Jump to content

Varmtvann i båt - finnes det kombi Vann og luft varmer??


Thomas_h

Recommended Posts

Hei alle, 

 

Får snart ny båt. 😃 MF 895 Marlin Offshore.

 

Min kone insisterer på at vi må ha varmt vann tilgjengelig ombord på tur pga baby og barn, men slik det er nå er det bare varmtvann hvis vi er koblet på landstrøm. 

 

Jeg mener varmtvannstanken har en sløyfe til å koble på vannvarmer på. 

 

Båten har en 4kw webasto, som jeg tror er en Airtop evo 40. 

 

To muligheter;

 

1. Kjøre varmtvannsbereder på inverter. Jeg må da kjøpe inverter og 400ah? batterier. Jeg skal nok ha en inverter og mer batterier etterhvert men ønsker ikke bruke alt på vann.

 

2. Kjøpe en webasto diesel vannvarmer eller en "dual luft / vann" varmer hvis dette finnes. 

 

Jeg har egenlig gått vekk fra nr 1 da det krever MYE strøm. 

 

Så videre på nr 2 så har jeg alt en webasto, men finnes det en webasto kombi vann / luft varmer? Jeg ser en med innebygget varmtvannstank men vet ikke om jeg får plass til den. 

 

Kan jeg i såfall bare bytte ut "hovedenheten" og beholde alle rør, eksos etc? Er helst nye rør gjennom skroget jeg vil unngå. 

 

Hvis ikke, kan jeg montere / DIY en varmeveksler fra en luft varmer til vann eller motsatt? Vet ikke hvor varm luften som kommer ut av en slik air top er, men hvis jeg får montert en varmeveksler rett ved utblåsingen til air top og en lukket sirkulasjons-sløyfe (med ekspansjonstank) inn i vvb. så bør vel den varme det til ok dusjtemperatur på sommeren? 

 

Hvis det finnes en enhet som gjør begge deler hva tror dere jeg får solgt den nye ubrukte enheten for? 

 

Hilsen Thomas

 

 

Redigert av Thomas_h (see edit history)
Link to post
Share on other sites

snuska skrev 48 minutter siden:

hvis 2kw luftvarmer er nok

Takker for tips. 

 

Ja, jeg tror 4kw er alt for mye for båten. Spesielt siden de anbefaler å kjøre de på fult for å minimere soting (ref. Artikkel i båtmagasinet i vinter). 

 

Den Wallasen var også 2 + 1 kw, så ikke langt fra uansett. 

 

Men den var fryktelig dyr. 🤑 Er wallas et bedre merke enn webasto?

Link to post
Share on other sites

Det står den gir 2kw luft og 1kw til vann så den bruker over dobbelt så lang tid på å varme opp vannet kontra en eber/webasto.  Når jeg ser prisen og du i tillegg må ha eksos osv så hadde jeg godt for en vannvarmer og satt inn noen radiatorer/defrostere i kretsen med en fra eber/webasto og beholdt 4kw du har idag til de kalde dagene.

 

https://seatronic.no/eberspacher-helios-vann-luft-varmer

Link to post
Share on other sites

Selv monterte jeg løsningen med egen vann-Webasto (4kW) for å varme varmtvannet i båten til en kamerat. Varmtvannstanken i dette tilfellet har dobbel sløyfe, en for motoren og en for Webastoen. Disse sløyfene ble seriekoblet for økt varmeoverføring slik at motoren uansett ikke er den del av kretsen. Denne er så effektiv at man kan starte dusjingen allerede fem minutter etter påslag og tanken det gjelder er vel på 40 liter om jeg ikke husker feil. Han ble superfornøyd med dette oppsettet.

 

Vi har også lekt litt med tanken på å koble ekstra radiatorer på denne sløyfen slik at den kan brukes til oppvarming av kahytten også, uten å starte luft-Webastoen. Eller for ekstra guffe på kjølige dager. Da blir det isåfall to små radiatorer under sofaen med hver sin stillegående vifte, hvor denne sløyfen til vanlig er helt avstengt med en elektrisk ventil.

Redigert av X10an (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for svar alle sammen,

 

Slik det ser ut nå blir det beste og billigste en ekstra webasto vannvarmer (f.eks Thermo Top Evo 4kw til 8000kr pluss monteringsett Link

 

Likte ideen om noen mindre radiatorer for litt varme også.

 

Får vente til jeg får båten for å se om det er plass. Det bør gå greit da det skal være plass til en generator og AC unit der som jeg ikke har bestilt. 

 

Redigert av Thomas_h (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mix skrev for 2 timer siden:

Det der er en parkeringsvarmer for bil

Ja, det la jeg merke til.

 

Men inne på webasto sin hjemmeside ligger den også inne under marine vannvarmer. Så er det noe forskjell på modellen om den selges av båtforhandler eller bilforhandler?

 

Jeg regner med at monteringsett kan ha store forskjeller.

Link to post
Share on other sites

Martin_ skrev for 13 timer siden:

X10an:  Radiatorer tilkoblet vannvarmer for vvb var interessant. Egen elektrisk ventil for aktivering av radiatorer virker som en god løsning. Har du en type ventil du kunne tenke å bruke hvis dere går for denne løsningen? 

 

Jeg tenkte isåfall å bruke en slik type ventil a.aliexpress.com/_mqDPOP1 Jeg _tror_ at typen som kalles CR04 kan stenge ved tilført spenning og åpnes automatisk med fjær når spenningen forsvinner. Jeg ønsker en NO ventil som står åpen i hviletilstand. Ventilen er koblet sammen med viftene på radiatorene slik at ventilen stenges automatisk når viftene starter. Dersom ventilen skulle være av feil type NO/NC, håper jeg det er mulig å reversere dette ved å flytte rundt på selve drivenheten på ventilen. Som du ser av tegningen vil det til enhver tid kunne sirkulere vann i radiatorene, men forhåpentligvis vil 90% sirkulere gjennom ventilen når den er åpen.

 

1176013738_Varmeibt.jpg.5fb9e25fac3ae6de5bb784c3bbbe9158.jpg

Redigert av X10an (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde 2stk av defroster jeg linket til lenger oppe i serie med en eber 3kw. Koblet som følger 

eber-vvtank-defroster-defroster-ekspansjonstank-eber. Jeg så ikke store nytten av stengeventiler, de ble ikke avgitt merkbart med varme fra defrosterene så lenge vifta ikke var på. Det er 2 trinn på viftehastigheten på disse defrosterene jeg synes de støyet mye på maks så de ble kun kjørt på halvt.

Link to post
Share on other sites

snuska skrev 52 minutter siden:

Jeg så ikke store nytten av stengeventiler, de ble ikke avgitt merkbart med varme fra defrosterene så lenge vifta ikke var på. 

 

Da jeg selv ikke har praktisk erfaring er jeg veldig åpen for at stengeventilen kan være unødvendig. Tanken var både at båten ikke skulle varmes unødig mye opp på varme sommerkvelder, og at varmtvannet skulle kunne bli raskere varmt når mor stod i kø til dusjen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vannvarmer i serie med motor, vv-bereder og 2 vifttekinvektorer(Helios). Jeg har isolert vannslangene(brukte samme type som til luftvärnet med glassvatt og strømpe og la tur-retur i samme strømpe). Har ingen stenge ventiler bortsett fra inn/ut fra motor slik at jeg kan separere motor i tilfelle akutt lekkasje/service. Har i tillegg luftvärnet som fulgte med båten. Dette fungerer fint og jeg har i tillegg luftvärnet som fulgte med båten. Det blir fort mange koblinger om man skal ha alle muligheter, men min erfaring (hadde et mer avansert oppsett i forrige båt) er at det enkle opplegget jeg har nå fungerer like fint og er betydelig billigere, enklere og raskere og installere.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...