ til Jabsco, kan stilles i alle mulige vinkler, tåler tørrkjøring og fåes med to forskjellige slange dim. 38mm og 19mm. https://webshop.nettbaat.no/products/tmc-septikpumpe-membran-12v?gclid=Cj0KCQjw4ImEBhDFARIsAGOTMj8hL7RtS4_GC0yOIluTZj1yD5gh0vPYFyU3lIQ7ZOrCGckOZCCNn70aAtU8EALw_wcB Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Daniel Klemetsen Svart 23.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2021 Mange gode innspill her... Jeg har kvern i toalettet TMC, men det bråker en god del. Den suger inn sjøvann og skyver shiten til septik. Satte i ny skroggjennomføring igår, den ble i messing så håper ikke septik tar den! Jeg likte tanken om å droppe kverna, men må vel ha to membranpumper eventuelt da? Og får man koblet den opp sånn at den kan suge inn sjøvann til flushing og dytte tilsvarende mengde fra dass til tank? Også må det vel være en mellom septik og utløp også.. Eller finnes det noe lurt som gjør at alt kan gjøres med en pumpe? Uttak på septik ligger helt nederst, så hvis pumpa ryker når tanken er full så har jeg et problem når jeg må ta av slangen for å bytte pumpe.. Skal lage oppsett for å tappe fra land som nødløsning Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 23.April.2021 Del på Facebook Svart 23.April.2021 (redigert) Daniel; er du lei av bråket, så bytter du bare til manuelt toalett. De er mye billigere enn toalett med kværn, bråker ikke, og bruker ikke strøm. Jeg har ikke hørt om elektrisk toalett med membranpumpe. Mine velmenende råd følger her. Klargjøring: Står båten fremdeles på land, eller du ikke har begynt å bruke båten denne sesongen ennå, så skyller du hele septiksystemet med vann et par ganger (sett en bøtte under gjennomføringen og sjekk for tømming på land for å være grei med naboen hvis det er noen rester fra 2020...), så fyller du hele systemet med en sterk klor-blanding, lar det stå over natten, og så skyller du med vann igjen. Da er det litt hyggeligere å jobbe med systemet. Jobben: Så bytter du alle septikslanger, sjekker at luftingen er åpen, setter inn manuelt toalett og følger tegningen min i den andre tråden din, så har du antagelig et relativt bekymringsfritt og lydløst septiksystem i mange år. Septikslanger og jokerventiler er «ferskvare», så de må byttes av og til. Lufting og landtømming: NB! For landtømming er det viktig med god dimensjon på luftingen. Jeg satte inn 1in (25mm) hele veien fra tank og ut, men har du 16-19mm, så er det sikkert ok også; men det gror raskere igjen. Jeg mener 12mm lufting er for lite for landtømming; da er ID bare ca 8mm gjennom slangeniplene. Det er dessuten svovelgassen som er hardest mot metall, så gjennomføringen for luftingen hadde jeg byttet til TruDesign/kompositt. Lykke til med drittjobben, og gjør den nå, istedenfor etter uhellet er ute, og du tømme septiken med tett utløp; for hånd... det har jeg gjort! Jeg vet ikke hva slags båterfaring du, din familie, og dine venner har. Men jeg fikk denne jobben i fanget på slutten av sesongen som båteier på første år, fordi noen (ingen ville innrømme det) hadde kastet våtservietter i toalettet... Redigert 23.April.2021 av Familiesnekke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 24.April.2021 Del på Facebook Svart 24.April.2021 Familiesnekke skrev for 9 timer siden: så fyller du hele systemet med en sterk klor-blanding, lar det stå over natten, Vær forsiktig med klor dersom det er snakk om en aluminiumstank. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Erik Svart 25.April.2021 Del på Facebook Svart 25.April.2021 Ida Marie III skrev On 23.4.2021 at 10.04: Hmmm...jeg har 140 liter, og tømmer den på et par minutter... Jabsco kvernpumpe... Tror du har en rask klokke.. Det er oppgitt 19 liter i minuttet på jabsco menbranpumpene, så klokka stemmer nok ganske bra den. Jeg byttet selv fra 25 liter frittfall til 95 liter som pumpes i vinter, så jeg har sett litt på klokka selv i det siste. Tror nok det stemmer ganske bra ja... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Ida Marie III Svart 25.April.2021 Del på Facebook Svart 25.April.2021 Erik skrev 1 time siden: Det er oppgitt 19 liter i minuttet på jabsco menbranpumpene, så klokka stemmer nok ganske bra den. Jeg byttet selv fra 25 liter frittfall til 95 liter som pumpes i vinter, så jeg har sett litt på klokka selv i det siste. Tror nok det stemmer ganske bra ja... Ok, stemmer vel det da ...eneste erfaring med membranpumpe jeg har, er pumpen i sluket i dusjen... Den holder selvfølgelig godt unna.... men lydløs er den ikke, slik det hevdes lengre oppe... Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 25.April.2021 Del på Facebook Svart 25.April.2021 Når jeg ser prisene på enkelte av pumpene så forstår jeg godt at det ikke er for alle å gå til innkjøp av slikt, går vel på gamlemåten heller da. Selv har jeg samme opplegg som Lars H. og er fornøyd med det. Hadde manuell membranpumpe en gang i tiden, ble byttet ut rimelig fort siden det ble for hard kost for slangeklemmene for å si det forsiktig.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.