LM 605 Svart 23.April.2021 Del på Facebook Svart 23.April.2021 Kjøttmeis skrev for 7 timer siden: Her var det vel nettopp snakk om tørrkjøring av impeller, med forbehold om at svaret var rettet til TideRace? "vi snakker om hageslangen tilkoblet til kjølevannsinntaket på motoren" - mener du med dette bruk av hageslange koblet til spylemuffe over kjølevannsinntaket? For i så fall har du misforstått. Vi snakker om bruk av det dedikerte flush-systemet man finner på nyere utenbordsmotorer. Er enig med deg der Kjøttmeis, har inntrykk av at det snakkes om to forskjellige spyleprosedyrer her. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 23.April.2021 Del på Facebook Svart 23.April.2021 Duvel skrev for 9 timer siden: Hva er problemet ? Problemet er at f.eks Suzuki i sin manual påpeker at metoden med å koble hageslangen til et av spyleinntakene (a eller c på tegningen) er en metode som skal brukes når motoren IKKE går. Setter man spylemuffer, eller øreklokker, på vanninntakshullene så kan man kjøre motoren. Jeg regner med at Suzukis brukermanual ikke er feil, eller? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Espen C Svart 23.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2021 nomen skrev for 13 timer siden: Hvorfor ikke gjøre som det står, og bare spyle igjennom med ferskvann? Disse nye påhengerene har en plugg for ferskvannspyling, det har iallefall Yamaha. Jeg ordnet en slange ut fra dusjen bak på båten, og flusher med ferskvann etter hver tur. Man kjøper gjerne en motor som er beregnet for saltvann og de ligger gjerne ute et 1/2 års tid på vannet uten noen form for ferskvannsgjennomkjøring før man tar vinterkonserveringen ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 23.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2021 Duvel skrev for 15 timer siden: Det er Tohatsu som lager motorene for Mercury opp til 30hk, de lager utelukkende påhengsmotorer og brannpumper. Det vanlige er at man skyller kjølekanalene med ferskvann før vinteren/opplag, hvis du leverer inn motoren til service og lagring om vinteren er dette standard. Ja dette er sikkert noe de fleste vet, men her står det at man skal gjøre dette hver dag! Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 23.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2021 Grønnskollingen skrev for 21 timer siden: Det høres ut som advokatspråk. Mercury er ikke en jallaprodusent, så tenker at dette er mer som "microbølgeovnen kan ikke brukes til tørking av katter". Så dette er en advarsel om å ikke bruke denne i saltvann? Mercury har solgt motorer før de som ikke har tålt saltvann! Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 23.April.2021 Del på Facebook Svart 23.April.2021 Espen C skrev for 4 timer siden: Så dette er en advarsel om å ikke bruke denne i saltvann? Kjøttmeis skrev for 21 timer siden: Bare å levere tilbake! Men for all del, ikke kjøp Yamaha, Honda, Tohatsu eller Suzuki, for i samtlige brukermanualer står det akkurat det samme... Sitér dette innlegget Link to post
Duvel Svart 25.April.2021 Del på Facebook Svart 25.April.2021 Mouche skrev On 23.4.2021 at 8.08: Problemet er at f.eks Suzuki i sin manual påpeker at metoden med å koble hageslangen til et av spyleinntakene (a eller c på tegningen) er en metode som skal brukes når motoren IKKE går. Setter man spylemuffer, eller øreklokker, på vanninntakshullene så kan man kjøre motoren. Jeg regner med at Suzukis brukermanual ikke er feil, eller? Svaret er enkelt; har du stereoannlegg, vokgryte og ferskvannslange lett tilgjengelig der du har hyttejollen din så følger du bruksanvisningen. Dersom dette ikke er tilfelle så som for de fleste av oss - så får du nøye deg med det som er praktisk mulig. Bruker du ikke båten om vinteren - ja da er det en god tid til å gjøre noe vedlikehold og konservering. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.April.2021 Del på Facebook Svart 26.April.2021 (redigert) Duvel skrev On 22.4.2021 at 22.59: Men vi snakker ikke om tørrkjøring, vi snakker om hageslangen tilkoblet til kjølevannsinntaket på motoren. Vannet vil følge "eksakt" den veien kjølevannet ellers vil følge. Hva er problemet ? Problemet er at det normale er at impelleren sitter nede i/på undervannshuset, og suger inn vann gjennom inntakene i undervannshuset. Når man kobler på en slange for å ferskvannskjøre så må naturligvis undervannshuset være over vann og/eller motoren ikke være igang hvis det skal ha noen hensikt. Hvis undervannshuset er over vann og motoren er igang så vil impelleren tørrkjøres, og temperaturen kan etterhvert overstige det som impelleren og evt. impellerhuset (hvis det er laget av plast) tåler. Noe jeg har sett ved selvsyn. Hvis ikke impelleren ryker med en gang så vil den kunne få nedsatt levetid hvis den blir utsatt for høy temperatur. Gummien kan bli hard og sprekke. Det nederste bildet her har jeg tatt selv, impeller fra en innenbordsmotor som ble kjørt med stengt sjøvannsinntak. Redigert 26.April.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.