Goddis77 Startet 21.April.2021 Link til dette innlegget Startet 21.April.2021 Tenkte jeg kunne dele arbeidet hittil i tilfelle noen andre vil utføre samme jobben. Det startet med uttak av båt og kjøring av denne til båsen. Oppdaget da ulyd ved aksling og en lekkasje i kjølen. Testet så med å gi litt gass, og da forsvant lyden Basert på dette her og litt innspill her på forumet og NW900 gruppen på facebook, så tenkte jeg demperplate, samt defekt simmering på svinghjul. Her ser en lekkasjen som jeg oppdaget Da var det å begynne med den prosessen, og noe jeg aldri har gjort før Løsnet aksling fra gir og dro denne bakover. Kjøpte så inn kjettingtalje fra Jula (250kg typen), fant frem plank, og så var det å sette i gang. Da var giret av. Denne ble senket ned i kjølen. Neste var å få av svinghjuls platen, og etter litt jobbing så kom denne løs. Da ser en litt bedre hva som skjer, og det er tydelig søl fra noe her. Så var det å få av demperplaten. Her var det trangt, så jeg måtte file ned noen 14mm piper til dette. Da gikk det greit å få av platen. Litt bruk av brekkjern etter at boltene var løsnet gjorde susen. Når dette var gjort, så var det å begynne på selve tannhjulet Stridige bolter her som gav meg god verk i armene etter en stund. Da var det å hente sterkere saker --> muttertrekker Fikk da av tannhjulet, og det var tungt kan en si. Da var en inne ved simmeringen her, og slik ser det området ut. Hva tenker en om fargen på oljen her? Bare å bytte simmering, eller inspisere mer? Til slutt et bilde inn mot giret Da gjenstår det å konstatere om det bare er å rengjøre godt her og bytte simmering samt demperplate, eller om det må mer lut til. Hva sier folket? Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 23.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2021 Kom en pakke i dag. Noen som vet om slike ting passer om hverandre, eller om det bare er å returnere med en gang? Sitér dette innlegget Link to post
Svee Svart 23.April.2021 Link til dette innlegget Svart 23.April.2021 Jada, de kan passe om hverandre, forutsatt at følgene 4 forhold er ivaretatt: korrekt spline, korrekt boltefester mot svinghjul, motorens dreiemoment ivaretatt og at det er tilstrekkelig plass mellom gear og svinghjul. Men må vel regne med at leverandøren har fått tilstrekkelig med opplysninger fra deg slik at alt dette er ivaretatt. Dessuten vil du fort merke om ting ikke passer! Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 23.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2021 De fikk speks med motor, gir, og vi tok en ekstra sjekk at omkrets, splinenog bolt-bolt var likt. satser på at det er bra da Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 23.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2021 Var nede og demonterte simmering i dag. Skrudde inn skrue og bekket ut med hammer. Gikk fint det Så på video på YouTube at det var en metallring som skulle av på den videoen, men kunne ikke finne noe slikt på min. Sitér dette innlegget Link to post
Andora Svart 23.April.2021 Link til dette innlegget Svart 23.April.2021 Et lite tips, hvis du kan få dreiet et tynt shims å legge inn bak simmerring så du flytter den litt ut hvis det går, så den får et nytt leie på veiva å tette mot. Jeg hadde samme problem på en traktor en gang, syntes ikke merket etter simmerring så så galt ut å flyttet den ikke, ble det tett? Neida. Lakk like mye som før. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 26.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2021 Fått simmering og. Fikk montert den og med litt hjemmemekka løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 26.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2021 Neste utfordring er å få holdt svinghjulet i ro mens jeg strammer boltene med moment. Noen som vet om verktøy ala denne her som jeg kan bruke? Sitér dette innlegget Link to post
Svee Svart 26.April.2021 Link til dette innlegget Svart 26.April.2021 Hei - gjør det enkelt! Monter svinghjulet og dra til boltene så godt som mulig mens du holder svinghjulet fast kun med håndmakt. Deretter monterer du en av boltene for demperplata og tilpasser en egnet plankestump mellom den bolten og f.eks. motorfundamentet slik at du får godt mothold når du skal trekke til svinghjulsboltene med moment. Dette bør gå greit! Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 26.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2021 Enig i det. Kan absolutt være et alternativ Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 26.April.2021 Link til dette innlegget Svart 26.April.2021 Kanskje du kan bruka lastestropp/jekkestropp om du har eit anna fast punkt å ta stroppa rundt. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 26.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2021 Tips fra dieselmann: Svinghjulsbolter 1/2UNF 108Nm Demperplate 3/8UNF 49Nm Ta av starteren og lås med en stor skrutrekker mot startkransen Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 26.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2021 Prøver sikkert planketrikset først tenker jeg. vi klarte nesten å holde igjen med håndmakt, så litt motstand som @Svee tipset om kan fungere Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 27.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2021 Mindre momentnøkkel fra Biltema og en plankebit gjorde susen Da er det demperplate neste. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 27.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2021 Demperplaten er nok riktig type, men veldig trang. Er fristet til enten å bruke hammeren forsiktig, slipe av kanten litt på svinghjulet, eller pusse tuppene på selve platen. Men typisk nok med ny plate, så er boltene for kort Da er det en tur på Tools på Kokstad i morgen. De jeg har er 25mm. Trenger 37 eller litt mer. Sitér dette innlegget Link to post
Svee Svart 28.April.2021 Link til dette innlegget Svart 28.April.2021 Hei - tror jeg ville slipt bittelitt på svinghjulet, gjerne med litt kon - mest ytterst og litt mindre innerst. Kunststykket er vel å ta like mye alle steder! Ville ikke rørt demperplata da aluminiumen rundt festehullene ikke bør svekkes. Nå er det vel også slik - i alle fall er det slik på demperplatene fra R&D - at det normalt ikke finnes slark mellom festeboltene og boltehullene, og det samme gjelder vel den nye demperplata? Da er det liten eller ingen mulighet for at demperplata/splinehullet kommer ut av eksakt posisjon. Nå blir det snart spennende å høre om ulydene er borte!! Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 2.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2021 (redigert) Lett pussing med smergelpapir gjorde susen. Nå er tingene skrudd sammen, og lyden er borte! https://youtube.com/shorts/_Z7dGLknLvI?feature=share Redigert 2.Mai.2021 av Goddis77 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.