Jump to content

Ny Mercury 9,9 egentlig ikke lagd for saltvann?


Espen C

Recommended Posts

Har akkurat kjøpt meg en ny Mercury 9,9 å ser i Innstruksjonsboken hvor det står flere steder at man alltid etter bruk må skylle gjennom påhengsmotorens kjølesystem dersom motoren har vært brukt i saltvann eller brakkvann!

Lurer faktisk på å bare levere denne tilbake til forhandler?

 

Link to post

Bare å levere tilbake! Men for all del, ikke kjøp Yamaha, Honda, Tohatsu eller Suzuki, for i samtlige brukermanualer står det akkurat det samme...

 

En gjenganger her på forumet er kjøleproblematikk etter staking og bytte av impeller. I de aller fleste tilfellene har det løst seg etter en runde med systemrens. Dette gjelder spesielt 5-15 år gamle påhengsmotorer. 

 

Jeg antar man har funnet ut at ved å skylle gjennom med ferskvann regelmessig (om ikke etter hver tur), vil man kunne forhindre at kjølekanalene tetter seg og forlenge motorens levetid. At man da har valgt å inkludere den informasjon i brukermanualen syntes jeg er kjempefint. Da kan nemlig mannen i gata gjøre diverse tiltak som resulterer i at man har motoren noen år ekstra. 

Redigert av Kjøttmeis (see edit history)
Link to post

Det er Tohatsu som lager motorene for Mercury opp til 30hk, de lager utelukkende påhengsmotorer og brannpumper.

Det vanlige er at man skyller kjølekanalene med ferskvann før vinteren/opplag, hvis du leverer inn motoren til service og lagring om vinteren er dette standard.

 

Link to post

Hvorfor ikke gjøre som det står, og bare spyle igjennom med ferskvann?

 

Disse nye påhengerene har en plugg for ferskvannspyling, det har iallefall Yamaha.

 

Jeg ordnet en slange ut fra dusjen bak på båten, og flusher med ferskvann etter hver tur.

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
nomen skrev 6 minutter siden:

 

 

Disse nye påhengerene har en plugg for ferskvannspyling, det har iallefall Yamaha.

 

 

 

 

Et jo bare stammen som blir spylt med det systemet til Yamaha 

Blir ingen sirkulasjon gjennom motor blokk

Min Yamaha forhandler frarådet meg egentlig til og bruke det flush systemet som er montert pga masse feil bruk av det.

Link to post

Det kommer da vann ut fra kontrollstrålehullet, trodde motorblokken ble spylt jeg da.

 

De siste årene tar jeg uansett jolla med hjem etter hver tur, så da kjører jeg den ned klokker isteden. Da vlir den ihvertfall gjennomskyllet.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Captain A skrev 38 minutter siden:

Et jo bare stammen som blir spylt med det systemet til Yamaha 

Blir ingen sirkulasjon gjennom motor blokk

Min Yamaha forhandler frarådet meg egentlig til og bruke det flush systemet som er montert pga masse feil bruk av det.

Grunnen til at forhandler frarådet deg å bruke flush-systemet er nok fordi enkelte tror det erstatter spylemuffer når man skal starte motoren på land. Det gjør det altså ikke.

 

Når det er sagt, så er nettopp flush-systemet der for at man enkelt skal kunne kjøre gjennom med ferskvann etter tur. Med motoren avskrudd, vel og merke. Det er tilstrekkelig nok i sesong - så bruker man spylemuffe etter endt sesong. 

Link to post
Duvel skrev 5 minutter siden:

Impelleren er laget av gummi, gummi blir redusert av alder - ikke annet.

Du har rett i at impelleren er laget av gummi. Med den viten trenger man vel ikke å forklare hva som skjer når impelleren (av gummi) går rundt og rundt (friksjon) uten tilstrekkelig kjøling...?

Link to post

Eller, som meg, kjør motoren i 25 år i saltvann uten noen ferskvannsspyling eller impellerskifte. Blir tett 25. året. Ny impeller, seks liter systemrens og litt flere liter ferskvann i en balje, henimot to dagers tomgang, og alt er greit igjen :smiley: Selvsagt ikke tilrådelig, det er bare en trettihester og jeg har årer i båten.

Link to post
Kjøttmeis skrev 17 minutter siden:

Grunnen til at forhandler frarådet deg å bruke flush-systemet er nok fordi enkelte tror det erstatter spylemuffer når man skal starte motoren på land. Det gjør det altså ikke.

 

Når det er sagt, så er nettopp flush-systemet der for at man enkelt skal kunne kjøre gjennom med ferskvann etter tur. Med motoren avskrudd, vel og merke. Det er tilstrekkelig nok i sesong - så bruker man spylemuffe etter endt sesong. 

Ja dei fikk inn masse brente impeller hus. 
lett og tru det er bare koble slangen på og starte opp....

Link to post
Captain A skrev 2 minutter siden:

Ja dei fikk inn masse brente impeller hus. 
lett og tru det er bare koble slangen på og starte opp....

 

Hva snakker vi om nå? impeller eller impeller hus - impeller er laget av gummi, impeller hus er aluminium?

Link to post
Duvel skrev 57 minutter siden:

Men vi snakker ikke om tørrkjøring, vi snakker om hageslangen tilkoblet til kjølevannsinntaket på motoren.

 

Vannet vil følge "eksakt" den veien kjølevannet ellers vil følge.

 

Hva er problemet ?

 

 

TideRace skrev 1 time siden:

 

Tull.

Tørrkjører du impellere blir de raskt ødelagt.

 

Duvel skrev 1 time siden:

Du om det, du har god kjennskap til materaltretthet og gummi eller?

Her var det vel nettopp snakk om tørrkjøring av impeller, med forbehold om at svaret var rettet til TideRace?

 

"vi snakker om hageslangen tilkoblet til kjølevannsinntaket på motoren" - mener du med dette bruk av hageslange koblet til spylemuffe over kjølevannsinntaket? For i så fall har du misforstått. Vi snakker om bruk av det dedikerte flush-systemet man finner på nyere utenbordsmotorer.

 

Redigert av Kjøttmeis (see edit history)
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...