Espen C Startet 22.April.2021 Del på Facebook Startet 22.April.2021 Har akkurat kjøpt meg en ny Mercury 9,9 å ser i Innstruksjonsboken hvor det står flere steder at man alltid etter bruk må skylle gjennom påhengsmotorens kjølesystem dersom motoren har vært brukt i saltvann eller brakkvann! Lurer faktisk på å bare levere denne tilbake til forhandler? Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 Det høres ut som advokatspråk. Mercury er ikke en jallaprodusent, så tenker at dette er mer som "microbølgeovnen kan ikke brukes til tørking av katter". Sitér dette innlegget Link to post
Teresa Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 (redigert) Bare å levere tilbake! Men for all del, ikke kjøp Yamaha, Honda, Tohatsu eller Suzuki, for i samtlige brukermanualer står det akkurat det samme... En gjenganger her på forumet er kjøleproblematikk etter staking og bytte av impeller. I de aller fleste tilfellene har det løst seg etter en runde med systemrens. Dette gjelder spesielt 5-15 år gamle påhengsmotorer. Jeg antar man har funnet ut at ved å skylle gjennom med ferskvann regelmessig (om ikke etter hver tur), vil man kunne forhindre at kjølekanalene tetter seg og forlenge motorens levetid. At man da har valgt å inkludere den informasjon i brukermanualen syntes jeg er kjempefint. Da kan nemlig mannen i gata gjøre diverse tiltak som resulterer i at man har motoren noen år ekstra. Redigert 22.April.2021 av Kjøttmeis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 Det er en fin måte og komme seg unna garrantisaker med tæring også, "så du har ikke ferskvannskjørt den? Da gjelder ingen garanti" Sitér dette innlegget Link to post
Duvel Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 Det er Tohatsu som lager motorene for Mercury opp til 30hk, de lager utelukkende påhengsmotorer og brannpumper. Det vanlige er at man skyller kjølekanalene med ferskvann før vinteren/opplag, hvis du leverer inn motoren til service og lagring om vinteren er dette standard. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 Hvorfor ikke gjøre som det står, og bare spyle igjennom med ferskvann? Disse nye påhengerene har en plugg for ferskvannspyling, det har iallefall Yamaha. Jeg ordnet en slange ut fra dusjen bak på båten, og flusher med ferskvann etter hver tur. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Captain A Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 nomen skrev 6 minutter siden: Disse nye påhengerene har en plugg for ferskvannspyling, det har iallefall Yamaha. Et jo bare stammen som blir spylt med det systemet til Yamaha Blir ingen sirkulasjon gjennom motor blokk Min Yamaha forhandler frarådet meg egentlig til og bruke det flush systemet som er montert pga masse feil bruk av det. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 Det kommer da vann ut fra kontrollstrålehullet, trodde motorblokken ble spylt jeg da. De siste årene tar jeg uansett jolla med hjem etter hver tur, så da kjører jeg den ned klokker isteden. Da vlir den ihvertfall gjennomskyllet. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Captain A Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 Har du motor nedtiltet i sjø når du kjører vann igjennom flushingen ? Må ikkje finne på og starte motor på land med kun den flushing tilkoblet. Da ryker impeller fort... Sitér dette innlegget Link to post
Duvel Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 Tull. Sitér dette innlegget Link to post
Duvel Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 Impelleren er laget av gummi, gummi blir redusert av alder - ikke annet. Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 Les bruksanvisning seier nå bare eg Sitér dette innlegget Link to post
Teresa Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 Captain A skrev 38 minutter siden: Et jo bare stammen som blir spylt med det systemet til Yamaha Blir ingen sirkulasjon gjennom motor blokk Min Yamaha forhandler frarådet meg egentlig til og bruke det flush systemet som er montert pga masse feil bruk av det. Grunnen til at forhandler frarådet deg å bruke flush-systemet er nok fordi enkelte tror det erstatter spylemuffer når man skal starte motoren på land. Det gjør det altså ikke. Når det er sagt, så er nettopp flush-systemet der for at man enkelt skal kunne kjøre gjennom med ferskvann etter tur. Med motoren avskrudd, vel og merke. Det er tilstrekkelig nok i sesong - så bruker man spylemuffe etter endt sesong. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 Duvel skrev 2 minutter siden: Impelleren er laget av gummi, gummi blir redusert av alder - ikke annet. Tull. Tørrkjører du impellere blir de raskt ødelagt. Sitér dette innlegget Link to post
Duvel Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 Du om det, du har god kjennskap til materaltretthet og gummi eller? Sitér dette innlegget Link to post
Teresa Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 Duvel skrev 5 minutter siden: Impelleren er laget av gummi, gummi blir redusert av alder - ikke annet. Du har rett i at impelleren er laget av gummi. Med den viten trenger man vel ikke å forklare hva som skjer når impelleren (av gummi) går rundt og rundt (friksjon) uten tilstrekkelig kjøling...? Sitér dette innlegget Link to post
Duvel Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 (redigert) Det du insinuerer er veldig krevende, en gummi impeller som blir varmet av en blåselampe vil bli ødelagt. Redigert 22.April.2021 av Duvel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trond C Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 Eller, som meg, kjør motoren i 25 år i saltvann uten noen ferskvannsspyling eller impellerskifte. Blir tett 25. året. Ny impeller, seks liter systemrens og litt flere liter ferskvann i en balje, henimot to dagers tomgang, og alt er greit igjen Selvsagt ikke tilrådelig, det er bare en trettihester og jeg har årer i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 Kjøttmeis skrev 17 minutter siden: Grunnen til at forhandler frarådet deg å bruke flush-systemet er nok fordi enkelte tror det erstatter spylemuffer når man skal starte motoren på land. Det gjør det altså ikke. Når det er sagt, så er nettopp flush-systemet der for at man enkelt skal kunne kjøre gjennom med ferskvann etter tur. Med motoren avskrudd, vel og merke. Det er tilstrekkelig nok i sesong - så bruker man spylemuffe etter endt sesong. Ja dei fikk inn masse brente impeller hus. lett og tru det er bare koble slangen på og starte opp.... Sitér dette innlegget Link to post
Duvel Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 Captain A skrev 2 minutter siden: Ja dei fikk inn masse brente impeller hus. lett og tru det er bare koble slangen på og starte opp.... Hva snakker vi om nå? impeller eller impeller hus - impeller er laget av gummi, impeller hus er aluminium? Sitér dette innlegget Link to post
Duvel Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 Aluminium smelter ved ca 650* Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 Duvel skrev 32 minutter siden: Tull. Hvorfor tor du det står på de fleste impeller pumper at disse ikke må tørkjøres? Bare tull det også kanskje? Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Captain A Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 Duvel skrev 5 minutter siden: Aluminium smelter ved ca 650* Plastik hus..... Sitér dette innlegget Link to post
Duvel Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 (redigert) Men vi snakker ikke om tørrkjøring, vi snakker om hageslangen tilkoblet til kjølevannsinntaket på motoren. Vannet vil følge "eksakt" den veien kjølevannet ellers vil følge. Hva er problemet ? Redigert 22.April.2021 av Duvel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teresa Svart 22.April.2021 Del på Facebook Svart 22.April.2021 (redigert) Duvel skrev 57 minutter siden: Men vi snakker ikke om tørrkjøring, vi snakker om hageslangen tilkoblet til kjølevannsinntaket på motoren. Vannet vil følge "eksakt" den veien kjølevannet ellers vil følge. Hva er problemet ? TideRace skrev 1 time siden: Tull. Tørrkjører du impellere blir de raskt ødelagt. Duvel skrev 1 time siden: Du om det, du har god kjennskap til materaltretthet og gummi eller? Her var det vel nettopp snakk om tørrkjøring av impeller, med forbehold om at svaret var rettet til TideRace? "vi snakker om hageslangen tilkoblet til kjølevannsinntaket på motoren" - mener du med dette bruk av hageslange koblet til spylemuffe over kjølevannsinntaket? For i så fall har du misforstått. Vi snakker om bruk av det dedikerte flush-systemet man finner på nyere utenbordsmotorer. Redigert 22.April.2021 av Kjøttmeis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.