Jump to content

Så var det tid for å "shine" opp Trudelutt utvendig.

Lars H.

Recommended Posts

Trudelutt er en Saga 27 plastsnekke. Men utvendig er det en del pyntelister i teak som etter hvert ikke er noe å skryte av. Lakken har sett sine beste dager, så nå er alt av utvendig teak skrudd av og tatt med hjem.

Nå er ikke Trudelutt noe vakkert syn uten teak pyntelister. Det var mye dritt bak listene. Dette skal selvfølgelig vaskes før remontering av listene.

teakjobb1.jpg.87a3c8fb04136500676910f636b06d52.jpg

Listene var heller ikke særlig vakre på baksiden.

teakjobb3.jpg.73c3c1668a41c3d1cf852fc4b687c986.jpg

Så bar det hjem til garasjen.

Der gikk jeg løs på listene med skrape og varmluftpistol, mye mindre arbeid og støv enn å slipe vekk restene av gammel lakk.

teakjobb4.jpg.2dbc8921e37fed0cd4d0a1d3e0c0fc02.jpg

Her haugen av lister ferdig skrapet.

teakjobb5.jpg.270d7205c8a5c2b861de1de3e35abb63.jpg

Men så var det å gå løs med diverse slipemaskiner, båndsliper, plansliper, deltasliper . . .  før første strøk med Jotun Clipper I teakolje.

teakjobb6.jpg.677d447f2d4d79f5fd5ba8a60332f6f4.jpg

Nå har jeg vært inne en tur til middag, så nå har vel oljen fått trekke inn i teaken. Dermed blir det en tur ut til garasjen igjen for å tørke av overskytende olje før et nytt strøk. Dette blir vel gjentatt noen ganger før det blir å gå løs med Jotun Clipper II blank/hard lakk som vel blir imorgen.

Fortsettelse følger . . ..

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ja, Epifanes er super. Jeg bruker Epifanes matt teaklakk for reparasjoner inne i båten. Den er forøvrig fra 1986 og jeg har hatt den fra 1987.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

index skrev for 9 timer siden:

Vi har alle våre erfaringer.  Jeg synes Benar UVR holder lengst utendørs. Men du har flere års erfaring enn meg, Lars!

Ja, det er nok like mange meninger om det som det er produkter...

Jeg ser disse trebåt entusiastene vi har i foreningen sverger til  Owatrol 1 og 2 ...

Og de skøytene skinner ....

Uansett...litt teak på en plastbåt pynter godt opp...:thumbsup:

Solbris II skrev for 1 time siden:

Det blir veldig fint! Du gjør en veldig god jobb med Trudelutt! Det må kunne kalles en livslang kjærlighetshistorie😊😊😊
Hvor lenge holder den jobben du gjør nå @Lars H.?

Ja, en blir jo glad i båten når en har hatt den så lenge som jeg har og har hatt så mange fine turer sammen med kone og skipshund.

Hvor lenge mellom hver gang jeg tar en slik jobb? Over 6 år så langt jeg klarer å huske.

Det kommer jo frem forslag til andre olje- og lakktyper her, men jeg har kun erfaring med Jotun sin Clipper I og II. Og ikke har jeg tenkt å eksperimentere med andre typer (som kanskje er enda bedre?). Det rekker jeg ikke før jeg krabber ned i penalet. Når jobben jeg nå gjør er moden for en ny runde er båten over 40 år og jeg 83 år. Så jeg rekker ikke å teste ut så veldig mange andre olje/lakktyper.

:flag_bp:

Familiesnekke skrev 23 minutter siden:

Dette blir veldig bra! Og det minner meg på at jeg har samme jobb foran meg...

Smart med varmepistol!

Det sparte meg for mye arbeid, og i tillegg slapp jeg støvet fra pussing av lakken. Det er eklere enn teakstøv.

Takker for det. I år blir det ikke noen Sverige-tur, i hvert fall ikke før fellesferien. Trude er ikke ferdig med koronavaksinen før i slutten av mai. Vi har jo de siste årene dradd nedover i midten av mai for å være hjemme igjen før fellesferien. Vi tok jo turen sist år, og det gikk greit inklusive 10 dagers karantene (hjemme). Men å tilbringe en uke innestengt på hotell med hund er ikke noe lystig. Og selv vaksinert, er en jo ikke 100% sikker mot korona'n. Så det blir nok småturer i mer hjemlige områder.

Nå har forresten teaklistene fått nok et strøk olje for noen timer siden. Dermed blir det en tur ut i garasjen for det 4. strøket vått i vått. Jeg gleder meg til selve lakkeringen, det er da en ser resultatet av jobben.

Men jeg må si jeg er heldig som har dobbelgarasje med lys og strøm. Det er visst ikke mange steder i landet der en bor i rekkehus og borettslag med dobbeltgarasje.

teakjobb7.jpg.84638f23278a02953caa978659b893d3.jpg

Lars H. skrev for 2 timer siden:

Men jeg må si jeg er heldig som har dobbelgarasje med lys og strøm. Det er visst ikke mange steder i landet der en bor i rekkehus og borettslag med dobbeltgarasje.

Grei garasje du har der, god plass til andre prosjekter enn bare bilen. Fatter egentlig ikke hvorfor det er så mange finn-annonser for leiligheter og hus (med garasje) der det ikke finnes et eneste bilde i annonsa av garasjen, vil nesten påstå garasjen er et av husets viktigste rom😉

Kjekt med en oppshining av listverket, det er fort med litt mer stolthet man ankommer en havn når båten ser vedlikeholdt ut. Godt å se det holdes:thumbsup:

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Etter en del strøk, vått i vått med olje ble det første strøk med lakk idag. Denne typen jobb liker jeg. Her ser en tydelig resultat av arbeidet.

Et par strøk til nå, så blir det montering på båten, - med 50 skruer! Dette er stort sett plateskruer rett i glassfiberen, men for noen av skruene er hullene blitt for store etter flere gangers av og på med listene. Jeg har derfor satt inn en del poppmuttere slik at jeg kan bruke maskinskruer.

teakjobb8.jpg.98b171bd79952f36027993c22a189644.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. skrev On 24.4.2021 at 11.06:

Ja, en blir jo glad i båten når en har hatt den så lenge som jeg har og har hatt så mange fine turer sammen med kone og skipshund.

Ja, kjenner meg igjen der ...

Før hadde jeg sjelden båtene lengre en 2 til 4 år....fikk ikke noe forhold til dem...ble som en bil..

Den båten jeg har nå har jeg hatt i 15 år...

Kjenner hver krinkel og krok på den...og en masse flotte turer en forhåpentligvis aldri glemmer...

Trudelutt er vår første, og siste båt. Vi kjøpte den da jeg var 44 år, før det hadde vi ikke hatt båt selv om jeg er vokst opp i Stavanger og Trude i Kristiansund. Hjemme i Stavanger hadde ikke familien heller båt. Men Trudes bestefar hadde tresnekke. Bildet under er flagget fra hans båt. Slikt kvalitetsflagg med så flotte og korrekte farger lages ikke nå!

flagg_kristiansund.jpg.e71ea4711b5b9e47fc4c6c8104425ecf.jpg

Lars H. skrev On 24.4.2021 at 11.06:

Det kommer jo frem forslag til andre olje- og lakktyper her, men jeg har kun erfaring med Jotun sin Clipper I og II. Og ikke har jeg tenkt å eksperimentere med andre typer (som kanskje er enda bedre?). Det rekker jeg ikke før jeg krabber ned i penalet. Når jobben jeg nå gjør er moden for en ny runde er båten over 40 år og jeg 83 år. Så jeg rekker ikke å teste ut så veldig mange andre olje/lakktyper.

:flag_bp:

Nei, kjøper den. Neste gang vi har noe stort å lakere blir det vel selve penalet :-) Det blir en engangsjobb.

Det at treverk er i pen stand, hever intrykket av båten vesentlig. Og omvendt. Jeg må gjøre noe med skyveluken min. Om jeg noen gang får fatt i båten.

Hulda skrev 14 minutter siden:

Nei, kjøper den. Neste gang vi har noe stort å lakere blir det vel selve penalet :-) Det blir en engangsjobb.

Det at treverk er i pen stand, hever intrykket av båten vesentlig. Og omvendt. Jeg må gjøre noe med skyveluken min. Om jeg noen gang får fatt i båten.

Er det ikke bare å iføre seg gassmaske...reise over...og ta karantenen når skuten er vel fortøyd...??

Ida Marie III skrev 1 minutt siden:

Er det ikke bare å iføre seg gassmaske...reise over...og ta karantenen når skuten er vel fortøyd...??

Fortøyd, hvor da? Son gjestehavn til 500/døgn + karantenehotell 500/døgn +++. Har ikke pensjon til slike utgifter. Tønsberg blir vel 700/døgn. Akkurat nå er jeg en smule bundet på hender og føtter. Når vi kommer uti juni pakker vi pizza-bilen og flytter til söta bror for en periode. Enten det er sånn eller slik. Da har vi begge to stikk hver. Og jeg går på astmamedisin med silicon. Nei, cortison, var det.

Hulda skrev 8 minutter siden:

Når vi kommer uti juni pakker vi pizza-bilen og flytter til söta bror for en periode. Enten det er sånn eller slik. Da har vi begge to stikk hver.

Det høres fristende ut for oss også, Trude får stikk nummer to 28. mai, og jeg var fullvaksinert allerede i februar. Men så var det hjemkomsten, da. Hotellkarantene med hund når vi kommer hjem frister ikke. Men kanskje det er endringer på det innen den tid, og kanskje smittetrykket hos söta bror er mindre da?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...