Jump to content

Kan en rengjøre ett innsatsfilter? (olje)


Roger og Olina

Recommended Posts

Sikkert ett megadumt spørsmål og jeg tror jeg vet svaret. Problemet er at jeg må vente noen dager på nye innsatsfilter og jeg måtte ta det ut for å finne nr på filteret.

Selvfølgelig så var det ingen som hadde dette på lager og nå står motoren tom for olje (skulle bytte olje også) og uten filter. Så går det å legge filteret i eks diesel noen timer og blåse fra innsiden og ut, slik at jeg kan montere det og fylle på olje?

Eller er det bedre å bare sette det inn igjen i påvente av de nye som kommer en eller annen gang i neste uke.....?

Link to post
Share on other sites

Nei det går ikke. Du vil aldri klare å vaske ut partiklene som sitter i filteret og risikerer gjøre mer skade enn nytte ved å forsøke å rense det med trykkluft. Du ødelegger i utgangspunktet ingenting ved å fortsette å kjøre med et brukt filter, og teknisk sett er det jo ikke et akutt problem å kjøre med ny olje på et brukt filter, men du verden så dumt det virker dersom du likevel skal inn med nytt filter om et par dager...

 

Selv har jeg byttet olje uten å bytte filter ved flere anledninger opp gjennom historien, uten at jeg har ansett det i seg selv som et problem. På en dieselmotor blir oljen sort i løpet av den første timen, men det er ikke det samme som at filteret nødvendigvis er oppbrukt. Om motoren er i god stand kan i prinsipp oljefilteret gjenbrukes i ti år uten problemer. Men dersom noe skulle skje med motoren er det ekkelt å aldri finne ut av om det kunne vært unngått om du hadde skiftet filter tidligere. Har du en motor som har gått hundre timer sist sesong så er sannsynligheten for at filteret er tilsmusset relativt liten, og det er nok ganske trygt å kjøre med det en stund til, og i prinsipp vil du kanskje kunne se på oljetrykksmåleren når filteret begynner å tette seg helt. (Er litt usikker på akkurat dette, da jeg tror en oljetrykkspumpe lett kan blåse ut innholdet i et filter?) Men dette er ikke noe jeg vil gå ut og anbefale andre å gjøre.

Redigert av X10an (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemelding, ventet meg nok en slik tilbakemelding. Men det kunne jo hende jeg ble overasket også. Det er vel ingen tvil om at den trenger ett filterbytte, nå vet ikke jeg hvor lenge ett filter "står på hylla" hos en leverandør. Men dette filteret er fra 2011, så du er nesten spott on ang disse 10 årene :giggle:

177019789_464381554621808_5968983896381475387_n.jpg

Link to post
Share on other sites

Nei, dytt den gamle innsatsen inn igjen. Hulda's GM er kjent som en 'sotemotor'. Olje og filterskift skal etter boka være 120 gangtimer eller åtlig. Nå har motoren gått 28,5 timer på ett kalenderår, og oljen har ikke blitt sort enda. Men 10 år virker noe i overkant, selv for en 'ren' motor. Vasking av filteret vil nok flytte partikler gjennom filtermassen, og tilbake i motoren. Hos meg har motoren en bypass, slik at oljen går utenom filteret om det skulle gå tett. Vet ikke hvordan det er på din motor. Men dytt den gamle innsatsen tilbake inntil du har fått noen nye. Greit å ha et par i reserve.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...