Jump to content

Fastrustede stempler


gon

Recommended Posts

Hei

Jeg har en gammel tosylindret Marna med fastrustede stempler. Jeg har fylt disel i sylinderne og latt det stå i et par uker. Jeg har brukt rustløser et par uker. Jeg har banket og bannet, men stemplene sitter dønn fast. Er det noen der ute som kan gi meg håp? Finnes det et vidundermiddel, eller en mirakelmetode som gjør det mulig å redde motoren?

Gon

Link to post
Share on other sites

Husker at vi fikset en gammel traktorgraver engang. Den hadde fastrustede stempler. Vi bannet og slo, slo og bannet. Til slutt trakk kom foringene med opp. Da var det bare å splitte foringene, bytte dem ut, og skifte ringer på stemplene... Men det er ikke sikkert du får opp foringene da.....

Link to post
Share on other sites

Hva med vibrasjoner? En kraftig borhammer, selvsagt med en treplugg som overgang...

 

Ellers er vel varme tingen - eller store mengder wd40 eller annen rustløser. Skulle vel løse bedre opp enn diesel?

 

Eller kanhende rett og slett rustfjerner fra Biltema - DET er kraftige saker, fluorsyre...

 

Men motoren skal du se går på et vis dersom du bare får den til å gå rundt fritt, sånt er jo seiglivede saker, hehe...

Link to post
Share on other sites

Hvis du er riktig uheldig så står ene stempelet akkurat på topp og da hjelper ikke all verdens makt. Da ville jeg heller prøvd å legge en del krefter på svinghjulet samtidig med dunking på stemplene.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg så en gammel "landbruksmotor" på Hitra for mange år siden; Den sto dønn fast!! En gluping helte ei flaske Cola på cylindertoppen; Etter 2-3 uker var det mulig å dreie svinghjulet.... Eddikk ville sikkert klart det samme, mens saltsyre og lignende sterke saker sannsynligvis ville ha ødelagt for mye!

En bremsekalipper på en gammel Opel jeg hadde, satt fast; Noen dager i Cola gjorde susen... (En av årsakene til at jeg sjelden drikker dette "stoffet"!!)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Fikk en gang en 1-sylindret FM-motor, totakt fra 1926. Stempelet satt som f..... Jeg brukte en miks av cola, CRC og litt totaktsolje. Etter ca. ei uke gikk jeg på med gumihammer :smash: og vedkubbe, og voila!!

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Jeg så en gammel "landbruksmotor" på Hitra for mange år siden; Den sto dønn fast!! En gluping helte ei flaske Cola på cylindertoppen; Etter 2-3 uker var det mulig å dreie svinghjulet.... Eddikk ville sikkert klart det samme, mens saltsyre og lignende sterke saker sannsynligvis ville ha ødelagt for mye!

En bremsekalipper på en gammel Opel jeg hadde, satt fast; Noen dager i Cola gjorde susen... (En av årsakene til at jeg sjelden drikker dette "stoffet"!!)

Må det være ordentlig Cola med sukker eller går det også greit med Cola Light? Hva med Pepsi Max - det er den jeg foretrekker til eget bruk?

Link to post
Share on other sites

Jeg takker for alle råd. De gir meg nytt mot. Jeg snakket med en gammel maskinist i går. Han mente at en blanding av bensin og litt totaktsolje, eventuelt litt rustoppløser, var verdt å prøve. Bensin har stor inntrengningsevne i forhold til andre kjemikalier, mente han. Finnes det noen som har prøvet oppskriften? Ellers har jeg tro på dette med oppvarming, men det skal vel forholdsvis høy temperatur til? En blåselampe av middels størrelse duger vel ikke, eller hva? Uansett, her er det om å gjøre å ikke gi opp for tidlig.

Gon

Link to post
Share on other sites

...en blanding av bensin og .... En blåselampe av middels størrelse ....

Kanskje en unødvendig kommentar, men: Bensin først og blåselampe eller annen varme etterpå trenger ikke å være noen gunstig kombinasjon. Kan være at det blir litt mer vei i vellinga enn planlagt.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Fikk tak en 1936/37 model traktor,som hadde stått ute i skogen i ca. 30 år.

Den satt selvfølgelig bom fast. Tok av toppen og fylte sylindrene med "vanlig"

coca-cola og lot det stå en ukes tid. Dreide så et trestykke med samme diameter

som stemplene. Plasserte tresykket mot et av stemplene som sto på topp og dro

til med slegga samtidig med at en mann brukte startsveiva, og vips , den løsnet.

Monterte sammen og etter litt rep. på forgasser og magnet går den som en klokke.

Link to post
Share on other sites

Motor-rens kan være verdt å prøve. Mange produsenter anbefaler ved fastkoksete stempelringer å først helle rensemiddelet rett på stempelet og la det stå en stund.

Vet ikke hvor lenge motoren har stått, eller om du har fått vann inn i motoren, men har du sjekket at ikke lagrene også sitter fast?

Link to post
Share on other sites

Om du løser det ene stempelet fra veiven,skulle ikke være så vanskelig på en gammel Marna den har jo veiromsluker,så har du bare ett stempel om gangen og slipper å fordele kreftene.

Videre varme er et unikt hjelpemiddel når noe er rustet fast.

å løsne stempel armen fra veiven og slå med slegge og trekloss funket utmerket på en 2.syl sleipner ihvertfall :smiley:

 

IVO

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...