Jump to content

Perkins 6354 med Hurth HBW 630-2R gir - oljelekkasje


Goddis77

Recommended Posts

Tenkte jeg kunne dele arbeidet hittil i tilfelle noen andre vil utføre samme jobben.

 

Det startet med uttak av båt og kjøring av denne til båsen. Oppdaget da ulyd ved aksling og en lekkasje i kjølen.

 

Testet så med å gi litt gass, og da forsvant lyden

 

Basert på dette her og litt innspill her på forumet og NW900 gruppen på facebook, så tenkte jeg demperplate, samt defekt simmering på svinghjul.

 

Her ser en lekkasjen som jeg oppdaget

IMG_0247.JPEG.d6a09182cb55694a10ddb4421d97ef64.JPEG

 

IMG_0230.JPEG.c15bb4482ac1ca646526505beb944948.JPEG

 

Da var det å begynne med den prosessen, og noe jeg aldri har gjort før :smiley:

 

Løsnet aksling fra gir og dro denne bakover.

Kjøpte så inn kjettingtalje fra Jula (250kg typen), fant frem plank, og så var det å sette i gang.

IMG_0265.JPEG.7c7e7deb3c23b37991184512ed2ddce2.JPEG

 

IMG_0262.JPEG.969fceaba54da1eaf39f791e40648794.JPEG

 

IMG_0273.JPEG.5b13afb756ac1a546ca773dc7a620b6a.JPEG

 

Da var giret av. Denne ble senket ned i kjølen.

 

Neste var å få av svinghjuls platen, og etter litt jobbing så kom denne løs.

IMG_0282.JPEG.44b1b3a783c45c8dd34d13110f6f6dd6.JPEG

 

Da ser en litt bedre hva som skjer, og det er tydelig søl fra noe her.

IMG_0281.JPEG.cbffaab315e02b1fc3f1f6bc9acf9719.JPEG

 

Så var det å få av demperplaten. Her var det trangt, så jeg måtte file ned noen 14mm piper til dette.

IMG_0284.JPEG.2d3e760672a1cc31ecb0d8faf79c111b.JPEG

 

Da gikk det greit å få av platen. Litt bruk av brekkjern etter at boltene var løsnet gjorde susen.

IMG_0285.JPEG.e3263f9eb39f3045e170177b3e4d7246.JPEG

 

IMG_0287.JPEG.19a837d84ebd02941c66f617f9e5025e.JPEG

 

Når dette var gjort, så var det å begynne på selve tannhjulet

IMG_0288.JPEG.aea3a828564665a6fa802baa2a2c405f.JPEG

 

Stridige bolter her som gav meg god verk i armene etter en stund. Da var det å hente sterkere saker --> muttertrekker

IMG_0296.JPEG.e8bd00c94c6e049a8bb56fcae38fdab5.JPEG

 

Fikk da av tannhjulet, og det var tungt kan en si.

IMG_0292.JPEG.7c1f6d680ffe14a49f4afb55c8e31cb0.JPEG

 

Da var en inne ved simmeringen her, og slik ser det området ut. Hva tenker en om fargen på oljen her? Bare å bytte simmering, eller inspisere mer?

IMG_0295.JPEG.bfad7bef71d19ed2f1c5014cbf52ed3c.JPEG

 

Til slutt et bilde inn mot giret

IMG_0291.JPEG.7694268c2e1a7619a0f2040a1a0f0bf7.JPEG

 

Da gjenstår det å konstatere om det bare er å rengjøre godt her og bytte simmering samt demperplate, eller om det må mer lut til.

 

Hva sier folket?

 

 

 

Link to post

Jada, de kan passe om hverandre, forutsatt at følgene 4 forhold er ivaretatt: korrekt spline, korrekt boltefester mot svinghjul, motorens dreiemoment ivaretatt og at det er tilstrekkelig plass mellom gear og svinghjul.

Men må vel regne med at leverandøren har fått tilstrekkelig med opplysninger fra deg slik at alt dette er ivaretatt. Dessuten vil du fort merke om ting ikke passer!

Lykke til! 

Link to post

Hei - gjør det enkelt!

Monter svinghjulet og dra til boltene så godt som mulig mens du holder svinghjulet fast kun med håndmakt. Deretter monterer du en av boltene for demperplata og tilpasser en egnet plankestump mellom den bolten og f.eks. motorfundamentet slik at du får godt mothold når du skal trekke til svinghjulsboltene med moment. Dette bør gå greit!

Link to post

Demperplaten er nok riktig type, men veldig trang.

 

Er fristet til enten å bruke hammeren forsiktig, slipe av kanten litt på svinghjulet, eller pusse tuppene på selve platen.

 

Men typisk nok med ny plate, så er boltene for kort :headbang:

 

Da er det en tur på Tools på Kokstad i morgen. De jeg har er 25mm. Trenger 37 eller litt mer.

 

CF2EBF9A-C3D2-4379-8D7C-48531F55C8D8.jpeg

Link to post

Hei - tror jeg ville slipt bittelitt på svinghjulet, gjerne med litt kon - mest ytterst og litt mindre innerst. Kunststykket er vel å ta like mye alle steder! Ville ikke rørt demperplata da aluminiumen rundt festehullene ikke bør svekkes.

Nå er det vel også slik - i alle fall er det slik på demperplatene fra R&D - at det normalt ikke finnes slark mellom festeboltene og boltehullene, og det samme gjelder vel den nye demperplata? Da er det liten eller ingen mulighet for at demperplata/splinehullet kommer ut av eksakt posisjon.

Nå blir det snart spennende å høre om ulydene er borte!!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...