Jump to content

Ny Mercury 9,9 egentlig ikke lagd for saltvann?

Espen C

Recommended Posts

Bare å levere tilbake! Men for all del, ikke kjøp Yamaha, Honda, Tohatsu eller Suzuki, for i samtlige brukermanualer står det akkurat det samme...

En gjenganger her på forumet er kjøleproblematikk etter staking og bytte av impeller. I de aller fleste tilfellene har det løst seg etter en runde med systemrens. Dette gjelder spesielt 5-15 år gamle påhengsmotorer. 

Jeg antar man har funnet ut at ved å skylle gjennom med ferskvann regelmessig (om ikke etter hver tur), vil man kunne forhindre at kjølekanalene tetter seg og forlenge motorens levetid. At man da har valgt å inkludere den informasjon i brukermanualen syntes jeg er kjempefint. Da kan nemlig mannen i gata gjøre diverse tiltak som resulterer i at man har motoren noen år ekstra. 

Redigert av Kjøttmeis (see edit history)
nomen skrev 6 minutter siden:

Disse nye påhengerene har en plugg for ferskvannspyling, det har iallefall Yamaha.

Et jo bare stammen som blir spylt med det systemet til Yamaha 

Blir ingen sirkulasjon gjennom motor blokk

Min Yamaha forhandler frarådet meg egentlig til og bruke det flush systemet som er montert pga masse feil bruk av det.

Captain A skrev 38 minutter siden:

Et jo bare stammen som blir spylt med det systemet til Yamaha 

Blir ingen sirkulasjon gjennom motor blokk

Min Yamaha forhandler frarådet meg egentlig til og bruke det flush systemet som er montert pga masse feil bruk av det.

Grunnen til at forhandler frarådet deg å bruke flush-systemet er nok fordi enkelte tror det erstatter spylemuffer når man skal starte motoren på land. Det gjør det altså ikke.

Når det er sagt, så er nettopp flush-systemet der for at man enkelt skal kunne kjøre gjennom med ferskvann etter tur. Med motoren avskrudd, vel og merke. Det er tilstrekkelig nok i sesong - så bruker man spylemuffe etter endt sesong. 

Eller, som meg, kjør motoren i 25 år i saltvann uten noen ferskvannsspyling eller impellerskifte. Blir tett 25. året. Ny impeller, seks liter systemrens og litt flere liter ferskvann i en balje, henimot to dagers tomgang, og alt er greit igjen :smiley: Selvsagt ikke tilrådelig, det er bare en trettihester og jeg har årer i båten.

Kjøttmeis skrev 17 minutter siden:

Grunnen til at forhandler frarådet deg å bruke flush-systemet er nok fordi enkelte tror det erstatter spylemuffer når man skal starte motoren på land. Det gjør det altså ikke.

Når det er sagt, så er nettopp flush-systemet der for at man enkelt skal kunne kjøre gjennom med ferskvann etter tur. Med motoren avskrudd, vel og merke. Det er tilstrekkelig nok i sesong - så bruker man spylemuffe etter endt sesong. 

Ja dei fikk inn masse brente impeller hus. 
lett og tru det er bare koble slangen på og starte opp....

Duvel skrev 57 minutter siden:

Men vi snakker ikke om tørrkjøring, vi snakker om hageslangen tilkoblet til kjølevannsinntaket på motoren.

Vannet vil følge "eksakt" den veien kjølevannet ellers vil følge.

Hva er problemet ?

TideRace skrev 1 time siden:

Tull.

Tørrkjører du impellere blir de raskt ødelagt.

Duvel skrev 1 time siden:

Du om det, du har god kjennskap til materaltretthet og gummi eller?

Her var det vel nettopp snakk om tørrkjøring av impeller, med forbehold om at svaret var rettet til TideRace?

"vi snakker om hageslangen tilkoblet til kjølevannsinntaket på motoren" - mener du med dette bruk av hageslange koblet til spylemuffe over kjølevannsinntaket? For i så fall har du misforstått. Vi snakker om bruk av det dedikerte flush-systemet man finner på nyere utenbordsmotorer.

Redigert av Kjøttmeis (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...