gon Startet 3.November.2005 Del på Facebook Startet 3.November.2005 Hei Jeg har en gammel tosylindret Marna med fastrustede stempler. Jeg har fylt disel i sylinderne og latt det stå i et par uker. Jeg har brukt rustløser et par uker. Jeg har banket og bannet, men stemplene sitter dønn fast. Er det noen der ute som kan gi meg håp? Finnes det et vidundermiddel, eller en mirakelmetode som gjør det mulig å redde motoren? Gon Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
cassie Svart 3.November.2005 Del på Facebook Svart 3.November.2005 (redigert) Varme / kulde burde kansje gi resultater. Jeg ville brukt en hardved drift som passet nøyaktig inn i sylinderen + slegge ( stor hammer med 1 meter langt skaft) vekselvis i hver sylinder. lykke til Cassie Redigert 3.November.2005 av cassie (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jensemann2 Svart 3.November.2005 Del på Facebook Svart 3.November.2005 Husker at vi fikset en gammel traktorgraver engang. Den hadde fastrustede stempler. Vi bannet og slo, slo og bannet. Til slutt trakk kom foringene med opp. Da var det bare å splitte foringene, bytte dem ut, og skifte ringer på stemplene... Men det er ikke sikkert du får opp foringene da..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
will Svart 3.November.2005 Del på Facebook Svart 3.November.2005 Om du løser det ene stempelet fra veiven,skulle ikke være så vanskelig på en gammel Marna den har jo veiromsluker,så har du bare ett stempel om gangen og slipper å fordele kreftene. Videre varme er et unikt hjelpemiddel når noe er rustet fast. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hschrde Svart 4.November.2005 Del på Facebook Svart 4.November.2005 Hva med vibrasjoner? En kraftig borhammer, selvsagt med en treplugg som overgang... Ellers er vel varme tingen - eller store mengder wd40 eller annen rustløser. Skulle vel løse bedre opp enn diesel? Eller kanhende rett og slett rustfjerner fra Biltema - DET er kraftige saker, fluorsyre... Men motoren skal du se går på et vis dersom du bare får den til å gå rundt fritt, sånt er jo seiglivede saker, hehe... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pinnebaat Svart 4.November.2005 Del på Facebook Svart 4.November.2005 Varm opp bremseveske, tøm dette i sylinderen- deretter brutal makt!!! Dette løyste i alle fall ein motor eg hadde, etter alle "vanlege" rustløysarar var prøvd. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 4.November.2005 Del på Facebook Svart 4.November.2005 Hvis du er riktig uheldig så står ene stempelet akkurat på topp og da hjelper ikke all verdens makt. Da ville jeg heller prøvd å legge en del krefter på svinghjulet samtidig med dunking på stemplene. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
will Svart 4.November.2005 Del på Facebook Svart 4.November.2005 På en Marna har du vel muligheten å ta av sylinderene og eventuelt bruke en hydr.presse på ett stempel om gangen. Jeg gjorde det med en md2b for noen år siden,måtte bruke all den kraft som pressa kunne gi for å få ut stempelet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 4.November.2005 Del på Facebook Svart 4.November.2005 Jeg så en gammel "landbruksmotor" på Hitra for mange år siden; Den sto dønn fast!! En gluping helte ei flaske Cola på cylindertoppen; Etter 2-3 uker var det mulig å dreie svinghjulet.... Eddikk ville sikkert klart det samme, mens saltsyre og lignende sterke saker sannsynligvis ville ha ødelagt for mye! En bremsekalipper på en gammel Opel jeg hadde, satt fast; Noen dager i Cola gjorde susen... (En av årsakene til at jeg sjelden drikker dette "stoffet"!!) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Dalton Svart 4.November.2005 Del på Facebook Svart 4.November.2005 Fikk en gang en 1-sylindret FM-motor, totakt fra 1926. Stempelet satt som f..... Jeg brukte en miks av cola, CRC og litt totaktsolje. Etter ca. ei uke gikk jeg på med gumihammer og vedkubbe, og voila!! Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post Share on other sites More sharing options...
saga Svart 4.November.2005 Del på Facebook Svart 4.November.2005 Jeg så en gammel "landbruksmotor" på Hitra for mange år siden; Den sto dønn fast!! En gluping helte ei flaske Cola på cylindertoppen; Etter 2-3 uker var det mulig å dreie svinghjulet.... Eddikk ville sikkert klart det samme, mens saltsyre og lignende sterke saker sannsynligvis ville ha ødelagt for mye! En bremsekalipper på en gammel Opel jeg hadde, satt fast; Noen dager i Cola gjorde susen... (En av årsakene til at jeg sjelden drikker dette "stoffet"!!) Må det være ordentlig Cola med sukker eller går det også greit med Cola Light? Hva med Pepsi Max - det er den jeg foretrekker til eget bruk? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
gon Svart 4.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2005 Jeg takker for alle råd. De gir meg nytt mot. Jeg snakket med en gammel maskinist i går. Han mente at en blanding av bensin og litt totaktsolje, eventuelt litt rustoppløser, var verdt å prøve. Bensin har stor inntrengningsevne i forhold til andre kjemikalier, mente han. Finnes det noen som har prøvet oppskriften? Ellers har jeg tro på dette med oppvarming, men det skal vel forholdsvis høy temperatur til? En blåselampe av middels størrelse duger vel ikke, eller hva? Uansett, her er det om å gjøre å ikke gi opp for tidlig. Gon Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 4.November.2005 Del på Facebook Svart 4.November.2005 ...en blanding av bensin og .... En blåselampe av middels størrelse ....Kanskje en unødvendig kommentar, men: Bensin først og blåselampe eller annen varme etterpå trenger ikke å være noen gunstig kombinasjon. Kan være at det blir litt mer vei i vellinga enn planlagt. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Brannmann Svart 5.November.2005 Del på Facebook Svart 5.November.2005 Fikk tak en 1936/37 model traktor,som hadde stått ute i skogen i ca. 30 år. Den satt selvfølgelig bom fast. Tok av toppen og fylte sylindrene med "vanlig" coca-cola og lot det stå en ukes tid. Dreide så et trestykke med samme diameter som stemplene. Plasserte tresykket mot et av stemplene som sto på topp og dro til med slegga samtidig med at en mann brukte startsveiva, og vips , den løsnet. Monterte sammen og etter litt rep. på forgasser og magnet går den som en klokke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
krl Svart 5.November.2005 Del på Facebook Svart 5.November.2005 Motor-rens kan være verdt å prøve. Mange produsenter anbefaler ved fastkoksete stempelringer å først helle rensemiddelet rett på stempelet og la det stå en stund. Vet ikke hvor lenge motoren har stått, eller om du har fått vann inn i motoren, men har du sjekket at ikke lagrene også sitter fast? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
IVO Svart 9.November.2005 Del på Facebook Svart 9.November.2005 Om du løser det ene stempelet fra veiven,skulle ikke være så vanskelig på en gammel Marna den har jo veiromsluker,så har du bare ett stempel om gangen og slipper å fordele kreftene. Videre varme er et unikt hjelpemiddel når noe er rustet fast. å løsne stempel armen fra veiven og slå med slegge og trekloss funket utmerket på en 2.syl sleipner ihvertfall IVO Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.